Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Medions nye 6.36 MexaPix. kamera
Fra : ttt

Dato : 15-02-05 19:16

Hej

Aldi kører for tiden 'tilbud' på det nye Medion kamera... 6.36 MegaPix
til 1999 kr.... incl en masse tilbehør og der iblandt et SD kort på 128 MB,
taske mm...

Jeg har sågar været i en Aldi butik for at se og røre ved det rent fysisk,
ser
ikke og føles ikke allerværst ud...

Dets spec.ser iøvrigt fine ud... også hva' jeg har læst af brugerbedømmelse
på en tysk side: http://www.yopi.de/erfahrungsbericht_182810 ser det ej
heller
ikke værst ud mht. til billedkvalitet henholdvis betjeningsfunktionalitet...

Er der nogen der har købt dette kamera og hva' har de så at sige om det mon
?

Er det noget som kan bruges sammenlignet med andre kamerarer som med samme
specs.
er væsnetligt dyrer ?

På forhånd tak

Mvh.
Tom

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 19:47

In article <42123c4e$0$23073$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, ttt wrote:
> Er det noget som kan bruges sammenlignet med andre kamerarer som med samme
> specs.
> er væsnetligt dyrer ?

Det vigtige ved digitale kompaktkameraer er hastighed - og som regel
gælder at flere megapixel = langsommere kamera.

Derudover er der optik som kan betyde ret meget, kvalitet af sensor,
og så det vigtige: Billedbehandlingen der foregår i kameraet.
JPEG komprimeringen kan være forskellig, ligeledes kan balancen mellem
skarphed og støj, farvefortolkning etc.
Størrelsen betyder også noget. Hvis størrelsen ikke er så vigtig, så har
Canon nogle gode kameraer i samme prisleje.

Jeg har selv set på kompaktkameraer, og det eneste der helt lever op
til mine krav om billedkvalitet er Canon IXUS 500, som dog er lige stort
nok, og lige langsom nok. De andet med en billedkvalitet jeg synes er
OK er Sony T1 - som går for at være rimelig hurtigt. Begge koster dog
over 3000 kr.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-02-05 20:05

On Tue, 15 Feb 2005 18:46:59 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>nok, og lige langsom nok. De andet med en billedkvalitet jeg synes er
>OK er Sony T1 - som går for at være rimelig hurtigt. Begge koster dog

Det må være incl memory, for det kan da fås for 2699 hos digital4u.de

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 1. feb. 2005 i email adresse.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 21:06

In article <lsh4119ukrh0ineps1rej6ot6f5bbb1lf8@4ax.com>, Tommy Jensen wrote:

> Det må være incl memory, for det kan da fås for 2699 hos digital4u.de

Ja, nu ledte jeg ikke så grundigt. Det bliver nok objektiver i stedet.
Og så køber jeg når PMA nyhederne er i butikkerne.

Fra : Torben

Dato : 15-02-05 20:13

"ttt" <magic_shaper@ofir.dk> skrev

> Aldi kører for tiden 'tilbud' på det nye Medion kamera... 6.36 MegaPix
> til 1999 kr.... incl en masse tilbehør og der iblandt et SD kort på 128
> MB,
> taske mm...

Glem de 6 MegaPix. Allerede da kameraerne rundede 2-3 MP var det nok til
almindeligt "familie-brug". Med 6 MP kan du godtnok printe over a3, men hvor
tit har man brug for det og har man printeren? Det afgørende er kvaliteten
på optik og sensor og ikke mindst kameraets hastighed til klar-skud-gemme.
Jeg købte Medion i Aldi da de sidst havde det på "tilbud", og returnerede
det efter et par dage - afgjort dumpekarakter på alt andet end de 6 MP!
v.h. Torben

Fra : Brian Lund

Dato : 15-02-05 21:38

> [...]
> ?
>
> Er det noget som kan bruges sammenlignet med andre kamerarer som med samme

"Zuverflässigkeit: mittelmäsig" - Altså Pålidelighed: middelmådig...

Når du køber et digital kamera skal du tænke på at det ikke kun er
megapixlerne der tæller, ja faktisk vil jeg mene at bare du har 3 Mpixel er
du godt kørende!

