Satellitter
Fra : Malte Runz

Dato : 16-02-05 11:26

Har jeg ret i, at geostationære satellitter altid befinder sig over ækvator?
Gælder det i så fald også alle andre satellitter?

--
Malte Runz

Fra : Karl Kaas Laursen

Dato : 16-02-05 11:55

Malte Runz wrote:
> Har jeg ret i, at geostationære satellitter altid befinder sig over ækvator?

Geostationære satellitter befinder sig i det ækvatoriale plan, hvilket
vil sige, at de har en inklination på nul grader. Deres omløbstid er 24
timer og befinder sig således altid over det samme sted på jorden.
Såkaldte geosynkrone satellitter kan derimod godt være inklineret i
forhold til ækvator men vil så "bevæge sig rundt på himlen" set fra
jorden. Dog vil de på et givent tidspunk på dagen være det samme sted
hver dag.

> Gælder det i så fald også alle andre satellitter?

Niks, mange satellitter er i polære kredsløb i lav jordbane med
inklinationer op til 98 grader, så de passerer over nordpolen. Fordelen
ved sådan et kredsløb er, at det kan være solsynkront, hvilket vil sige,
at satelitten over et givent sted på jorden altid har samme vinkel til
solen. Dette kan være en fordel for jordobservationssatellitter, da
fotografier af et givent sted på jorden taget på forskellige tidspunkter
har de samme skygger.

Der er dog også mange andre typer kredsløb som f.eks. Molnyia kredsløb,
hvor satellitten kommer meget langt væk fra jorden for f.eks. at
foretage videnskablige oberservationer uden forstyrrelser fra jorden.
Dette er kredsløb er meget eliptisk, så satelitten kommer også meget tæt
på jorden, hvilket har nogle fordele mht. kommunikation og såkaldt
impulsmomentsafmætning fra attidudekontrolsystemer.

Jeg må hellere stoppe nu.

--
Karl Kaas Laursen
Satellitingeniørstuderende

Fra : Karl Kaas Laursen

Dato : 16-02-05 12:14

Karl Kaas Laursen wrote:
> [...]
> solen. Dette kan være en fordel for jordobservationssatellitter, da
> fotografier af et givent sted på jorden taget på forskellige tidspunkter

Mente at satelitten på et givet sted i sit kredsløb altid har samme
vinkel til solen, og at den kan passere over et givent sted på jorden på
omtrendt samme lokaltid hver dag, hvis kredsløbet har en bestemt højde
på omkring 860km.

Fra : N. Foldager

Dato : 16-02-05 14:53

Karl Kaas Laursen:

> [...]
> vinkel til solen, og at den kan passere over et givent sted på jorden på
> omtrendt samme lokaltid hver dag, hvis kredsløbet har en bestemt højde

Dens omløbstid skal gå op i 24:

(12), 276, ..., 569, 896, 1264, 1683, ..., 35.861 km

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 16-02-05 14:16

"Malte Runz" <malte_runz@stofanet.dk> writes:

> Har jeg ret i, at geostationære satellitter altid befinder sig over ækvator?

Ja, geostationære satellitter kredser omkring jorden med præcis samme
vinkelhastighed som jordens rotation. For at de set fra jorden ikke
bevæger sig, skal deres bane have samme akse som jordens, hvilket
betyder, at de kredser omkring ækvator.

> Gælder det i så fald også alle andre satellitter?

Nej, landopmålingssatellitter vil f.eks. typisk have polarkredsløb,
dvs. kredsløb, der er vinkelrette på ækvator og går over begge poler,
da det betyder, at de efterhånden kommer over alle punkter på
jordoverfladen (hvis deres omløbstid er tilpas skæv i forhold til et
døgn).

Torben

Fra : kjaer

Dato : 16-02-05 21:06

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@app-1.diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vinkelhastighed som jordens rotation. For at de set fra jorden ikke
> bevæger sig, skal deres bane have samme akse som jordens, hvilket

Vi skal have det ind med skeer. Vil det være umuligt at få en satellit til
at hænge fast over danmark.

Fra : Karl Kaas Laursen

Dato : 16-02-05 21:51

kjaer wrote:
> Vi skal have det ind med skeer. Vil det være umuligt at få en satellit til
> at hænge fast over danmark.

