Sprog og grænser
Fra : annelise christensen

Dato : 15-02-05 22:45

Hej.

Er der nogen der ved, hvilket sprog der taltes i Altona i 1830 ca. ??

Jeg har læst i en bog at en mand født ca. 1828 der i lle henssender var
dansk(!). Manden er fundet i fkt. 1845 i Borgergade i København som
logerende.

med venlig hilsen
annelise christensen

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 16-02-05 09:26

annelise christensen skrev:
> [...]
>
> Jeg har læst i en bog at en mand født ca. 1828 der i lle henssender var
> dansk(!). Manden er fundet i fkt. 1845 i Borgergade i København som

Man talte tysk.
Derfor kunne man da godt "i alle henseender" være dansk. Danske
forældre, dansk uddannelse.Der var eksempelvis en række "danskfødte"
embedsmænd, der fik embede i Holsten.
Da nationalismen for alvor holdt sit indtog i helstaten omkring 1830,
var det for mange i middelklassen og overklassen mere et spørgsmål om
loyalitet og sympati end sprog, i forhold til hvilken nation man hældede
til.

Børge

Fra : annelise christensen

Dato : 16-02-05 23:07

Tusind tak for svarene omkring sprog og grænser. Det var en påstand i en
bog, der gjorde mig meget nysgerrig.

med venlig hilsen
annelise christensen