Ikke-hemmelig stemmeafgivning i Sverige
Fra : NoTrabajo

Dato : 14-02-05 15:04

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cuqa52$uq$1@news.cybercity.dk

> Kan man ikke sagtens tage den socialdemokratiske valgbus op til stemmestedet,
og
> så alligevel stemme DF? Har vi ikke hemmelig afstemning her i Danmark?

Forøvrigt, vidste I at i Sverige har man ikke hemmelig afstemning til Rigsdagen?
Man tager det partis stemmeseddel, som man vil stemme på, med ind i
stemmeboksen. Enhver der lige er i nærheden, kan se hvilken stemmeseddel man
tager.

Læs artiklen på side 8 nederst i Dansk Folkeblad:
http://www.danskfolkeparti.dk/cgi-files/mdmgfx/file-53-19411-14484.pdf

Det er jo nok løgn og eller manipuleret, når det står i Dansk Folkeblad Det
ville derfor glæde mig, hvis der er nogen med nøjere kendskab til Sverige, der
kan bekræfte eller afkræfte påstanden om manglende hemmelig stemmeafgivning i
Sverige.

Hvis man ønsker at læse andre udgaver af Dansk Folkeblad, kan de findes her:
http://www.danskfolkeparti.dk/sw/frontend/show.asp?parent=3355&menu_parent=&layout=0
--
NoTrabajo

Fra : Tokarev

Dato : 14-02-05 15:42

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> stemmeafgivning i
> Sverige.
>
> Hvis man ønsker at læse andre udgaver af Dansk Folkeblad, kan de findes

Man kan ju ta en av varje..eller hur smartass?

Tok

Fra : Rune

Dato : 14-02-05 15:53

> man tager.

> Man kan ju ta en av varje..eller hur smartass?

Kan man det? Må man tage flere partiers stemmesedler med? Under alle
omstændigheder virker det noget suspekt, hvis du spørger mig ... hvad
svenskerne sjældent gør ... til min evige undren ... ummm...

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 14-02-05 17:38

Tokarev wrote:

> Man kan ju ta en av varje..eller hur smartass?

Gammel debat - vi tager den igen. Argumenterne imod var:

1. Ved kun at tage én stemmeseddel, kan man demonstrere hvilke partier,
man bestemt ikke stemmer på. Den mulighed har en vælger, der tager alle
stemmesedlerne (for at skjule, hvem der stemmes på), ikke.

Noget sådan er klart imod princippet om hemmelig afstemning.

2. Hvis nu en vælger har lovet familie, arbejdskolleger eller andre at
stemme på et bestemt parti, at kan omgivelserne kontrollere, at
vedkommende ikke finder på i virkeligheden at stemme på et andet parti.

Noget sådan er klart imod princippet om hemmelig afstemning.

Argumenterne for den svenske ordning var nogenlunde dette:

"Dansk Folkeparti er et meget ondt parti"

Det skal tilføjes, at det var et par svenskere, som forsvarede
ordningen.

http://groups-beta.google.com/groups?as_q=stemmeseddel+sverige&num=10&scoring=r&hl=en&ie=UTF-8&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_ugroup=&as_usubject=&as_uauthors=&lr=&as_drrb=q&as_qdr=&as_mind=1&as_minm=1&as_miny=1981&as_maxd=14&as_maxm=2&as_maxy=2005&safe=off

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-02-05 19:21

On Mon, 14 Feb 2005 17:37:41 +0100, Henrik Svendsen wrote:

> [...]
> man bestemt ikke stemmer på. Den mulighed har en vælger, der tager alle
> stemmesedlerne (for at skjule, hvem der stemmes på), ikke.

Du er klar over at man ikke nødvendigvis tager stemmesedlerne
i forbindelse med afstemningen, ikke?
Så vidt jeg ved, får man et sæt tilsendt med posten, og det er også
muligt at afhente flere på posthuset.

Men systemet har da rigtigt nok sine svagheder.

--
MVH
osv...

