Hvordan får man sommerfuglecichlider til a~
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 24-05-01 17:29

Hej

Jeg har lige købt mig 6 styk små sommerfuglecichlider. Jeg kan slet
ikke vente til at de bliver lidt større og måsk kommer i ynglehumør.
Hvor store skal de være før de kommer på sådan nogle tanker ? Noget
specielt man skal gøre for at få dem til at komme igang ? De går lige
for tiden rundt sammen med nogle pansermaller, sort neon, og et par
lyrehale spinner.

Kan jeg gøre noget for at få dem til at vokse hurtigt ? Jeg mener at
have hørt at oksehjerte skulle være godt. Er der noget om det ?

/Esben

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 24-05-01 19:02

Esben Haabendal Soerensen skrev:
> Jeg har lige købt mig 6 styk små sommerfuglecichlider. Jeg kan slet
> ikke vente til at de bliver lidt større og måsk kommer i ynglehumør.

P. ramirezi vokser faktisk ganske hurtigt. I naturen er den et et-årig
fisk, hvorfor du heller ikke i akvariet skal forvente at de bliver meget
ældre end et års tid.
En udvokset han er ca. 5-6 cm. Hunnerne en del mindre.
Ynglehumøret skal nok komme, hvis bare foderet er tilstrækkeligt.
De kan, som næsten alle fisk, godt lide myggelarver. Og som med
alle andre fisk skal du passe på med at bruge røde myggelarver alt
for meget. De hvide er næsten lige så næringsrige, men har ikke
de rødes typiske problemer med "forurening". De sorte er heller
ikke at foragte til afveksling.
Disse, og lignende, typer foder kan købes som frostfoder i næsten
enhver akvarie-/dyrehandel, og er et godt (men ikke gratis)
supplement til flagefoder.
Da jeg i sin tid havde "sommerfuglecichlider" yndede jeg fra tid til
anden at fodre med frosne cyklops. Det er et ganske småt, og
tilsyneladende yderst appetitligt, dyr. Det gav et vældigt liv i
akvariet.

> Hvor store skal de være før de kommer på sådan nogle tanker ? Noget
> specielt man skal gøre for at få dem til at komme igang ?

Under ordentlige forhold er de kønsmodne i en alder af 4-6 måneder,
og på det tidspunkt har de, særligt hannerne, ikke andet i hovedet.

> De går lige for tiden rundt sammen med nogle pansermaller, sort neon,
> og et par lyrehale spinner.

Hvis mallerne ikke er væsentligt større end P. ramirezi hunnerne er de
formentlig ikke noget problem.
Er der mere end nogle ganske få sorte neon (og det er der jo nok, da
de er stimefisk?) vil de afgjort blive et problem når ungerne begynder
at svømme frit. Der vil næppe være én eneste unge tilbage efter et
par uger.
Lyrehale spinner aner jeg ikke hvad er.

> Kan jeg gøre noget for at få dem til at vokse hurtigt ? Jeg mener at
> have hørt at oksehjerte skulle være godt. Er der noget om det ?

Jeg har ingen personlige erfaringer med oksehjerte. Jeg har heller ikke
lyst til at forsøge. Oksehjerte indeholder (selvom der *er* magert)
fedt, som ikke er særligt ønskværdigt i akvariesammenhæng, og det
er altså min personlige mening selvom jeg er klar over at den er udelt
blandt mange, særligt hos discus-folk.
Derudover falder oksekød efter min overbevisning *ret* langt ved
siden af fisks naturlige foder.
Hvis du absolut vil have dem i hurtig vækst så brug diverse frostfoder
i rigelige mængder, men husk at skifte vand derefter. F.eks. 30-40%
to gange om ugen - selvfølgelig afhængigt af akvariestørrelse og hvor
mange fisk du har.

Du skal nok komme til at opleve at dine "sommerfugle" går i leg, men
hvordan er dit vand?
Er GH højere end 4-5 stykker? Er pH højere end ca. 7?
Hvis du "bare" bruger almindeligt dansk postevand er svaret givetvis
"ja" til begge spørgsmål, og så kommer der altså aldrig fisk ud af
æggene. Men det er jo også noget helt andet... at betragte akten og
den i dagene derpå følgende æg-pasning er altid værd at betragte.

Mvh Jonas

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 24-05-01 20:07

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> writes:

> P. ramirezi vokser faktisk ganske hurtigt. I naturen er den et et-årig
> fisk, hvorfor du heller ikke i akvariet skal forvente at de bliver meget
> ældre end et års tid.