Det vigtigste er faktisk nok optikken! - Og nu har jeg set billeder fra ét
medion-kamera, og det led meget af kromatisk abberration! (Lilla kanter ved
kontraster) - Selv ved et billede hvor andre kamera'er ikke ville have nogen
tegn af det...

Se istedet for efter nogen mærkevare 3-4-5 Mpixel kameraer! - Jeg kan
personligt anbefale Canon Powershot Axx og Ixus serierne... (Powershot er
faktisk bedst, og billigst - Men størst og af plastic)

Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 22:58

In article <42125d95$0$277$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Brian Lund wrote:

> [...]
> kontraster) - Selv ved et billede hvor andre kamera'er ikke ville have nogen

Lilla kanter = PF = Purple Fringe.

CA = Chromatic abberation = kromatisk abberation er når objektiver bøjer
de forskellige farver forskelligt. Gør typisk at man ude omkring hjørnerne
har blå skygge på den ene side af objekter, og rød på den anden. Ligesom man
kan lave miskonvergens på en Trinitron skærm.

CA kan ofte rettes op efterfølgende ved eksempelvis at "skrumpe" den blå
del af billedet lidt, og forstørre den røde del lidt.

Der er lidt på mit 10-22mm ved 10mm, og nok til jeg har settings i Adobe
Camera Raw der retter det op. men det kan næsten ikke undgås ved vide
teleobjektiver.

Fra : Brian Lund

Dato : 16-02-05 00:21

> [...]
man
> kan lave miskonvergens på en Trinitron skærm.

A-ha, så er der mange web-sider der tager fejl så :) - Men mon ikke purple
fringe skyldes noget delvist CA så? - Eller hva?

> CA kan ofte rettes op efterfølgende ved eksempelvis at "skrumpe" den blå
> del af billedet lidt, og forstørre den røde del lidt.

Sådan er der jo så meget, men hvis jeg skulle vælge mellem et 6 Mp kamera
med tvivlsom optik hvor jeg skulle billedredigere mere, eller et 4 Mp kamera
med god optik hvor det ikke var nødvendigt at redigere så meget... Jah, så
ville jeg nok "nøjes" med de 4 Mp ;)

Brian

Fra : Thor

Dato : 15-02-05 23:44

> [...]
> ved
> kontraster) - Selv ved et billede hvor andre kamera'er ikke ville have

Fuldstændig enig.
F.eks har mit gamle 2.1 MP Olympus 2100 UZ har en fantastisk billedkvalitet
pga af stor kontrast i sensoren og skarp optik.
det giver handy små billedfiler (2-400 KB) og absolut glimrende kvalitet.
mvh Thor

Fra : ab

Dato : 02-03-05 16:59

"ttt" <magic_shaper@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Aldi kører for tiden 'tilbud' på det nye Medion kamera... 6.36 MegaPix
> til 1999 kr.... incl en masse tilbehør og der iblandt et SD kort på 128
> MB,
> taske mm...

Ser det ikke lidt påfaldende ud, at der kan blive 69 fotos ud af 128 MB ?
Hvor stor mon sensoren virkelig er.

ab

Fra : Brian Lund

Dato : 02-03-05 18:27

> Ser det ikke lidt påfaldende ud, at der kan blive 69 fotos ud af 128 MB ?
> Hvor stor mon sensoren virkelig er.

Ikke hvis kameraet gemmer billederne hårdt komprimeret ;)

Brian

Fra : Jakob

Dato : 02-03-05 19:17

In article <42123c4e$0$23073$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
magic_shaper@ofir.dk says...
> Hej

Jeg ville holde mig langt væk fra det kamera og vælge noget fra en
anderkendt kameraproducent.

Stiftede bekendskab med det tidligere fra medion, mest af nysgerrighed
for at se om det kunne gøre sig, og det kunne det ikke. Til almindelige
udendørs fotografering var det da udemærket, men ved blitz brug var
lysmålingen forfærdelig.

Derudover var makrofunktionen ubrugelig. Når jeg sammenlignede med et
sony kompakt kamera som kun var lidt dyrere var det stadig markant
forskel i billedkvallitet.

Men hvis du er meget fristet så køb det da, Aldi har
tilbageleveringsgaranti i 30 dage mener jeg, og du må godt pakke det ud
og tage nogle billeder.

--
Venlig hilsen

Jakob