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-02-05 09:18

Frank E. N. Stein wrote:

> Du er klar over at man ikke nødvendigvis tager stemmesedlerne
> i forbindelse med afstemningen, ikke?
> Så vidt jeg ved, får man et sæt tilsendt med posten, og det er også
> muligt at afhente flere på posthuset.

Det var også med i debatten dengang. Man kan også ved valgstedet tage en
blank stemmeseddel.

> Men systemet har da rigtigt nok sine svagheder.

Bestemt. Ordningen, der må være indført for at lette valghandlingen for
den enkelte vælger, gjorde det muligt for omgivelserne at kontrollere
hvem, vælgeren stemmer eller ikke stemmer på. Under forskellige scenario
kunne mange kontrollere, hvem der stemtes på, og helt reelt gør det
svenske system det muligt for en undertrykkende husbond at sikre, hans
viv i hvertfald ikke stemmer på det forkerte parti.

At mange vælgere har brug for stor sikkerhed for hemmelighed under
valghandlingen understreges i f.eks. Danmark af det faktum, at
exit-polls valg efter valg rammer helt forkert hvad angår DF. I år var
det igen forkert. Exit-polls viste tilbagegang for DF, valget gav DF to
ekstra mandater.

Man behøver ikke opbyde meget fantasi for at forestille sig, hvad det
svenske system gør ved nervøse svenske vælgere i landet, hvor dynen af
politisk korrekthed er mere kvælende end i andre Vest-europæiske lande.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-05 09:40

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message
> [...]
> svenske system det muligt for en undertrykkende husbond at sikre, hans
> viv i hvertfald ikke stemmer på det forkerte parti.

Det er legende let med moderne elektronik at sikre at der stemmes i hjemmet
uden, at nogen ser over skulderen.

Hvis ikke muslimer havde så mange rotter med stemmeret, ville jeg nok gå ind
for at give stemmeret efter antal børn, og her ville forældre klart afgøre,
hvad deres nyfødte stemte.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-02-05 21:23

On Tue, 15 Feb 2005 09:17:46 +0100, Henrik Svendsen wrote:

> Det var også med i debatten dengang. Man kan også ved valgstedet tage en
> blank stemmeseddel.

Et nittelod?

> Bestemt. Ordningen, der må være indført for at lette valghandlingen for
> den enkelte vælger,

Det gør nu også optællingen hurtigere og sikrere.

> [...]
> svenske system det muligt for en undertrykkende husbond at sikre, hans
> viv i hvertfald ikke stemmer på det forkerte parti.

Jeps, og de kunne oven i købet eliminere alle de problemer ved at placere
stemmesedlerne i stemmeboksen. Nemt, enkelt og billigt - men det er nok
for god en ide til at svenskere kan finde på det selv.

> [...]
> svenske system gør ved nervøse svenske vælgere i landet, hvor dynen
> af politisk korrekthed er mere kvælende end i andre Vest-europæiske

Nåeh, det er nu ikke noget man sådan lægger mærke til blandt de menige
svenskere.

--
MVH
osv...

Fra : NoTrabajo

Dato : 16-02-05 17:20

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeps, og de kunne oven i købet eliminere alle de problemer ved at placere
> stemmesedlerne i stemmeboksen. Nemt, enkelt og billigt - men det er nok
> for god en ide til at svenskere kan finde på det selv.

Så vidt jeg har forstået det, ligger svenske stemmesedler overalt, fx på
posthuse og lign. op til valget. Umiddelbart synes jeg at det giver mulighed for
at en svensker kan stemme på flere end på én stemmeseddel, medmindre der er en
meget streng kontrol med, at der ikke lægges mere end netop én stemmeseddel i
stemmeurnen, efter man har stemt.

Er der nogen, der mere konkret ved, hvordan man sikrer sig at den enkelte vælger
ikke smider mere end én stemmeseddel i stemmeurnen efter at have sat sit kryds
på stemmesedlen/stemmesedlerne?

