bilbatteri
Fra : holger

Dato : 15-02-05 21:27

howdy
jeg er lidt i tvivl vedrørende et bilbatteri.
når der står 12v 60a menes der så ikke at der
kan trækkes 1a ud i 60 timer.
der var en der sagde at der kunne også
trækkes 60a ud i en time.
hvad skal jeg tro.?
?
mvh
holger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-02-05 22:16

"holger" <dont@spam.com> skrev

> jeg er lidt i tvivl vedrørende et bilbatteri.
> når der står 12v 60a menes der så ikke at der
> [...]

6A i 10 timer svjh.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : alexbo

Dato : 15-02-05 22:19

"holger" skrev i

> jeg er lidt i tvivl vedrørende et bilbatteri.
> når der står 12v 60a menes der så ikke at der
> [...]

Kapacitet måles normalt ved 20 timers forbrug ved 25 grader, indtil
spændingen er faldet til 10,5 v,
dvs at et 60 Ah kan bruge 3 A i 20 timer.
Ved kortere afladningstid får man mindre kapacitet, og ved længere mere.
Måske 1 A i 70 t., eller 50 A i 1 t.

Batterikapacitet er anderledes end en spand vand, hvor mængden er den samme
uanset om man hælder hurtigt eller langsomt.

www.exide.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : John Smith

Dato : 15-02-05 23:51

alexbo wrote:
> "holger" skrev i

> www.exide.dk

Totalt fed artikel:
http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF

Her står alt om bilbatterier :D

Og to plusser til Holger, der underbygger sine indlæg på videnskabelig
vis her i gruppen.

John Smith

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 16-02-05 13:07

John Smith wrote:
> Og to plusser til Holger, der underbygger sine indlæg på videnskabelig
> vis her i gruppen.

Tjah, det var nu Alex der skrev det

/Anders

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 15-02-05 22:29

holger wrote:
> howdy
> jeg er lidt i tvivl vedrørende et bilbatteri.
> når der står 12v 60a menes der så ikke at der
> [...]

Der står sikkert 60 Ah, altså 60 amperetimer. Det betyder at batteriet
har en kapacitet til at kunne levere f.eks.
60 A i én time,
30 A i 2 timer,
15 A i 4 timer,
10 A i 6 timer,
5 A i 12 timer,
2 A i 30 timer, eller
1 A i 60 timer.

Så begge de nævnte angivelser er rigtige. I praksis kan der sikkert være
problemer med overophedning hvis akkumulatoren malkes tør i ét hug.

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-02-05 04:17

"Kurt Kjær Jensen" <slettes_kkjen_slettes@aub.dk> wrote in message

> Der står sikkert 60 Ah, altså 60 amperetimer. Det betyder at batteriet
> har en kapacitet til at kunne levere f.eks.
> [...]

Her tror jeg du trekker feil sluttninger.

> Så begge de nævnte angivelser er rigtige. I praksis kan der sikkert være
> problemer med overophedning hvis akkumulatoren malkes tør i ét hug.

I praksis bør brukeren undersøke kapasiteten ved den aktuelle belastningen.
Bruk fabrikkens datablad, eller konsulter noen som skjønner
problemstillingen. Svaret er mer komplisert en som så.

HM