Banker og gebyrer.
Fra : Jensen

Dato : 15-02-05 12:48

Et socialdemokratisk beslutningsforslag er den direkte årsag til, at
bankerne og Forbrugerrådet nu er blevet enige om en samlet gennemskuelig
gebyroversigt fra 2007. Oversigten betyder, at alle bankkunder årligt vil
modtage en oversigt over hvilke bankgebyrer, de har betalt i årets løb. Og
dermed bliver livet som bankkunde lidt lettere.

Socialdemokraterne ser dog gerne, at ordningen træder i kraft med det
samme
og ikke først om et par år.

- Såfremt det er teknisk muligt, bør det efter min mening ske allerede fra
2005. Det er kun rimeligt, at kunderne kan se de gebyrer, som de betaler,
siger Socialdemokraternes forbrugerordfører Frode Sørensen.

Aftalen mellem bankerne og Forbrugerrådet stiller en række minimumskrav
til,
hvilke gebyrer der skal være opført på oversigten. Det betyder en øget
gennemsigtighed, som ruster bankkunderne bedre, når de skal sammenligne
gebyrer bankerne i mellem. Forudsætningen for aftalen er dog, at bankerne
også efterlever den i praksis. Indtil videre er der nemlig blot tale om en
henstilling fra bankernes brancheorganisation, Finansrådet.

- Det er naturligvis afgørende, at denne henstilling opfattes som et
påbud,
det enkelte pengeinstitut ikke kan sidde overhørig, siger Frode Sørensen.

Blandt de gebyrer som vil optræde på listen er:

..Gebyrer for kontoadministration
Gebyrer for net-/telefonbankordninger
Gebyrer for kontokort
Gebyrer for kontoudskrifter
Gebyrer for at hæve i andre pengeinstitutter end ens eget
Gebyrer for internationale betalingskort
Gebyrer for køb og salg af valuta
Gebyrer for brug af check
.. Gebyrer for overførsler/betaling af regninger til konti i Danmark

--
Hej fra oz5vib. Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : J. Pedersen

Dato : 16-02-05 01:43

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in

> [...]
> Se min Hjemmeside.
> http://oz5vib.webbyen.dk

> Den har indtil videre sparet mig for at få 972 spam-mails.

Bankerne bør nationaliseres så de ikke styres af profit fra
strandvejsdirektører idet de er en vigtig del af danskernes hverdag.

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-02-05 01:00

"J. Pedersen" <monz@io.dk> wrote in message
> "Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in

> Bankerne bør nationaliseres så de ikke styres af profit fra
> strandvejsdirektører idet de er en vigtig del af danskernes hverdag.

Pjat, du kan bruge en andelsbank, som du selv er medejer af, eller du kan
bruge en af de banker, som har et fast årligt gebyr, som fx Basisbank. Det
kan vel ikke være så vanskeligt.