Jeg synes ikke at svenskerne skal komme og belære os om noget, så længe de ikke
har hemmelige valg til Rigsdagen. Ikke-hemmelige valg får mig til at tænke på en
"demokratisk republik", der i knap 41 år lå syd for Gedser.
--
NoTrabajo

Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-05 18:58

> [...]

> medmindre der er en meget streng kontrol med, at der ikke lægges mere end
> netop én stemmeseddel i stemmeurnen, efter man har stemt.

Og modstanderne af visse partier, sætter en ære i at fjerne disse
stemmesedler igen, så vælgerne forhindres i at stemme på dem.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-02-05 20:59

On Wed, 16 Feb 2005 17:19:57 +0100, NoTrabajo wrote:

> [...]
> enkelte vælger ikke smider mere end én stemmeseddel i stemmeurnen
> efter at have sat sit kryds på stemmesedlen/stemmesedlerne?

På samme måde som i Danmark. Det kan dårligt komme som en overraskelse
for nogen hvordan en dansk stemmeseddel ser ud, da det er offentliggjort
før valget. Når man kan forfalske en pengeseddel, kan man nok gøre det
samme med en stemmeseddel.

> Jeg synes ikke at svenskerne skal komme og belære os om noget, så
> længe de ikke har hemmelige valg til Rigsdagen.

Det har de også. At man kan vifte rundt med sin stemmesedel adskiller sig
ikke væsentligt fra at vi kan fortælle enhver hvem vi har stemt på.

--
MVH
osv...

Fra : NoTrabajo

Dato : 16-02-05 21:34

> [...]
> for nogen hvordan en dansk stemmeseddel ser ud, da det er offentliggjort
> før valget. Når man kan forfalske en pengeseddel, kan man nok gøre det

I Danmark får man kun udleveret én stemmeseddel, og derfor kan man heller ikke
komme til at lægge mere end én stemmeseddel i stemmeurnen, medmindre man selv
har fremstillet falske stemmesedler hjemmefra som man har smuglet med til
valgstedet.

I Sverige derimod, ligger ægte stemmesedler åbenbart rundt i samfundet i tiden
op til valget og det er ganske nemt for en vælger at tage et vilkårligt antal
stemmesedler med til valgstedet, og derefter lægge mere end én stemmeseddel i
stemmeurnen, medmindre der er en meget grundig kontrol af at hver eneste vælger
kun kommer netop én stemmeseddel ned i stemmeurnen.

Hvordan er det forøvrigt med stemmesedlerne? Er de fuldstændig ens at se på,
eller er de så forskellige, at dem, der ser vælgeren putte stemmesedlen ned i
stemmeurnen, også umiddelbart kan se hvilket parti vælgeren har stemt på?

> Det har de også. At man kan vifte rundt med sin stemmesedel adskiller sig
> ikke væsentligt fra at vi kan fortælle enhver hvem vi har stemt på.

Hvis man ønsker at hemmeligholde, hvad man ønsker at stemme på, ser det for mig
ud, som om det er sværere at holde det hemmeligt i Sverige end i Danmark, hvor
jeg anser afstemningsmetoden for 100 % hemmelig, måske lige pånær for
brevstemmer, hvor en uautoriseret åbning af kuverten ville kunne finde sted.
--
NoTrabajo

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 00:15

On Wed, 16 Feb 2005 21:33:49 +0100, NoTrabajo wrote:

> [...]
> heller ikke komme til at lægge mere end én stemmeseddel i stemmeurnen,
> medmindre man selv har fremstillet falske stemmesedler hjemmefra som man

Eller manden går ind i kabinen først, lader stemmesedlen ligge, konen
kommer ind bagefter, udfylder og putter begge sedler i boksen.

> [...]
> mere end én stemmeseddel i stemmeurnen, medmindre der er en meget
> grundig kontrol af at hver eneste vælger kun kommer netop én

Hvilket der da også er.

> [...]
> se på, eller er de så forskellige, at dem, der ser vælgeren putte
> stemmesedlen ned i stemmeurnen, også umiddelbart kan se hvilket parti

Man kan ikke se det når sedlen er foldet sammen.

