Franske film
Fra : Vanja Lauridsen

Dato : 14-02-05 23:31

Hej NG

Er der nogen som kan anbefale en god fransk film, gerne af ældre dato?

Venlig hilsen

Vanja Lauridsen

Fra : Mads Jensen

Dato : 14-02-05 23:52

Vanja Lauridsen wrote:
> Er der nogen som kan anbefale en god fransk film, gerne af ældre dato?

"Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le" er ganske fornøjelig:
http://www.imdb.com/title/tt0211915/

Ellers er jeg sikker på at Gepard Dipeau (ham med den store næse) har
lavet noget godt, men jeg kender ikke nogle titler.

mvh.
--
Mads Jensen - remove z's in email

If the code and the comments disagree, then both
are probably wrong. -- Norm Schryer

Fra : Peter Heide

Dato : 15-02-05 00:13

denne hér er ganske uhyggelig. Den er fransk , fra 1955 og er et mesterværk
:

http://www.imdb.com/title/tt0046911/

Les Diaboliques - af Henri-Georges Clouzot

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-02-05 00:13

Mads Jensen wrote:

> "Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Le" er ganske fornøjelig:
> http://www.imdb.com/title/tt0211915/

Den er fænomenal, genial.

> Ellers er jeg sikker på at Gepard Dipeau (ham med den store næse) har
> lavet noget godt, men jeg kender ikke nogle titler.

Det var ellers en alternativ stavemåde :)

Jeg tror han hedder Gérard Depardieu.

/David

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-02-05 09:18

"Vanja Lauridsen" <VanjaLauridsenSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Er der nogen som kan anbefale en god fransk film, gerne af ældre dato?

Kommer lidt an på hvilken genre du kan lide i øvrigt.

Jeg er også tilhænger at "Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain".

Så er der Luc Besson's Taxi 1-3, som er sjove. Ikke alle lige gode, men
sjove.

Af gamle sjove film er der Louis de Funès' film, f.eks den der blev oversat
til "Undskyld vi flygter" som jeg ikke kan huske originaltitlen på. IMDB ved
det måske.

Jacques Tati film.

Andre gamle, lidt Morten Korch agtige, er filmatiseringer af nogle Marcel
Pagnol's bøger. "Kilden i Provence" bla a med Gérard Depardieu, "Manon og
kilden", "Min mors slot" og "Min fars store dag". Men som med Morten
Korch-filmene kan man sige meget for og imod. Jeg kan godt selv lide
stemningen i dem.

Gamle lidt anderledes film er der masser af. For nyligt sendte en af
tv-kanalerne "Belle de jour" med Catherine Deneuve.

Andre nyere film er "La femme Nikita", som har lyd til flere sprog, så husk
at skifte, hvis det er originalen på fransk du vil have, den kører vis auto
på engelsk.

Hvis du er til musketerfilm, er der flere at vælge imellem bla a "La fille
de D'Artagnan", der blander aktion med morskab, som så mange musketerfilm
gør det, mere eller mindre heldigt.

Gérard Depardieu har været med i et hav af film
http://www.imdb.com/name/nm0000367/ så hvis det er ham du kan lide er der
nok at vælge imellem, også franske film.

Hvis det bare for for sprogtræning kan du såmænd se flere film med fransk
dubbing, der er gjort ok. Jeg så selv Bridget Jones's Diary på fransk aka "
Le Journal de Bridget Jones" og jeg har på fornemmelsen at det gjorde den
mere underholdende end den ellers er

Men som sagt kommer det an på hvilken genre du foretrækker.

Mvh Maria

--
I am kind of paranoiac in reverse.
I suspect people of plotting to make me happy.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-02-05 20:07

On Tue, 15 Feb 2005 09:17:31 +0100, "Maria de Francis"
<maria_de_francis-slet-@slet.white-magic.dk> wrote:

>Hvis du er til musketerfilm, er der flere at vælge imellem bla a "La fille
>de D'Artagnan", der blander aktion med morskab, som så mange musketerfilm
>gør det, mere eller mindre heldigt.