Ok, det var jeg slet ikke klar over. Det var ikke meget

Hvordan forholder det sig med andre fisk. Større cichlider bliver jo
en del ældre. Det er ikke lige noget jeg har set beskrevet i diverse
akvariebøger...

> [...]
> for meget. De hvide er næsten lige så næringsrige, men har ikke
> de rødes typiske problemer med "forurening". De sorte er heller

Hvilken forurening tænker du på ? Hvis man tør de røde myggelarver op
på forhånd og hælder vædsken fra, hvilken forurening laver de så ?

> Disse, og lignende, typer foder kan købes som frostfoder i næsten
> enhver akvarie-/dyrehandel, og er et godt (men ikke gratis)
> supplement til flagefoder.

Heldigvis heller ikke voldsomt dyrt. Jeg kan få 10 plader for 120kr
ved min lokale biks :) Det holder jo et stykke tid.

> [...]
> anden at fodre med frosne cyklops. Det er et ganske småt, og
> tilsyneladende yderst appetitligt, dyr. Det gav et vældigt liv i

Er det også noget man kan finde i akvariebutikkerne ?

> Under ordentlige forhold er de kønsmodne i en alder af 4-6 måneder,
> og på det tidspunkt har de, særligt hannerne, ikke andet i hovedet.

Hehe. Lyder godt :)

> Hvis mallerne ikke er væsentligt større end P. ramirezi hunnerne er de
> formentlig ikke noget problem.

Det er omkring 3.5 cm og skulle ikke gerne blive større end 4.5 cm.

> Er der mere end nogle ganske få sorte neon (og det er der jo nok, da
> de er stimefisk?)

Jeps, der er 20 sort neon.

> vil de afgjort blive et problem når ungerne begynder at svømme
> frit. Der vil næppe være én eneste unge tilbage efter et par uger.

Det kan være jeg på et tidspunkt skal finde plads til et lille opvækst
akvarie så...

> Lyrehale spinner aner jeg ikke hvad er.

Det er en afart af Poecilia sphenops (sort sphenops / black molly).
De skulle ikke være et problem.

> [...]
> og det er altså min personlige mening selvom jeg er klar over at den
> er udelt blandt mange, særligt hos discus-folk.

Ok.

> Derudover falder oksekød efter min overbevisning *ret* langt ved
> siden af fisks naturlige foder.

Det kan der jo være ikke være tvivl om.

> [...]
> derefter. F.eks. 30-40% to gange om ugen - selvfølgelig afhængigt af
> akvariestørrelse og hvor mange fisk du har.

Ok. Tak for tippet. Jeg vil lade være med at spare for meget på
frostfoderet så.

> Du skal nok komme til at opleve at dine "sommerfugle" går i leg, men
> hvordan er dit vand?

Vådt.

> Er GH højere end 4-5 stykker? Er pH højere end ca. 7?

Jeg ved ikke med GH, men jeg er bange for at det er rimelig hårdt.
Vandet her i Aalborg er meget hårdt. Jeg har 6 trærødder i akvariet,
som ikke er blevet skyllet ud, så der skulle vel være lidt
humusstoffer i vandet, og pH lidt under 7.

> [...]
> æggene. Men det er jo også noget helt andet... at betragte akten og
> den i dagene derpå følgende æg-pasning er altid værd at betragte.

Det ville være sjovest med lidt mere liv end bare æg. Jeg havde stor
glæde tidligere af et par kribensis som gik rundt med unger ganske
ofte.

Var det måske en ide med et spagnum filter ? Og hvis ja, hvor lang
tid og hvor ofte skal man køre med det ? Jeg bruger pt. noget EHFI
Karbon filter (ca. 1cm i min udvendige spandpumpe) og det skal vel
droppes i sammenhæng med spagnum filtrering. Men skal det også undgås
bagefter ?

/Esben

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-05-01 21:17

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en

> Heldigvis heller ikke voldsomt dyrt. Jeg kan få 10 plader for 120kr
> ved min lokale biks :) Det holder jo et stykke tid.

Ikke nødvendigvis, da der er mangebutikker der sælger meget frossent
vand med lidt mygglarver i.
Hvis du kan få dem fra Åled, i gule poser, så er du rimelig sikker på en
god kvalitet.
Der ved er der ikke sagt at andet er noget skidt, men kvalitet koster.

Du kunne jo starte med at købe en enkelt plade og ofre den, ved at lade
den tø og så veje indholdet
der er tilbage inden det tørrer ud.