> [...]
> end i Danmark, hvor jeg anser afstemningsmetoden for 100 % hemmelig,
> måske lige pånær for brevstemmer, hvor en uautoriseret åbning af

Du har ikke opfanget at der også er blanke stemmesedler i Sverige?

--
MVH
osv...

Fra : Jim

Dato : 17-02-05 11:05

> On Wed, 16 Feb 2005 21:33:49 +0100, NoTrabajo wrote:
>
> Eller manden går ind i kabinen først, lader stemmesedlen ligge, konen
> kommer ind bagefter, udfylder og putter begge sedler i boksen.

Mon det er fordi, manden til dagligt selv har svært ved at ramme
sprækken?

Som sagt, så er svenskerne nordens molboer.

J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-05 22:13

Frank E. N. Stein skrev:
> [...]
> for nogen hvordan en dansk stemmeseddel ser ud, da det er offentliggjort
> før valget. Når man kan forfalske en pengeseddel, kan man nok gøre det

Hvis man VIL snyde til et dansk valg kan man. Men for dem der ikke tager
del i selve valgafviklingen bliver det lidt svært.

Som almindelig dansk vælger ser man jo først den egentlige stemmeseddel
når man kommer ind i valglokalet.

> Det har de også. At man kan vifte rundt med sin stemmesedel adskiller sig
> ikke væsentligt fra at vi kan fortælle enhver hvem vi har stemt på.

Til mig at se er den store forskel at man ikke "tvinges" til at vise sit
tilhørsforhold ved et dansk valg.

Manden kan ikke overvåge om konen nu også stemmer "rigtig".

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 00:06

On Wed, 16 Feb 2005 22:13:20 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Hvis man VIL snyde til et dansk valg kan man. Men for dem der ikke tager
> del i selve valgafviklingen bliver det lidt svært.

Overhovedet ikke, man sender bare en anden ned for at stemme.

> Som almindelig dansk vælger ser man jo først den egentlige stemmeseddel
> når man kommer ind i valglokalet.

Du læser ikke aviser?

> Til mig at se er den store forskel at man ikke "tvinges" til at vise sit
> tilhørsforhold ved et dansk valg.

Det kan man heller ikke i et svensk valg.

> Manden kan ikke overvåge om konen nu også stemmer "rigtig".

Eller omvendt. Der er også i Danmark rige muligheder for at fuske ved et
valg. Er du nogensinde blevet bedt om legitimation ved et valg?
--
MVH
osv...

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 17-02-05 00:37

Frank E. N. Stein wrote:

> Eller omvendt. Der er også i Danmark rige muligheder for at fuske ved
> et valg. Er du nogensinde blevet bedt om legitimation ved et valg?

Men her handler det jo ikke om fusk; men om sikkerhed for at kunne
foretage sin stemmeafgivning under betryggende hemmelighed.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 01:14

On Thu, 17 Feb 2005 00:36:41 +0100, Henrik Svendsen wrote:

> Men her handler det jo ikke om fusk; men om sikkerhed for at kunne
> foretage sin stemmeafgivning under betryggende hemmelighed.

Det er at gøre et problem ud af noget der ikke er et problem. Hvis
svenskerne selv mener at de kan afgive deres stemme hemmeligt nok, så kan
jeg ikke få øje på problemet.

--
MVH
osv...

Fra : N/A

Dato : 17-02-05 10:48

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 10:48

On Thu, 17 Feb 2005 08:27:04 +0100, Henrik Svendsen wrote:

> Så du vil altså godt kunne se problemet, hvis nogen svenskere kan? Er
> det ikke en lidt anderledes måde at kunne se ting på?

Det synes jeg da ikke. Hvis alle svensker var enige om, at den bedste
måde at afgive sin stemme på, var i fuld offentlighed, hvad ville
problemet så være?

--
MVH
osv...