Det er ikke* muligt at få en satellit til at hænge lodret over Danmark.
En geostationær satellit vil altid ligge "nede ved horisonten" hvor din
parabol peger (eller et sted på den anden side af Jorden, hvor vi ikke
kan "se" den herfra).

*Skal man være pedant så jo, man kan godt få den til at hænge lige over
Danmark, men så skal den godt nok have meget brændstof med, for det
svarer til at lave en konstant kredsløbskorrektion, og det er noget, der
koster. Så i praksis, nej.

--
Karl Kaas Laursen
Aalborg

Fra : N. Foldager

Dato : 16-02-05 22:04

"kjaer" <villykn@greennet.gl :

> Vi skal have det ind med skeer. Vil det være umuligt at få en satellit til
> at hænge fast over danmark.

Ja.

Danmark ligger på ca. 55 grader nord.

En satellit ligger i bane om Jordens tyngdepunkt.

Skal den kunne komme lodret over Danmark, må den nødvendigvis komme
ligeså langt mod syd, som du kan se her:

http://www.nf.suite.dk/satbane.jpg

Hvid: lodlinie over Danmark
Grøn: Satellitbane
Rød: Ækvator
Gul: Jordens akse

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : kjaer

Dato : 17-02-05 00:13

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal den kunne komme lodret over Danmark, må den nødvendigvis komme
> ligeså langt mod syd, som du kan se her:

Hvem smører egentlig den aksel? Den skal vel have en dryp olien en gang
imellem.

Fra : N. Foldager

Dato : 17-02-05 17:00

"kjaer":

> Hvem smører egentlig den aksel? Den skal vel have en dryp olien en gang
> imellem.

("akse")

Der er da masser af olie inde i Jorden, din torsk. Det er jo netop
derfor vi ikke må brænde det af, så Jorden løber varm.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Steen

Dato : 17-02-05 09:57

N. Foldager wrote:

> http://www.nf.suite.dk/satbane.jpg

Wow - sejt! Hvad for et program bruger du til at generere sådan nogle flotte
billeder?

/steen

Fra : N. Foldager

Dato : 17-02-05 17:10

"Steen:

> Wow - sejt! Hvad for et program bruger du til at generere sådan nogle flotte
> billeder?

Rhinoceros og Flamingo for Windows.

Eksemplet ovenfor er dog blot en hurtig skitse (5 min).

Her er nogle mere færdige eksempler:

http://www.nf.suite.dk/refraktor

Og selvom den mangler opdatering:

http://www.bezier.dk/rhino/

Programmernes hjemmeside: http://www.rhino3d.com

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-02-05 17:21

Steen wrote:

> Wow - sejt! Hvad for et program bruger du til at generere sådan nogle
> flotte billeder?

Dette her link giver et 3 dimentionalt billede i realtid af jorden og de
myriader af satelliter der kredser omkring.
http://science.nasa.gov/RealTime/JTrack/3D/JTrack3D.html

(Hiv fat med musen, så kan det hele vrides og drejes)

Bemærk især bæltet med alle de geostationære satelliter. Det ses her at ikke
alle ligger i perfekte baner omkring jorden.

Jeg kan anbefale at sætte Update Rate til 1/4 sek, og Realtid til x100, så
kommer der liv i "bisværmen"...

--
hilsen Ole

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-02-05 22:07

"kjaer" <villykn@greennet.gl> skrev
> Vi skal have det ind med skeer. Vil det være umuligt at få en satellit til
> at hænge fast over danmark.

Ja, forklaringen er, at kredsløbet skal foregå henover massemidtpunktet.
Over Danmark vil det altså kræve en vinkel i forhold til det kredsløb du
drømmer om, og så kan den ikke følge jordrotationen. Men man kunne
forestille sig to satellitter forbundne med en meget lang line så de hænger
lige langt fra ækvator. Hvordan de anbringes og hvor lang snoren kan blive
ved jeg ikke, men grunden til at det ikke bruges er, at der ikke er behov
for det, eller at det bliver urealistisk dyrt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars

Dato : 16-02-05 18:25

In article <42131894$0$18837$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, malte_runz@stofanet.dk says...
> Har jeg ret i, at geostationære satellitter altid befinder sig over ækvator?
> Gælder det i så fald også alle andre satellitter?

Hej Malte, hvis du vil se/ følge geostationære satellitter, kan dette gøres med Celestia:

http://www.shatters.net/celestia/
http://www.celestiamotherlode.net/catalog/satellites.php

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!