Carsten

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 25-05-01 06:32

Esben Haabendal Soerensen skrev:
<alder på fisk>
> Hvordan forholder det sig med andre fisk. Større cichlider bliver jo
> en del ældre. Det er ikke lige noget jeg har set beskrevet i diverse
> akvariebøger...

Dette er et emne, der af en eller anden grund sjældent er "interessant"
for akvariebogsforfattere, hvilket altid har undret mig.
Mht. P. ramirezi mener jeg at netop det forhold at den har en hurtigere
livscyklus end andre cichlider var medvirkende til at den blev flyttet
fra Apistogramma-slægten til, først Mikrogeophagus (hvilket var en
fejl, da den ikke er "geophagin") og senere, sin egen slægt
Papilochromis.

Jeg har ikke selv erfaring nok til at kunne sætte max. alder på særlig
mange fisk uden at det bliver lidt for meget gætteri. Men der findes
adskillige fisk som kan blive mange år gamle. Særligt smerlinger når
som regel en ret høj alder. Jeg har læst om pragtsmerlinger på >20 år.

> Hvilken forurening tænker du på ? Hvis man tør de røde myggelarver
> op på forhånd og hælder vædsken fra, hvilken forurening laver de så ?

De fleste dansemyg, som er dem der laver røde larver, lægger sine æg i
forurenet vand. Men som Carsten også nævner er der jo forskel på
kvaliteten. Det er der givetvis også på dette punkt.

> Heldigvis heller ikke voldsomt dyrt. Jeg kan få 10 plader for 120kr
> ved min lokale biks :) Det holder jo et stykke tid.

Ja, hvis det ikke er 75% vand. Uden at generalisere synes jeg at der
i hvert fald er en tilbøjelighed til at være mere vand i pakken, jo
større foderet er. F.eks. fik jeg købt nogle "Krill-rejer" som var lidt
vel vandholdige, og altså dermed ret kostbare at fodre med.

<cyklops>
> Er det også noget man kan finde i akvariebutikkerne ?

Ja, jeg har købt dem i sådan én. Jeg vil mene, at de kan findes de fleste
steder. De er forresten også glimrende som yngel-foder - ikke helt i
starten, men efter en uge med nyklækkede Artemia, og derefter en uge
eller to med bosmider skulle cyklops nok være godt til "sommerfugle".
Jeg har ikke selv haft synderligt held med "sommerfugle"-yngel, så det
er kun et gæt.

> Jeps, der er 20 sort neon.

Og sådan en stime er jo ganske pæn og interessant at have i
baljen, men forvent ikke at særligt meget yngel undslipper dem. De
er bare *så* gode til at "samarbejde" om at distrahere et nok så
påpasseligt forældrepar og snuppe småskravlet.

> Det kan være jeg på et tidspunkt skal finde plads til et lille opvækst
> akvarie så...

Det skal jo nok være et egentligt yngleakvarie. Du får svært ved at
(nå at) fjerne æg eller larver fra et dekoreret opholdsakvarie. Bag
dette gemmer sig alle mulige praktiske ting og finesser, som ikke lige
lader sig skrive ned her. Når tiden kommer vil du forhåbentlig få en
masse fornøjelse af at gøre dine egne betragninger og erfaringer.
Og lad være med at blive frustreret når der intet kommer ud af det
de første gange, men prøv at regne ud hvilke (små)ting, der var
forkerte og lav små nogle (små)justeringer til næste gang

> Det er en afart af Poecilia sphenops (sort sphenops / black molly).
> De skulle ikke være et problem.

Hmm... Bortset fra at de jo altså ikke rigtig hører hjemme i det
samme vand. Hvis man byder P. ramirezi det "ideelle miljø" (a la
28°, 5°GH og pH på ~5.5[1]), byder man samtidig mollyerne det
"forkerte". Nu har Poecilia aldrig rigtigt fanget min interesse, så
jeg er ikke helt inde i sagerne men det ideelle for dem er nok ca.
24°, 20°GH og pH på ~8, evt. let salt. Men det er jo bare den
sædvanlige problemstilling når man blander fisk fra forskellige
biotoper sammen. Nogle går højere op i disse detaljer end andre.
Personligt foretrækker jeg at indrette akvariet, herunder vandet,
efter dets "primære" beboer (i dit tilfælde f.eks. P. ramirezi) og
så må de "sekundære" arter være der, hvis de kan. Forvent
aldrig nogensinde at en dyrehandler skal fortælle dig noget om
dette når du står og vil købe fiskene.

> Ok. Tak for tippet. Jeg vil lade være med at spare for meget på
> frostfoderet så.

