Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan man gøre noge for at undgå røde øjne m~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-02-05 12:58

Hej gruppe,

Jeg har et Canon A75 som jeg er meget godt tilfreds med. Der er dog et lille
men: - Selvom "Anti Rød-øje" funktionen er slået til, så er røde øjne
stadigvæk er problem

Jeg er udmærket klar over hvorfor man har problemet - men grundet et kompakt
kameras konstruktion, er det jo ikke muligt at afmontere blitz'en og holde
den i en mere gunstig vinkel, og jeg har endu ikke set et kompakt kamera i
den populære klasse med mulighed for at anvende ekstern blitz.

Altså guruer - er der noget man kan gøre når værktøjet er givet (Canon A75)
?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-02-05 12:09

> Altså guruer - er der noget man kan gøre når værktøjet er givet (Canon
> A75)

Hej

Nej, der er ikke meget at gøre, det eneste er at tænde så meget lys i rummet
som muligt, det nedsætter risikoen.
Men du kan let fjerne de røde øjne ved efterbehandling af billedet.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 15:21

Hej

Bliver jeg en guru ved at svare

Jeg forsøgte med et stykke tape og en mathvid plade foran blitzen til at
sprede lyset - det tager selvfølgelig en del af blitzens effekt, som i
forvejen er svag - hvorfor jeg til sidst også valgte at leve med de røde
øjne.

Generelt fik jeg dog mindre og mindre problem med røde øjne - jeg tror det
skyldes at jeg undlod at bruge kameraet fra øjenhøjde. Grunden var at jeg
med kameraets forsinkelse, næsten "kun" fik billeder af mennesker der
tilpassede sig fotosituationen. Ved at tage fra "hoften" fik jeg klart
billeder med mennesker i mere naturlige situationer og lærte meget hurtigt
at pege rigtigt. Fra hoften læses som billeder ikke taget ved at holde
kameraet for øjet.

Dette er ikke en løsning men en erfaring, håber den kan hjælpe dig.

En anden erfaring som jeg mener du ikke skal gøre, er at tage et Nikon D70,
eller Canon 300D i hånden ... det bliver nemt meget dyrt

Hilsen Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-02-05 15:57

Henrik Rasmussen wrote:

> Ved at tage fra "hoften" fik jeg klart billeder med mennesker i mere
> naturlige situationer og lærte meget hurtigt at pege rigtigt.

Giver det ikke lidt spøjse billeder? Som om det hele er set fra
børnehøjde?

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 16:20

jo, men jeg brugte ""-tegn og beskrev at "hoften" skulle læses som "ikke
holdt op til øjet" ... men du vil hurtigt lære at undgå de mange dobbelte
hager ...

/Henrik

Fra : Egon Stich

Dato : 16-02-05 20:27

> [...]
rummet
> som muligt, det nedsætter risikoen.
> Men du kan let fjerne de røde øjne ved efterbehandling af billedet.

Der er jo en kur. Og du ved det.
Skulle vi ikke se aty få gruppen op på et vist niveau?

MVH
Egon

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-02-05 22:28

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo en kur. Og du ved det.
> Skulle vi ikke se aty få gruppen op på et vist niveau?

Hej

Undskyld, jeg forstår ikke helt hvad du mener !

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 17-02-05 11:23

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Undskyld, jeg forstår ikke helt hvad du mener !

> [...]

Det kan jeg godt forstå.
Jeg tror jeg vrøvlede.
Beklager.
MVH
Egon

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 17-02-05 12:43

> [...]
>
> Der er jo en kur. Og du ved det.
> Skulle vi ikke se aty få gruppen op på et vist niveau?

Mener du dermed, ned på dit niveau ??..

M.V.H.....Benny..

Fra : Erik W.

Dato : 16-02-05 15:10

> [...]
> den i en mere gunstig vinkel, og jeg har endu ikke set et kompakt kamera i
> den populære klasse med mulighed for at anvende ekstern blitz.

Jeg fatter simpelthen ikke at der ikke er et marked for kompaktkameraer med
en mere fornuftig blitz konstruktion.
Din ide med at kunne hive blitzen af og holde den i hånden er jo genial. Men
selv på små kameraer ville det være muligt at undgå røde øjne ved at designe
kameraet så der er afstand melem blitz og objektiv. Alligevel er blitzen på
næsten alle kameraer placeret klods op af objektivet.

Mvh Erik

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 17-02-05 12:39

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

Tag et par sko på, med høj sål, så din billedretning bliver lidt nedad
rettet. Det hjælper på problemet.

M.V.H.....Benny..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-02-05 15:47

Andreas M. Hansen wrote:

> Altså guruer - er der noget man kan gøre når værktøjet er givet (Canon
> A75) ?

Køb en løs blitz og fotocelle slaveudløser, med tape og sort karton
laver du en lille box foran kameraets indbyggede blitz, hvori du kan
placere slaveudløseren, som er forbundet til den externe blitz med
et sync-kabel.

Denne konstruktion forudsætter, at kameraets tid og blænde kan
indstilles 100% manuelt, og jeg ved ikke om det er muligt med et
Canon A75...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 16-02-05 20:29

> [...]
>
> Denne konstruktion forudsætter, at kameraets tid og blænde kan
> indstilles 100% manuelt, og jeg ved ikke om det er muligt med et

Og her har vi så svaret.
Fortalt af en fotograf, som gruppen kalder idiot og uønsket.
Hvad siger det om gruppen??

