Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er Canon's normal kvalitet på objekti~
Fra : Casper Holm Kristian~

Dato : 15-02-05 19:49

Jeg har lige fået et EF 50mm f/1,8 II objektiv, men når jeg kigger igemmen,
så ser jeg kun støv.

Jeg tog så mit kit-objektiv (18-55) og hvad så jeg der, det ser ud som at
der er en grat eller lignende i glasset.

Kan det passe, at der både må være støv og fejl i glasset? Eller er jeg bare
mere en almindelig uheldig.

Hvad er Canon's normal kvalitet på objektiver enlig?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-02-05 20:25

Casper Holm Kristiansen wrote:
> [...]
> mere en almindelig uheldig.
>
> Hvad er Canon's normal kvalitet på objektiver enlig?

Et indiretkte svar er, at eksempelvis Ken Rockwell, som godt nok er
udpræget Nikon mand, har i nogle af sine "reviews" haft flere ens
objektiver med meget forskellige kvaliteter. Nogle var superbe, mens
andre var direkte miserable.

HVis du køber glas i 10K+ klassen, er der nok en mere grundig
kvalitetskontrol, men jeg tvivl på det er muligt at lave to helt
identiske objektiver. I den bilige ende bliver de nok bare spyttet ud
som alle andre billige forbrugsgoder.

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Thomas Kjær

Dato : 16-02-05 18:10

On 2005-02-15, Thomas Schreiber <FJERNnews@schreiber.se> wrote:

> [...]
> kvalitetskontrol, men jeg tvivl på det er muligt at lave to helt
> identiske objektiver. I den bilige ende bliver de nok bare spyttet ud

Men stadig ikke perfekt. Jeg har haft købt et 70-200/2.8L IS hvor IS'en
var "løs" og slet ikke virkede. Objektivet blev selvfølgelig byttet til
et nyt af forhandleren.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Egon Stich

Dato : 16-02-05 19:52

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Men stadig ikke perfekt. Jeg har haft købt et 70-200/2.8L IS hvor IS'en
> var "løs" og slet ikke virkede. Objektivet blev selvfølgelig byttet til
> [...]

Man får hvad men betaler for.
Jeg finder det besynderliugt. at så mange ikke kan foratå, at billige ting
ikke er så gode som dyrere.
Fabrikaqtionsfejl kan forekomme. Klart. Men så byttes sagen jo bare.

MVH
Egon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 20:56

In article <4212443b$0$48736$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Casper Holm Kristiansen wrote:
> [...]
>
> Jeg tog så mit kit-objektiv (18-55) og hvad så jeg der, det ser ud som at
> der er en grat eller lignende i glasset.

Det må der ikke være. men der kommer støj i alle zooms, da der
pumpes luft ud/ind ved ændring af brændvidde.

> Kan det passe, at der både må være støv og fejl i glasset? Eller er jeg bare
> mere en almindelig uheldig.
>
> Hvad er Canon's normal kvalitet på objektiver enlig?

Glasfejl er uacceptabelt, og må være noget de bytter.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-02-05 11:08

Povl H. Pedersen wrote:

> Det må der ikke være. men der kommer støj i alle zooms, da der
> pumpes luft ud/ind ved ændring af brændvidde.

Det var måske en overvejelse værd at benytte høreværn, når man bruger Canon
objektiver?

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Thomas Kjær

Dato : 16-02-05 18:29

On 2005-02-15, Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Det må der ikke være. men der kommer støj i alle zooms, da der
> pumpes luft ud/ind ved ændring af brændvidde.

Dette er vel hovedsageligt et problem ved "billigere" zooms, der ikke
har intern zoom og fokusering?

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-05 19:35

In article <slrnd170nn.3rr.tk@irq.dk>, Thomas Kjær wrote:

> Dette er vel hovedsageligt et problem ved "billigere" zooms, der ikke
> har intern zoom og fokusering?

Nej, for selv med intern zoom (eks min Sigma EX 100-300mm) flyttes der
linselementer inde i objektivet. Som følge heraf vil der bag elementet
opstå et undertryk - hvis størrelse er afhængigt af hvor langt ud til
kanten elementet går. Muligvis vil trykudligning kunne ske inde i objektivet.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 16-02-05 20:44

On 2005-02-16, Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> kanten elementet går. Muligvis vil trykudligning kunne ske inde i objektivet.

Ja, selvfølgelig flyttes der elementer rundt i objektivet, ellers ville
man jo blot have en fast brændvidde og ingen mulighed for fokus. :)

Men støv i optikken kan f.eks. undgåes med professionelle vejr-
forseglede objektiver som f.eks. Canons 24-70/2.8L eller deres
70-200/2.8L IS, brugt sammen med et af husene fra deres EOS 1-serie.

Ja, der vil stadig kunne komme støv ind ved bagelementet, men det er så
også det eneste sted. Og dette kan undgåes ved omhyggelig omgang med
objektivet.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-02-05 22:36

> [...]
> der er en grat eller lignende i glasset.
> Kan det passe, at der både må være støv og fejl i glasset? Eller er jeg bare

Der var også et enkelt støvkorn i mit 50 f1.8.. men det betyder nu
intet for kvaliteten af billedet..

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Casper Holm Kristian~

Dato : 15-02-05 23:38

> Der var også et enkelt støvkorn i mit 50 f1.8.. men det betyder nu
> intet for kvaliteten af billedet..
>
> // Hans
> --
> Photogallery @ http://nathue.dk

Jeg kan ikke tælle alle dem der er i mit uden det løber helt rundt.
Men jeg har nu prøvet det og det funger fint de her mørke tider.

//CHK