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 17-02-05 15:05

Frank E. N. Stein wrote:

> Det synes jeg da ikke. Hvis alle svensker var enige om, at den bedste
> måde at afgive sin stemme på, var i fuld offentlighed, hvad ville
> problemet så være?

At de ikke havde givet udtryk for denne holdning ved en afstemning med
betryggende hemmelighedsforanstaltninger?

Arrrgh! Du kører den langt ud Frankenstein.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 17:17

On Thu, 17 Feb 2005 15:04:47 +0100, Henrik Svendsen wrote:

> At de ikke havde givet udtryk for denne holdning ved en afstemning med
> betryggende hemmelighedsforanstaltninger?

Hvis de er enige, så er de enige - uanset hvordan denne enighed er
konstateret.

> Arrrgh! Du kører den langt ud Frankenstein.

Mig?
--
MVH
osv...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-05 01:24

Frank E. N. Stein skrev:

> Overhovedet ikke, man sender bare en anden ned for at stemme.

Og hvad skulle det hjælpe?

Det er svindel, men der kommer jo ikke flere stemmer ud af det.

> Du læser ikke aviser?

Ingen af de steder jeg har set kandidatlister har det været på en sådan
måde at man kunne kopiere dem og have ekstra stemmesedler med i lommen.

Evt. stemmesedler med et andet udseende, eller på noget andet papir vil
jo afsløres med det samme.

> Det kan man heller ikke i et svensk valg.

Var det ikke det der blev skrevet ved at stemmesedlerne havde forskellig
farve efter hvad parti det var?

> Eller omvendt. Der er også i Danmark rige muligheder for at fuske ved et
> valg. Er du nogensinde blevet bedt om legitimation ved et valg?

Ja, da jeg boede i Århus. Hvor jeg bor nu er vi så få at vi har set
hinanden før.

Og som man lærte som soldat; At man kender vedkommende er den bedste
legitimation.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 09:46

On Thu, 17 Feb 2005 01:24:12 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Og hvad skulle det hjælpe?

Man kan kontrollere hvad der bliver stemt.

> Det er svindel, men der kommer jo ikke flere stemmer ud af det.

Det er heller ikke nødvendigt.

> Ingen af de steder jeg har set kandidatlister har det været på en sådan
> måde at man kunne kopiere dem og have ekstra stemmesedler med i lommen.

Du kan se kandidatlisten og layout og papirvalg er det samme hver gang.
Det er således ganske nemt at fremstille en falsk stemmeseddel.

> Evt. stemmesedler med et andet udseende, eller på noget andet papir vil
> jo afsløres med det samme.

Det er nok derfor der ikke er nogen der fremstiller falske pengesedler.

> Var det ikke det der blev skrevet ved at stemmesedlerne havde forskellig
> farve efter hvad parti det var?

Kun på den ene side. Det er tilladt at folde papiret eller tage en af de
ikke-fortrykte stemmesedler.

> Ja, da jeg boede i Århus. Hvor jeg bor nu er vi så få at vi har set
> hinanden før.

Jeg er aldrig blevet bedt om legitimation og jeg har ikke afgivet stemme
et sted, hvor jeg var kendt.

--
MVH
osv...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-05 13:38

Frank E. N. Stein skrev:

> Man kan kontrollere hvad der bliver stemt.

Hvordan det? Man er der jo ikke selv.

Menen du ikke at man stemmer for andre, samtidig med at man stemmer for
sig selv?

> Det er heller ikke nødvendigt.

Nej, men påvirkning er jo ikke så effektiv.

> Du kan se kandidatlisten og layout og papirvalg er det samme hver gang.
> Det er således ganske nemt at fremstille en falsk stemmeseddel.

Ok, hvis man _har_ fået smuglet en stemme seddel ud så man har noget at
gå efter.

Så smutter fidusen bare hvis de ændrer layout det år.

> Det er nok derfor der ikke er nogen der fremstiller falske pengesedler.

Det er der jo en økonomisk gevinst ved. Det er der jo ikke ved et valg.

> Kun på den ene side. Det er tilladt at folde papiret eller tage en af de
> ikke-fortrykte stemmesedler.

