Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studioflash: er der en direkte sammenhæng ~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-02-05 21:48

Jeg sidder og kigger på studioflash-hoveder og drømmer lidt om et godt studio
til portrætter og lign.
I den forbindelse er jeg blevet introduceret for begrebet Wattsekunder som et
udtryk for hvor kraftigt flashhovedet måtte være.

I gamle dage tænkte vi kun på ledetallet, når vi skulle beskrive en flash'
styrke.
Faktisk havde jeg en Panasonic stavblitz med ledetal 38, hvorpå man kunne
regulere styrken i manuel afskydning i 4 trin.
Oven på denne flash stod der en formel til at beregne blænden ved et givent
ledetal og afstand til motiv.

Er der nogen, der stadig kender denne formel? Jeg har selvfølgelig lykkeligt
glemt den.
Det gjalt selvfølgelig også kun for direkte flash.

Hvilken sammenhæng er der mellem ledetal og Wattsekunder? Det er i hvert fald
ikke liniære beskrivelser.
Interfix på http://www.obt.dk/colorflash.htm leverer.
150 Ws = ledetal 17, 300 Ws = ledetal 25, 500 Ws = 50 og 1000 Ws = 75

BTW: jeg har hørt, at man ikke skal købe Interfix flashhoveder.
Jeg har ingen anelse om hvorfor!
Er der noget om snakken og i givet fald hvorfor?

Til gengæld har jeg kun fået anbefalinger om Elfo-flash.

Er der andre mærker i studioflash, men bør kigge på?
Vi er et par stykker, der kigger lidt efter flash-anlæg, og ønsket er et anlæg
med 2-3 hoveder og octagon, snoot og softbox.
I første omgang stiller vi os vist tilfreds med at leje os ind på Huset i
Århus, der har et glimrende studio, men jeg kigger i alle tilfælde videre.

Umiddelbart synes flashhoveder i størrelsen 250 - 500 Wattsekunder at være
interessante.
Kravet er til gengæld, at der findes en god vidde af softboxe/octagoner osv.,
og at man kan regulere styrken i små steps.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-05 22:19

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Interfix på http://www.obt.dk/colorflash.htm leverer.
> 150 Ws = ledetal 17, 300 Ws = ledetal 25, 500 Ws = 50 og 1000 Ws = 75

Hmm... jeg har aldrig stødt på en formel, så man kunne omregne
Watt/sec. til ledetal, men det er sådanset heller ikke nødvendigt,
for ledetallet kan ikke rigtig bruges i forbindelse med et flashanlæg.

Ledetallet var noget som man brugte i rigtig gamle dage før TTL, for
med blitz'ens ledetal, filmens ASA og afstanden kan man beregne sig
frem til blænden.

Og så kan jeg oplyse, at Watt/sec. er et liniært mål, hvor 1.000
Watt/sec. er dobbelt så meget som 500 Watt/sec. o.s.v...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 15-02-05 22:24

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
> Hmm... jeg har aldrig stødt på en formel, så man kunne omregne
> Watt/sec. til ledetal

Det er heller ikke muligt at lave, da ledetal afhænger hvordan lyset
udstråles, det gør watt sekund ikke.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-05 23:35

HKJ wrote:

> Det er heller ikke muligt at lave, da ledetal afhænger hvordan lyset
> udstråles, det gør watt sekund ikke.

Enig... der kan sættes forskellige skærme med vidt forskellig
spredning på et flashanlæg, og der kan være flere flashoveder med
forskellig afstand til motivet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Grüner

Dato : 16-02-05 00:23

Og det kan de nyere flashe ikke? Min kan i hvert fald zoome således at
lede tallet ændres markant. Der må være en sammenhæng mellem de to
begreber, såfremt vinklerne er ens osv.. Der skal selvfølgeligt være
nogle konstanter, det er klart.

/Christian

Fra : HKJ

Dato : 16-02-05 06:52

"Christian Grüner" <wizprod@wizprodFJERN.dk> wrote in message
> [...]
> lede tallet ændres markant. Der må være en sammenhæng mellem de to
> begreber, såfremt vinklerne er ens osv.. Der skal selvfølgeligt være

Hvis du måler ledetallet på en studio flash ved en bestemt watt sekund
indstilling, så burde en 4 dobling af watt sekund fordoble ledetallet.

Fra : den ægte fotomand

Dato : 15-02-05 23:38

> BTW: jeg har hørt, at man ikke skal købe Interfix flashhoveder.
> Jeg har ingen anelse om hvorfor!
> Er der noget om snakken og i givet fald hvorfor?

Mine 3 første hoveder var Interfit jeg købte i London i 1991, de er ikke så
kraftige, men kan godt bruges til portræt fotografering. Jeg var rigtig
glade for dem, den gang og havde dem da i nogle år inden jeg købte noget
større.

Mvh Per

Fra : C. Stensgaard

Dato : 16-02-05 07:02

Hej Jesper

Du kunne jo også kigge på Ace - som du jo nu har prøvet

Du kan ringe til mig.

Claus