Det eneste gode ved den film er, at Sophie Marceau smider kludene.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-02-05 23:15

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Det eneste gode ved den film er, at Sophie Marceau smider kludene.

LOL ..... ja, det tænder jeg så ikke lige på selv. Jeg nævnte den fordi jeg
ikke kan huske så meget om de tre musketerer-film i franske udgaver. Jeg
mener at have set nogle franske udgaver, der var ok Men der kan imdb nok
være mere med. Men så er "La fille de D'Artagnan" heller ikke værre, selvom
den ikke er blandt de bedste. Vel at mærke hvis man er til musketerfilm.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 10:29

"Vanja Lauridsen" <VanjaLauridsenSLET@hotmail.com> wrote in message
> Hej NG
>
> Er der nogen som kan anbefale en god fransk film, gerne af ældre dato?
>
> Venlig hilsen
>
> Vanja Lauridsen

Jeg vil gerne anbefale Le Grand Bleu. Det er en fantastisk god film i min
verden.

Les Rivières pourpres er faktisk også ok, og der er en 2'er på vej.

I den mere useriøse ende vil jeg så sige: Les Visiteurs. Den er også lavet i
en "ny" version i USA.

Jeg ved ikke helt om Roseanna's Grave er fransk, da den foregår i italien,
og alle taler engelsk. Men god det er den.

Og ja jeg er stor fan af Jean Reno.

Ellers er Jacques Tati og Luis de Funés altså ret sjove.

Mvh
Jens

Fra : Holst

Dato : 15-02-05 10:40

jens wrote:

> Jeg vil gerne anbefale Le Grand Bleu. Det er en fantastisk god film i min
> verden.

Ja, det er en dejlig film.

Jeg så også engang en fransk film om en lille 5-årig pige, der vist
havde mistet sin mor. En meget gribende film med en utrolig præstation
af denne lille tøs - jeg mener endog, at hun fik pris for bedste
kvindelige franske skuespiller det år. Jeg kan desværre ikke huske, hvad
den hed. Vist nok blot pigens navn.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 15-02-05 22:34

In article <4211c393$0$199$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, newsfeb05
@shelter.dk says...

> [...]
> af denne lille tøs - jeg mener endog, at hun fik pris for bedste
> kvindelige franske skuespiller det år. Jeg kan desværre ikke huske, hvad

Ponette .... en fantastisk film.

Allan
--
.... fjern 2x[spamtrap] ved svar på mail

Fra : Holst

Dato : 15-02-05 22:53

Allan Pedersen wrote:

> Ponette .... en fantastisk film.

Ponette, det er rigtigt. Det var en helt utrolig præstation af den lille
pige i den film. Må få den skrevet på listen over de film, jeg gerne vil
have, men sikkert aldrig får

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-02-05 13:59

"jens" <jktsnabelafosspunktumdk> skrev i en meddelelse

> "Vanja Lauridsen" <VanjaLauridsenSLET@hotmail.com> wrote in message

> Jeg vil gerne anbefale Le Grand Bleu. Det er en fantastisk god film i min
> verden.

Ja for pokker, det er en kanon god film. Også anbefaling herfra!

> I den mere useriøse ende vil jeg så sige: Les Visiteurs. Den er også lavet
> i en "ny" version i USA.

Meget useriøs og meget sjov og meget Jean Reno.

> Og ja jeg er stor fan af Jean Reno.

Ditto her, så selv de mest useriøse film ryger ned. Fx Wasabi

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 14:58

> Meget useriøs og meget sjov og meget Jean Reno.

> Ditto her, så selv de mest useriøse film ryger ned. Fx Wasabi
>
> Mvh Maria

Fantaskisk. En til der har set Wasabi. Når jeg fortæller om den eller
spørger vennerne om de har set den står de og kigger på mig som om jeg talte
et andet sprog. Ikke fordi den er god, men den er jo med Jean Reno.

Er der nogen der har set Tais Toi!? også med Jean Reno. Er den værd at se?

Mvh
Jens

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 15-02-05 14:51

"jens" <jktsnabelafosspunktumdk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne anbefale Le Grand Bleu. Det er en fantastisk god film i min
> verden.