Jeg har ikke det store kendskab til hvordan de gør det der ovre. Men det
lyder mere og mere spy hver gang der kommer nyt om det.

> Jeg er aldrig blevet bedt om legitimation og jeg har ikke afgivet stemme
> et sted, hvor jeg var kendt.

Det var heller ikke hver gang i Århus. Men det skete.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 17:20

On Thu, 17 Feb 2005 13:38:26 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Hvordan det? Man er der jo ikke selv.

Man sender selvfølgelig en med den rette politiske observans.

> Menen du ikke at man stemmer for andre, samtidig med at man stemmer for
> sig selv?

Nej, man får en til at stemme for en anden med den forkerte politiske
observans.

> Nej, men påvirkning er jo ikke så effektiv.

Hvad i alverden mener du?

> Ok, hvis man _har_ fået smuglet en stemme seddel ud så man har noget
> at gå efter.

Du kunne altså se hvordan stemmesedlerne ville se ud i aviserne før
valget.

> Så smutter fidusen bare hvis de ændrer layout det år.

> Det er der jo en økonomisk gevinst ved. Det er der jo ikke ved et valg.

Det er der i høj grad nogen der vil være uenige med dig i.

> Jeg har ikke det store kendskab til hvordan de gør det der ovre. Men
> det
> lyder mere og mere spy hver gang der kommer nyt om det.

Hvis du gerne vil udtale dig om hvordan det foregår og have en mening om
det, var det så ikke en ide at sætte sig ind i emnet først?

> Det var heller ikke hver gang i Århus. Men det skete.

Altså er der rig mulighed for at fuske i Danmark.
--
MVH
osv...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-05 22:20

Frank E. N. Stein skrev:

> Man sender selvfølgelig en med den rette politiske observans.

Man stoler på den ene, men ikke på den anden?

Ku' man så ikke bare gå selv, det ville da være lettere.

> Nej, man får en til at stemme for en anden med den forkerte politiske
> observans.

Nååååh. Så man ikke selv får fingrene i maskinen. Smart.

> Hvad i alverden mener du?

Om man skal få den ene eller den anden til at stemme, skal der jo
påvirkning til.

> Du kunne altså se hvordan stemmesedlerne ville se ud i aviserne før
> valget.

Ikke her omkring.

> Det er der i høj grad nogen der vil være uenige med dig i.

Ja, f.eks. dem der tager imod uden at opdage det. :-/

> Hvis du gerne vil udtale dig om hvordan det foregår og have en mening om
> det, var det så ikke en ide at sætte sig ind i emnet først?

Hvis man skulle nærlæse om ethvert emne der kom op her blev der jo ingen
debat. Alle ville jo sidde med den samme information.

> Altså er der rig mulighed for at fuske i Danmark.

Vil man fuske, findes der altid en måde at gøre det på.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 23:12

On Thu, 17 Feb 2005 22:19:44 +0100, Finn Guldmann wrote:

> Man stoler på den ene, men ikke på den anden?

Hvad skulle ellers være årsagen til at forøge at bruge tvang til at få
en til at stemme det man gerne selv vil stemme?

> Ku' man så ikke bare gå selv, det ville da være lettere.

Joda. Hvor godt kan du komme til at ligne en kvinde?

> Nååååh. Så man ikke selv får fingrene i maskinen. Smart.

Det risikerer man nu alligevel.

> Om man skal få den ene eller den anden til at stemme, skal der jo
> påvirkning til.

Hvordan vil du påvirke AFR til at stemme på Venstre?

> Ikke her omkring.

Jeg så den i mindst 2 landsdækkende aviser.

> Ja, f.eks. dem der tager imod uden at opdage det. :-/

Du misforstår. Der er en hel del, der er af den opfattelse, at deres
privatøkonomi vil se betydeligt anderledes ud med en regering ledet af
Enhedslisten, end en ledet af Venstre.

