Behind Enemy Lines Vs Bat*21
Fra : Robert Eriksen

Dato : 03-02-05 21:58

EkstraKanalen på TDCs kabel-TV er i denne måned Showtime ("Scandinavias
new movie channel"). Så vidt ikke et ondt ord om den.

Der har jeg netop set Bat*21 med Gene Hackman og Danny Glover.
Jeg ser nu at de i morgen viser Behind Enemy Lines.
Udfra omtalen lyder de film rimelig meget ens, bortset fra en "secret
police enforcer" i BEL.

Er BEL bare et rip-off af Bat*21 tilsat mere moderne effekter og (højst
sandsynligt) et par platte one-liners?

Fra : Devast8or

Dato : 04-02-05 01:16

Robert Eriksen wrote:
> [...]
>
> Er BEL bare et rip-off af Bat*21 tilsat mere moderne effekter og
> (højst sandsynligt) et par platte one-liners?

Nu kan jeg ikke huske så meget af Bat*21 men jeg mener ikke at Behind Enemy
Lines "bare er et ripoff". Men du vil helt sikkert kunne genkende noget når
du ser den - overordnet er det jo samme setup (det er måske også derfor de
sender de to film lige efter hinanden).

Ang. one-liners, mener jeg ikke der er så mange andet lige i starten hvor de
to der flyver sammen joker lidt - jeg går ud fra at det er for at vise at de
er gode venner og kun flyver sammen.

Men se den da, jeg synes BEL er en udmærket film.

Devast8or

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-02-05 15:18

On Thu, 03 Feb 2005 21:58:22 +0100, Robert Eriksen wrote:

> Er BEL bare et rip-off af Bat*21 tilsat mere moderne effekter og (højst
> sandsynligt) et par platte one-liners?

Jeg må tilstå at jeg ikke har set Bat*21 - men beskrivelserne af de to film
er ganske ens.

BEL har to historier. Den ene er om soldaten fanget bag fjendens linier, på
flugt fra de grimme drenge. Da det foregår på Balkan er der jo ikke tale
om en regulær krig, så soldaten navigerer mellem grimme og de knap så
grimme. Denne del af historien er osse en mulighed for at fortælle om både
rædslerne i Balkan-krigen og hverdagen i en borgerkrig med evigt skiftende
fronter. Den mulighed smides dog i det store og hele på gulvet til fordel
for en let-fattelig løb-G.I.-løb historie.

Den anden historie er om generalens konflikt mellem at gøre det rigtige og
at følge krigens overordnede logik - her gjort let-fattelig som konflikten
mellem den retlinede US soldat og den triste UN papirnusser. Den moralske
del af denne historie kommer aldrig over jordhøjde, men den giver da plads
til en fin præstation fra Hackman.

Skal man se BEL? Tjah. Der er lidt for Hackman-fans. Han er dog ikke
voldsomt meget med, og han får ikke det store at gøre med. Mere vigtigt,
måske, er en mulighed for at se en starten-af-karrieren ting med Owen
Wilson - han gør det hæderligt og får ihvertfald masser af plads. Er man
til action er der ikke meget at komme efter, ud over en flot scene hvor en
F18 forsøger at slippe fra et SAM. Men det er ikke en action film, og det
er ikke en krigs-film - og derfor bliver man skuffet over, at muligheden
for at gå i dybden med de spændende psykologiske og moralske konfliket i
filmens materiale ikke udnyttes. Filmen sætter sig mellem lidt for mange
stole.

/Lars