Ja den husker jeg også som god, men jeg mener at da jeg så den var det med
engelsk tale, kan det være rigtig nok, er den synkroniseret? mener bare at
det passede helt perfekt med deres mundbevægelser, da vi var opmærksomme på
det dengang. Det var en VHS version.

Mvh. BRian

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 15-02-05 17:11

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote in

> Ja den husker jeg også som god, men jeg mener at da jeg så den var det
> med engelsk tale, kan det være rigtig nok, er den synkroniseret?

Den er blevet vist _dubbet_. Min dvd-version er med fransk tale.
Men man kan vælge engelsk også. Der er dog også problemer med
synkroniseringen i den franske version. Man kan se at stemmerne
er lagt på senere i visse scener :(

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 15-02-05 18:21

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> [...]
> Men man kan vælge engelsk også. Der er dog også problemer med
> synkroniseringen i den franske version. Man kan se at stemmerne

Er "ALLE" nyere film, bortset fra dogmefilmene, ikke eftersynkroniserede
nu om dage? Det er i hvert fald et meget stort antal. Det er åbenbart
for besværligt at bruge lyden fra optagelsen, så den lægges på bagefter
på de fleste produktioner, har jeg indtryk af.

Mikkel

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 15-02-05 19:44

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote in news:42122f8c$0$29278
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> for besværligt at bruge lyden fra optagelsen, så den lægges på bagefter
> på de fleste produktioner, har jeg indtryk af.

Jeg kan ikke forestille mig at de ikke er. Desværre er det af og til
ikke gjort så godt. I fx Phantom Of The Opera er der et par smuttere.

Kan huske at jeg læste om El Mariachi at Robert R. selv havde været
ude med båndoptager for at optage lyd til den efterfølgende sync.

/hilsner

Fra : ML-78

Dato : 15-02-05 10:47

Vanja Lauridsen skrev:

> Er der nogen som kan anbefale en god fransk film, gerne af ældre dato?

Georges Franjus "Les Yeux sans visage" fra 1959.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 16-02-05 00:18

"ML-78":

> Georges Franjus "Les Yeux sans visage" fra 1959.

Fantastisk film. Samme instruktørs "Pleins feux sur l'assassin" (En morder i
lyset) er i øvrigt også ganske interessant.

Herudover tør jeg godt stå inde for den allerede nævnte "Les diaboliques",
samt Bunuels alderdomsværker fra 60erne og 70erne: "le fantome de la
liberté" (Frihedens spøgelse), "Les Journal d'une femme de chambre" (En
kammerpiges dagbog), "Belle de jour" (som også Maria har nævnt) m.fl., dvs.
"les charme discret de la bourgeoisie" (Borgerskabets diskrete charme), "La
voie lactée" (Mælkevejen) og "Cet obscur objet du désir" (Kærlighedens
dunkle mål).

Endelig er Truffauts "Jules et Jim" og "Les Quatre cent coups" (Ung flugt)
naturligvis uomgængelige.

Skulle jeg imidlertid anbefale een og kun een fransk film vil, ville det nok
være "Les Enfants du Paradis" af Marcel Carné, fra 1945.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 15-02-05 15:08

On Mon, 14 Feb 2005 23:31:22 +0100, "Vanja Lauridsen"
<VanjaLauridsenSLET@hotmail.com> wrote:

>Hej NG
>
>Er der nogen som kan anbefale en god fransk film, gerne af ældre dato?

Le Salaire de la peur fra 1953 instrueret af Henri-Georges Clouzot.

Kendt i USA under navnet WAGES OF FEAR som også er den titel dvden
sælges under. Den findes i en meget billig R3 disk men jeg ved ikke
hvor god kvaliteten er, da jeg har den amerikanske udgave fra
Criterion.

http://www.koreandvds.com/dvddetail.html?id=13256 (R3)
og
http://www11.cd-wow.com/detail_results_2.php?product_code=6831&affid=11195
(R0)

--
Now Playing:

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 15-02-05 20:56

"Thomas Jespersen" skrev i en meddelelse

> [...]
> sælges under. Den findes i en meget billig R3 disk men jeg ved ikke
> hvor god kvaliteten er, da jeg har den amerikanske udgave fra

Ja den ville jeg også have nævnt, den er bare fed.
Den blev senere (som så mange franske film )
geninspillet af en amrikaner ,denne gang af Friedkin
http://www.imdb.com/title/tt0076740/

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 15-02-05 14:50

"Vanja Lauridsen" <VanjaLauridsenSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Er der nogen som kan anbefale en god fransk film, gerne af ældre dato?