Hehe, nu skal du ikke komme skrigende og skælde mig ud når dit
filter stopper til, alt bliver grønt eller sort af alger og alle fisk er
døde af nitrit- eller ammoniakforgiftning, vel? :)
Den bedste fremgangsmåde ved bevidst overfodring er stadigvæk
at fodre med portioner som er spist op på under 5 minutter, men
til gengæld at fodre 2-3-4 gange om dagen. Der behøver ikke gå
mere end en eller få timer imellem. Iøvrigt er det ikke noget "man
gør" i et nystartet akvarium, og heller ikke lige efter rengøring/ud-
skiftning af filtermateriale. Man risikerer et nitritpeak på et uønsket
tidspunkt.
Det vil naturligvis altid give en øget forurening/belastning. Men i
form af fiskelort, som er at foretrække frem for råddent fiskefoder.

> Jeg ved ikke med GH, men jeg er bange for at det er rimelig hårdt.

Hvis du er seriøs mht. at få sydamerikanske fisk til at yngle bør du
som minimum kunne teste GH, KH, pH og naturligvis NO2-(nitrit)
og NO3-(nitrat). Hvis du gerne vil spare GH-testen (~80 kr) kan
du kontakte dit vandværk og få den oplyst. Gør du ikke selv noget
for at ændre hårdheden vil den være ret stabil. Det kan man ikke
sige om de øvrige værdier.

> Vandet her i Aalborg er meget hårdt. Jeg har 6 trærødder i akvariet,
> som ikke er blevet skyllet ud, så der skulle vel være lidt
> humusstoffer i vandet, og pH lidt under 7.

Det er jo fint, men efterhånden som tiden går vil rødderne syrnende
virkning formentlig aftage. "6 rødder" er jo også et vidt begreb - de
findes jo i alle størrelser. Er de hver på et par kg og dit akvarie på
900 liter er det ingenting. Er det 10kg-rødder og akvariet et på 100
liter er det en del
Hvad angår æggenes overlevelse er pH nok vigtigere end hårdhed.
Men selv med en optimal pH kan en for høj hårdhed dræbe æggene.
Det har noget at gøre med at (skallen på) æg fra blødtvandsfisk
ikke er "programmeret" til at modstå det osmotiske tryk og saltene
trænger ind og ødelægger æggene. Hvis din GH er ~12 eller der-
under er det et forsøg værd at undlade at ændre på det. Er den
højere skal du ikke være alt for optimistisk.

> Det ville være sjovest med lidt mere liv end bare æg. Jeg havde stor
> glæde tidligere af et par kribensis som gik rundt med unger ganske
> ofte.

Selvfølgelig.
Pelvicachromis pulcher (det er den man mener når man siger
"kribensis", ikke?) er fisk, som trives bedst i vand, som minder meget
om dansk standardpostevand. Vandet i de sydamerikanske floder er ganske meget anderledes, og så kan man være nødt til at trylle lidt
med kemien.

> [...]
> Karbon filter (ca. 1cm i min udvendige spandpumpe) og det skal vel
> droppes i sammenhæng med spagnum filtrering. Men skal det også

Mine forsøg med sphagnum går ikke længere end til at have lidt
sphagnumgranulat i motorfiltret. Jeg blev træt af den "sorte" farve
det giver vandet. Jeg kan meget bedre lide den "gyldne/brune" farve
fra trærødder. Så det har jeg valgt at lægge på hylden.
Ehfi-Karbon er vel aktivt kul (?)... Det har jeg selv afholdt mig fra
at bruge af den årsag at behovet aldrig har været der. Jeg har ladet
mig forstå at det heller ikke er helt uproblematisk, idet aktivt kul
har en hvis "kapacitet" til at absorbere forskellige giftstoffer, og
når den er opbrugt vil materialet i stedet begynde at afgive giftstof-
ferne igen. Så hvis man filtrerer over aktivt kul skal man sørge
for at fjerne kullet (og de absorberede giftstoffer) inden kapacite-
ten er opbrugt. Hvorfor bruger du egentlig kul?

Mvh Jonas,
som om få timer slæber hele den pukkelryggede med vest på til
sommerhus-weekend, og derfor ikke følger med i gruppen før
en gang på mandag.

[1] Det er ikke nemt, eller endda særligt ønskværdigt, at opnå en
stabil pH på så lavt niveau i et akvarium. De fleste surtvandsfisk er
også tilfredse ved pH ~6.5, som er langt lettere at fastholde.
Det man risikerer er en pH som fiser op og ned mellem 5 og 7,
og det bryder intet levende sig om.