> Hvis man skulle nærlæse om ethvert emne der kom op her blev der jo
> ingen
> debat. Alle ville jo sidde med den samme information.

Derfor kan man godt være uenige alligevel. De fleste af os ved hvor meget
vi betaler i skat, men der er ikke så megen enighed om om det er for lidt
eller for meget.

> Vil man fuske, findes der altid en måde at gøre det på.

Nemlig. Hvorfor er det så at vores system skulle være så meget bedre
end det svenske?
--
MVH
osv...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-05 16:57

Frank E. N. Stein skrev:

> Hvad skulle ellers være årsagen til at forøge at bruge tvang til at få
> en til at stemme det man gerne selv vil stemme?
> Joda. Hvor godt kan du komme til at ligne en kvinde?

Mjaa. Jeg skulle jo nok starte med at blive barberet.

> Det risikerer man nu alligevel.

Da ikke hvis man får en anden til at stemme på 3. persons valgkort?

> Hvordan vil du påvirke AFR til at stemme på Venstre?

Ok, jeg viste ikke at du ville bruge toppolitikerne til at begå
valgsvindel.

> Jeg så den i mindst 2 landsdækkende aviser.

Nu var der jo forskellige stemmesedler fra amt til amt. Og hvis jeg ikke
misforstod noget der blev sagt i forbindelse med valghandlingen så blev
de vist trykt decentralt.

> Du misforstår. Der er en hel del, der er af den opfattelse, at deres
> privatøkonomi vil se betydeligt anderledes ud med en regering ledet af
> Enhedslisten, end en ledet af Venstre.

Var det ikke noget om falske pengesedler vi havde gang i?

Kan ikke lige se forbindelsen til hvilken farve regeringen har.

> Derfor kan man godt være uenige alligevel. De fleste af os ved hvor meget
> vi betaler i skat, men der er ikke så megen enighed om om det er for lidt
> eller for meget.

Jo, men til mig at se bliver det en noget kedelig debat.

> Nemlig. Hvorfor er det så at vores system skulle være så meget bedre
> end det svenske?

Det lyder bare som om det er lettere med det svenske.

Fra : Jim

Dato : 14-02-05 18:11

"Tokarev" <Dator 33@kindasux.com> skrev i en meddelelse

> "NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> wrote in message

> Man kan ju ta en av varje..eller hur smartass?

Og man kan jo se, hvilken en af dem, man lægger i boksen.
Eller lægger man så begge i?
Og hvis man tager en af hver, så er man da sikker på at blive udpeget
som en, der forsøger at kamoflere sit politiske ståsted.
Hvor genialt er det lige?
Svenskere er altså Nordens molboer.

J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-02-05 12:45

> [...]
man
> tager.
>
> Læs artiklen på side 8 nederst i Dansk Folkeblad:

Dansk Folkeblad ?? er det parti blad for DNSAP og Dansk Folkeparti ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : NoTrabajo

Dato : 16-02-05 17:22

> Dansk Folkeblad ?? er det parti blad for DNSAP og Dansk Folkeparti ?

Du kan jo selv prøve at downloade det, og læse det, hvis du er i tvivl om, hvad
det er:

Fra : Allan Riise

Dato : 16-02-05 17:37

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Du kan jo selv prøve at downloade det, og læse det, hvis du er i tvivl om,
> [...]

He, det er vidst ikke nødvendigt, du har via linket vist tilhørsforholdet!

Allan Riise

Fra : N/A

Dato : 17-02-05 22:56

Fra : NoTrabajo

Dato : 17-02-05 22:56

http://www.danskfolkeparti.dk/sw/frontend/show.asp?parent=3355&menu_parent=&layout=0

> Ellers tak, selv for en borgerlig som mig er langt det meste af DF's politik
> for langt ude eller for rabiat.

Indrømmet: En del af DF's politik er temmelig socialdemokratisk.
--
NoTrabajo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-02-05 10:26

> [...]
>
> Indrømmet: En del af DF's politik er temmelig socialdemokratisk.

Temmelig meget endda.

--
mvh/rg. Christian