Desværre kender jeg ikke til de franske film af ældre dato og kan kun
anbefale nyere franske film:

Dobermann
Pagten (Brotherhood of the wolf)
Vidocq
Amelie
Irrevesible
Taxi 1 (og måske nummer 2, men hold dig fra nummer 3)
Nikita

Mvh. Brian

Fra : Holst

Dato : 16-02-05 21:47

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> Irrevesible

Møj, møj interessant film. Ikke en film af den slags, man tager kæresten
med i biografen til, når man skal have en romantisk aften.

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 17-02-05 11:11

"Holst" <newsfeb05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Møj, møj interessant film. Ikke en film af den slags, man tager kæresten
> med i biografen til, når man skal have en romantisk aften.

Nej men den er fransk

Tror slet ikke min kæreste skal se den, for så ville hun ikke kunne sove den
næste måned. Men jeg synes det er en suveræn film, som dem der kan holde til
det bør se. Omvendt synes jeg at dem der har set den og siger den var ikke
så slem, ikke burde se den slags, for de fatter åbenbart ikke alvoren i det,
de skulle hellere se nogle splatter og voldsfilm uden anden formål end at
underholde.

Mvh. Brian

Fra : Brian P

Dato : 17-02-05 11:49

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:K2_Qd.391$ow6.349@news.get2net.dk...

> [...]
> alvoren i det, de skulle hellere se nogle splatter og voldsfilm uden anden

Irreversible er ikke andet end en splatter og voldsfilm uden anden formål
end at underholde dem, der i deres selvforståelse er for fine til at se
splatter- og voldsfilm.

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 17-02-05 11:59

"Brian P" <kanalFJERN@klog.dk> skrev i en meddelelse

> Irreversible er ikke andet end en splatter og voldsfilm uden anden formål
> end at underholde dem, der i deres selvforståelse er for fine til at se
> splatter- og voldsfilm.

Nej...men filmen har vist været diskuteret...så lad os lade diskussionen
ligge men bare lige for at slå det fast...jeg er ikke for fin til
noget....hverken splatter- og voldsfilm, hovedløsaction eller intelligente
dramaer...jeg nyder det hele, hver ting til sin tid...bare det er godt
lavet...

Mvh. Brian

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 15-02-05 18:58

"Vanja Lauridsen" <VanjaLauridsenSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Er der nogen som kan anbefale en god fransk film, gerne af ældre dato?

Den amerikanske nat
Den sidste metro
Diva
Betty Blue
Månen i rendestenen
Roselyne og løverne
Le Grand Bleu
Subway
Nikita
Adele H
Kilden i Provence
Manon og kilden
Jesus fra Montreal (er godt nok canadisk, men på fransk)
Klanen fra Sicilien
Den røde cirkel
Forhøret (med Depardieu og Polanski)

bare for at nævne nogle....

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-02-05 23:34

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Vanja Lauridsen" <VanjaLauridsenSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip flere gode forslag

> Diva
> Betty Blue
> Subway

Klart også dem. Dem har jeg ovenikøbet selv stående på hylderne.

+
"Les Amants du Pont-Neuf"

Og så kommer der nok endnu flere....

Mvh Maria

Fra : Vanja Lauridsen

Dato : 16-02-05 11:33

Hej igen

Jeg takker for de mange gode forslag, tror jeg kan holde et par gode franske
videoaftener

Venlig hilsen

Vanja Lauridsen

Fra : Jesper

Dato : 16-02-05 21:35

> [...]

> Hej NG
>
> Er der nogen som kan anbefale en god fransk film, gerne af ældre dato?

La Punition (1973)
Judex (1963)
Orphée (1949)
Histoire D'O (1975)