Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Canon Ixus 40 og SD-ram på ~
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 16-02-05 14:18

Hej alle

I forbindelse med nogle begynderspørgsmål inden jeg tog på skiferie blev
der luftet interesse for de erfaringer jeg nu gjorde mig med kameraet på
min skiferie - så her er lidt for de interesserede:

Erfaring med hukommelseskort:
Jeg nåede ikke at anskaffe det ønskede SD-kort (Sandisk Ultra 512Mb som
var i restordre) inden jeg tog på skiferie og måtte nøjes med et lånt eZ
Memory 256Mb kort.

Det gav nogle problemer, da det var så koldt, at jeg flere dage oplevede
"Memory Card Error" med kameraet - det var simpelthen så koldt (helt ned
til -20grader), at jeg ikke kunne tage billeder endsige vise indholdet
på hukommelseskortet! Problemet blev minimeret, da jeg begyndte at bære
kameraet om halsen inden for jakke og fleecetrøje, men jeg oplevede
stadig mange situationer, hvor jeg ikke kunne tage billeder/video pga.
temperaturen! Der blev dog ikke ødelagt nogle af de eksisterende filer
på kortet, så når kortet/kameraet igen var blevet tilstrækkeligt varmt
fungerede det hele igen.

Derudover stødte jeg også på 30 sekunders begrænsningen for
videosekvenser i højeste opløsning - kortet var simpelthen ikke hurtigt
nok til at jeg kunne optage video "uendelig" længe, hvilket kameraet
ellers tillader. Det samme gjorde sig gældende ved optagning af
billedesekvenser - et hurtigere kort ville tillade flere billeder på den
samme tid.

Begge disse problemer ville (er jeg 99% sikker på) ikke opstå med et
bedre hukommelseskort - ærgeligt, at jeg ikke kunne nå at få det inden
ferien.

Erfaring med billeder:
Efter råd her fra gruppen korrigerede jeg kameraets lysmåling og mine
udendørs billeder med store mængder sne / blå himmel er blevet ganske
realistiske - det var dog ikke altid jeg huske at omstille kameraet til
"afterski-mode", så dér røg et par billeder i svinget Jeg er rigtigt
godt tilfreds med udendørsbillederne - også mange billeder hurtigt efter
hinanden fungerede godt.

Indendørsbillederne er jeg ikke helt så tilfreds med - men de lever dog
stadig op til forventningerne - der var ind imellem lidt problemer for
auto-focus'en og blitzen er heller ikke nået at råbe hurra for - men det
var lidt som forventet.

Jeg nåede desværre ikke, at afprøve panorama-/photo stitch funktionen,
hvilket jeg har fået gjort herhjemme - jeg er dog ikke helt tilfreds med
den "Photo Stitch" utility der følger med fra Canon - findes den samme
funktionalitet i etablerede grafikprogrammer eller findes der andre
(gode) utilities specialt til at klippe billeder sammen?

Erfaring med video:
Jeg havde ikke rigtigt regnet med at skulle bruge video-muligheden
nævneværdigt, men må indrømme at jeg blev meget positivt overrasket over
kvaliteten af de sekvenser, der blev taget udendørs! Virkelig velegnet
til en skiferie, hvor folk efterfølgende kan se sig selv og deres stil
(eller mangel på samme) på video! Nu skal jeg så bare have et hurtigere
og større kort end det jeg lånte

Det var alt mht. mine erfaringer - alt i alt er jeg ret godt tilfreds
med kameraet der giver en ganske fornuftig kvalitet pakket ned i et
meget lille format - det kan nemt ligge i en bukselomme uden at
generere, hvilket i praksis betyder at jeg får taget langt flere
billeder af gode situationer end tidligere!

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Ole

Dato : 16-02-05 15:33

Tommy Ipsen wrote:
> [...]
> der luftet interesse for de erfaringer jeg nu gjorde mig med kameraet på
> min skiferie - så her er lidt for de interesserede:

Det er rart at høre at det gik rimeligt godt.
Og så kunne man ønske at flere ville melde tilbage som du gør - der er
trods alt en mængde realistiske informationer i din tilbagemelding.
Desværre er din form for betænksomhed ikke sååå moderne mere.......

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 17-02-05 00:34

Ole wrote:

> Og så kunne man ønske at flere ville melde tilbage som du gør - der er
> trods alt en mængde realistiske informationer i din tilbagemelding.
> Desværre er din form for betænksomhed ikke sååå moderne mere.......

Rart at høre, at det værdsættes - jeg har efterhånden draget nytte af
nettet i så mange år, at det jævnligt hænder at jeg giver noget tilbage
- det er trods alt basisideen for mange af de fordele nettet tilbyder.

Mvh Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-05 16:51

In article <42134807$1@news.wineasy.se>, Tommy Ipsen wrote:
> [...]
> funktionalitet i etablerede grafikprogrammer eller findes der andre
> (gode) utilities specialt til at klippe billeder sammen?

Photoshop kan gøre det, men det bedste er angiveligt noget så dyrt
som gratis, nemlig Panotools.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 17-02-05 00:32

Povl H. Pedersen wrote:

> Photoshop kan gøre det, men det bedste er angiveligt noget så dyrt
> som gratis, nemlig Panotools.

Takker - det vil jeg kigge nærmere på!

Mvh Tommy