Ser fisk ud af akvariet ?
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 24-05-01 17:23

Hej

Ser fisk egentlig ud af akvariet, eller ser de bare et spejlbillede ?
Eller er det lidt af hvert ?

Det er jo interessant at vide hvorfor nogen fisk er så vældig ihærdige
med at forsøge at svømme igennem glasset, mens andre ser ud til at
være ganske tilfredse med at være _inde_ i akvariet.

/Esben

Fra : Bl0bber

Dato : 24-05-01 18:07

Hej Esben.
Jeg tror at fisk ser ud af akvariet, ihvertfald hvis jeg skal tage mine
scalare som eksempel.
Jeg har et 128L stående ved siden af et 250L i det lille har jeg guppier
gående, og hvergang der er en forholdsvis lille guppy som svømmer forbi
glasset så er mine scalare der med det samme og prøver på at "spise" dem.
Der er ca. 10 cm. mellem akvarierne.
En anden ting som du måske også kan prøve at lægge mærke til er at hvergang
jeg bevæger mig hen mod akvarierne kommer alle fisk svømmende hen til
glasset, nok i håb om at der vil falde en lille godbid.
Så konklusionen må være at ja fisk kan se gennem glas og se ud, men hvorfor
nogen ser ud til at være mere int. i at komme ud end andre tja, det må
guderne vide.

--
Mvh.
Kenneth

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 24-05-01 18:37

Hej Esben, velkommen i gruppen,

Du skrev:
> Ser fisk egentlig ud af akvariet, eller ser de bare et spejlbillede ?
> Eller er det lidt af hvert ?

Ja, fisk ser.
Ja, glas er gennemsigtigt.

Jeg havde indtil for nyligt en scalare gennem >3 år. (De kan blive
meget ældre, men han blev gammel og træt i en alder af ca. 4 år.)
Jeg vil vove den påstand at han kunne genkende mig frem
for husstandens øvrige medlemmer, gæster mv. Når andre kom
hen til akvariet var han ligeglad og upåvirket. Når jeg kom der
hen daskede han stille og roligt derhen hvor jeg plejer at plumpe
foder i, eller hvis jeg satte mig på gulvet foran kom han hen for
at "snakke". Ganske kuriøst var det...

Mine nyligt anskaffede Cichlasoma nicaguense'r er der også
med det samme hvis der er personer ved akvariet. De har dog,
endnu ikke i hvert fald, vænnet sig (typisk børns) hurtige bevægel-
ser.

Det du tænker på med "spejlbillede" er måske den effekt du kan
se når du kigger gennem forrude og hen på siderude, altså gennem
to på hinanden vinklede glas med vand imellem - men det er altså
noget ganske andet.

Mvh Jonas

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 24-05-01 19:45

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> writes:

> Ja, fisk ser.
> Ja, glas er gennemsigtigt.

Nej er det det

> [...]
> hen daskede han stille og roligt derhen hvor jeg plejer at plumpe
> foder i, eller hvis jeg satte mig på gulvet foran kom han hen for

Hehe. Det rigtigt hyggeligt.

> [...]
> med det samme hvis der er personer ved akvariet. De har dog,
> endnu ikke i hvert fald, vænnet sig (typisk børns) hurtige bevægel-

Mine kobber pansermaller er også meget hurtige til at blive skræmt af
både pludselige bevægelser eller lyde.

> [...]
> se når du kigger gennem forrude og hen på siderude, altså gennem
> to på hinanden vinklede glas med vand imellem - men det er altså

Nemlig. Det og så det faktum at fiskene udviser forskellig interesse
i at svømme igennem glasset. Mine pansermaller er helt pjattet med at
vimse frem og tilbage ved forruden (hvis de får fuldstændig ro så de
er helt trygge). Sort neon derimod er ganske tilfredse med at vimse
rundt i akvariets egen 325l. Sommerfuglecichlider kan også godt finde
på at svømme mod ruden, men er også ganske glade for mine mange
trærødder.

/Esben

Fra : Tom Manczak

Dato : 25-05-01 00:20

> [...]
> hen daskede han stille og roligt derhen hvor jeg plejer at plumpe
> foder i, eller hvis jeg satte mig på gulvet foran kom han hen for

Hehe! Mine malawier har det på samme måde. Min sambo påstår at de er
ligeglade med ham når han kommer tæt på og piller ved armaturet...men
når det er mig, så er det en helt anden sag, de bliver helt vilde! Jeg
må indrømme at virker tilsyneladende sådan!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Laila

Dato : 25-05-01 23:22

Hej.

Har læst et eller andet sted at malawi-cichlider kan se op til tre meter
"ud" af akvariet. Iøvrigt har jeg samme erfaring med fisk som Tom.

Laila
Tom Manczak <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4GgP6.2624$Zs3.379421@news010.worldonline.dk...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-05-01 21:20

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev:

> Ser fisk egentlig ud af akvariet ?

Det vil jeg helt klart tro.......

Man skal jo bare nærme sig akvariet omkring fodringstid, så kommer de hen og
venter på maden.....

Og både vand og glas er jo gennemsigtigt - men det udelukker selvfølgelig
ikke, at der kan være noget, der hindrer udsigten, når der er vand inden for
glasset og luft udenfor - men det tror jeg ikke......

Men det er da nemt at finde ud af !

En dyb indånding - hovedet ned under vandet og kigge ud

--
M.v.h.
Jan Vestergaard