MVH
Egon

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-02-05 22:42

> Og her har vi så svaret.
> Fortalt af en fotograf, som gruppen kalder idiot og uønsket.
> Hvad siger det om gruppen??

Hej

Det er da kun en idiot der gider at rende rundt med på-byggede bokse og et
bundt ledninger på sit "kompaktkamera" for at undgå røde øjne, og så oven i
købet kun kan køre manuelt.
Det er jo som om det smarte ved det lille hurtige digitalkamera forsvinder.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 16-02-05 20:26

> [...]
> den populære klasse med mulighed for at anvende ekstern blitz.
>
> Altså guruer - er der noget man kan gøre når værktøjet er givet (Canon

Undskyld den grove tone, men:
Kunne du ikke gøre dig selv og andre den tjeneste at læse lidt op på emnet?
Det har vi gjort, og ved derfor noget om sagen.
Jeg kunne jo så svare dig.
Men det gider jeg ikke.
Hvorfor skal du hænge i mine forklædehjørner?
Læs og lær.
Gør arbejdet. Dovne hyttel..!!
Og når du så har lært det elementære, kan vi med stor glæde diskutere
fototeknik.

MVHG
Egon.

Fra : Morten Wartou

Dato : 16-02-05 23:04

Egon Stich wrote:
> [...]
> Læs og lær.
> Gør arbejdet. Dovne hyttel..!!
> Og når du så har lært det elementære, kan vi med stor glæde diskutere

Her er et tidligere indlæg fra dig, Egon:

"Hej..
Er der nogle her i NG, der har erfaring med Kodak/canon digital kamera DCS
520,
og eventuelt er villig til at øse af sin erfaring?
Jeg tænker på at "gå digitalt" i nævnte prisklasse, man ved ikke hvilket
kamera man bør vælge. Man hører jo så meget, når folk gerne vil sælge.......
Så brugererfaringer?????? "

Kan du forklare din reaktion overfor denne nybegynders absolut fornuftige
spørgsmål, når du sammenholder det med dit eget spørgsmål? Hvordan ville du
have reageret hvis du dengang blev svaret på samme måde? Det ville være
ønskeligt, om du tænkte dig lidt om inden du skrev dine indlæg.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Photo Gallery DK - har stor fordel af dot.com krisen. Hvis ideen var
lanceret før krisen, så ville der straks ha' været nogle meget store

Fra : Jacob K.

Dato : 17-02-05 08:00

> Kunne du ikke gøre dig selv og andre den tjeneste at læse lidt op på
emnet?
> Det har vi gjort, og ved derfor noget om sagen.

"I andre" har jo nok ikke *kun* skaffet jeres enorme viden gennem bøger. Mon
ikke der er blevet stillet dumme spørgsmål hen ad vejen mod visdommens
tinde?

> Jeg kunne jo så svare dig.
> Men det gider jeg ikke.

Hvorfor gør du det så alligevel?

> Hvorfor skal du hænge i mine forklædehjørner?
> Læs og lær. Gør arbejdet. Dovne hyttel..!!

En del af "arbejdet" er da at spørge sig for. -Og man KAN da ikke forlange
at folk skal kunne regne ud at der af alle steder *ikke* er goodwill overfor
fotospørgsmål her i gruppen.

> Og når du så har lært det elementære, kan vi med stor glæde diskutere
> fototeknik.

-hvor storsindet.

Vh. Jacob.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 17-02-05 12:42

> [...]
> Læs og lær.
> Gør arbejdet. Dovne hyttel..!!
> Og når du så har lært det elementære, kan vi med stor glæde diskutere

Ja så har vi ikke en skid og bruge gruppen til, så kan vi også lukke den. Så
får du bare alt for meget fritid, og vil så hjemsøge en anden gruppe.
Så får vi på puklen der, for de har jo trods alt, ikke gjort os noget ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-02-05 07:25

Hej gruppe,

Mange tak for de mange seriøse svar - de bekræfter desværre min egen
formodning om at der nok i praksis ikke er noget at gøre.
Forslagene om slaveblitz og påmonterede kasser er jo meget interessante, men
de strider jo lidt i mod formålet med et sådant kompakt kamera - nemlig at
det skal være hurtigt og nemt for alle og enhver.
Og til alle dem som blev generet af en amatørs spørgsmål - tjahhh :-/

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : HKJ

Dato : 18-02-05 07:37

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> de strider jo lidt i mod formålet med et sådant kompakt kamera - nemlig at
> det skal være hurtigt og nemt for alle og enhver.

Der er faktisk en måde at slippe for røde øjne på, men det er lidt snyd.

Nogle nye kompakt kamera (f.eks. nogle af Nikon's) vil selv redigere
billedet for at fjerne de røde øjne.

Det er selvfølgelig ikke en ideel løsning, men man får da et rimeligt
billede uden ekstra arbejde.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-02-05 10:08

> [...]
> nemlig at det skal være hurtigt og nemt for alle og enhver.

> Og til alle dem som blev generet af en amatørs spørgsmål - tjahhh :-/

Du skal ikke undskylde, du burde modtage sådanne istedet. Du har intet
forkert gjort, så det er bare med at komme videre.

God fornøjelse med fotograferingen fremover og bare spørg løs.

Venlig hilsen

Leif L, som ikke ser sig selv som noget særligt, selv om jeg har 35 år´s
erfaring bag kameraet.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk