Offentlige filmfremvisninger
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 01-02-05 13:38

Hej

Er det helt umuligt, at lave offentlig filmfremvisninger, hvis man er et
kulturhus i Københavns Kommune?

Jeg tænkte på noget for børn eller gamle klassikere til noget 4-forestiling
eller andet i den stil. Måske bare danske film.

Jeg har indtryk af det er fuldstændig udelukket, selvom der *ikke* skal
tjenes penge på det eller noget. Til gengæld skal der helst heller ikke
bruges penge på det.

Hvad med afgangsfilm fra filmskolen og den slags. Må man fremvise det? Er
der en 70-års regel f.eks. Det ville passe mig fint, da man så evt. kan vise
gamle sort/hvide klassikere.

Jeg vil ikke tage brødet ud af munden på biograferne, men meget kan lade sig
gøre med en projektor og en dvd-afspiller nuomstunder og et kulturhus står
gabende tomt i weekenden.

Nogen der har lidt brancheindsigt i reglerne om den slags og kan komme med
et input?

Jeg har talt med cphdocs og de var interesserede, men jeg har ikke hørt fra
dem siden.

Mark

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 15:51

> Nogen der har lidt brancheindsigt i reglerne om den slags og kan komme med
> et input?

Jeg tror Dansk Filminstitut vil være en god indgangsvinkel. Her kan man låne
en masse danske og udenlandske film for et mindre beløb. Så vidt jeg ved
kræver det imidlertid, at filmen lejes af en ikke-kommerciel organisation
eller lign.. Desuden må du ikke tage entré.

Men tjek arkivet på www.dfi.dk - der står også lidt om betingelserne. Jeg
har kun lejet 16- og 35 mm - film, men der har også været en oversigt over
film i vhs-format.

Det er et stykke tid siden, jeg har lejet film hos dem, så jeg er ikke helt
sikker. Ring til DFI og spørg om reglerne.

mvh
LU

Fra : Zeki

Dato : 01-02-05 17:18

Alle offentlige instutioner burde i 2003 have modtaget et brev fra
kulturministeriet som slutter "så I kan roligt leje løs i Blockbuster."

Med andre ord: Det er lykkedes kulturminister Brian Mikkelsen at
gennemtrumfe, at offentlige instutioner ikke længere skal betale skyhøje
gebyrer for at få lov til at fremvise almindelige spillefilm på DVD eller
VHS lejet i en videobutik, hvis det ikke er med indtjening for øje og hvis
publikum består af folk der har tilknytning til instutionen.

Jeg ved så ikke lige om ovenstående gælder et kulturhus, men kontakt
Kulturministeriet - de må vide det.

Mvh Zeki