Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Portræt med sort baggrund
Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 15-02-05 19:05

Jeg ser med jævne mellemrum folk, der udstiller fine portræt-billeder, hvor
baggrunden er helt sort.

Se fx dette flotte billede:
http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=126728

Hvordan laver man sådan et billede ? Er det noget der er lavet med
belysning, eller er det noget der bliver lavet efterfølgende i fx photoshop
?

Fra : Egon Stich

Dato : 15-02-05 19:31

"Vilhelm Johansen" <evj@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan laver man sådan et billede ? Er det noget der er lavet med
> belysning, eller er det noget der bliver lavet efterfølgende i fx

Den slags fotos kunne man skam godt se før der var nogen, der så meget som
havde tænkt på photoshop.
Baggrund og belysning. Det er hemmeligheden.
Læs, læs, læs...
Det står i bøgerne.

MVH
Egon.

Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 15-02-05 20:44

> [...]
> havde tænkt på photoshop.
> Baggrund og belysning. Det er hemmeligheden.

Jeg har skam været igennem flere foto-bøger, men har ikke endnu været igang
med at eksperimentere med belysning af nogen art.

Men det kunne være, at der var nogle foto-sider her på nettet, hvor der var
en beskrivelse af, hvordan man opnår resultatet med en helt mørk baggrund.
Det jeg har læst om ind til nu, har handlet om en mere generel belysning,
hvor baggrunden bliver tydelig på et eller andet plan - altså så det færdige
billede ligner virkeligheden.
Det jer er i tvivl om med disse billeder med mørk baggrund er, om baggrunden
er mørk i virkeligheden, eller om det fx har noget med eksponeringen at
gøre.

Fra : Egon Stich

Dato : 16-02-05 00:21

> Jeg har skam været igennem flere foto-bøger, men har ikke endnu været
igang
> med at eksperimentere med belysning af nogen art.

Glimrende.
Det er jo nemlig en rigtig god genvej, at lære af de gamle fotografers
erfaringer.
De har lavet dumhederne, så vi behøver jo ikke at gentage dem

> [...]
baggrunden
> er mørk i virkeligheden, eller om det fx har noget med eksponeringen at

Baggrunden tydelig?
Prøv at åbne blænden så meget, at du får et meget kort dybdeskarphedsområde,
som du så koncentrerer omkring modellen.
På den måde "slører" du baggrunden efter behag.
Men farven ændres kun i nuancer.

MVH
Egon.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-02-05 20:20

Vilhelm Johansen wrote:
> Se fx dette flotte billede:
> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=126728

Jeg får bare et "fotokritik logo". Hvis jeg søger på 126728 får jeg
samme billede, men med nogle mindre billeder af en lille pige. Har du et
andet link?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 15-02-05 20:40

"Thomas Schreiber" <FJERNnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Jeg får bare et "fotokritik logo". Hvis jeg søger på 126728 får jeg samme
> billede, men med nogle mindre billeder af en lille pige. Har du et andet
> link?

hmm - linket virker fint her hos mig... ved ikke lige hvad der går galt.

Her er et link til et andet billede, der fint viser hvad jeg mener:

http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=6&id=19280&photopage=1

Fra : Peer K

Dato : 15-02-05 23:16

Vilhelm Johansen wrote:

> hmm - linket virker fint her hos mig... ved ikke lige hvad der går galt.
>
> Her er et link til et andet billede, der fint viser hvad jeg mener:
>
> http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=6&id=19280&photopage=1

D.v.s. noget i den her stil :

http://photoblog.klercke.dk/?day=2005-02-15

Ovenstående er sådan set bare taget mod et stort sort stykke
baggrundsstof med en flash + softbox i den side og en meget svag flash
fra den anden. Efter det har jeg justeret det en smule i Photoshops
raw-filter for at få ham til at "fade" helt ind i baggrunden.

Alt efter smag og behag skulle jeg nok ha' justeret lidt, så jeg havde
undgået skyggen på hans kind.

--
Peer K
http://photoblog.klercke.dk

Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 16-02-05 08:22

> [...]
> ham til at "fade" helt ind i baggrunden.
>
> Alt efter smag og behag skulle jeg nok ha' justeret lidt, så jeg havde

Lige præcis Tak for den fine beskrivelse, så blev jeg meget klogere.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 16-02-05 17:08

> [...]
> billede, men med nogle mindre billeder af en lille pige. Har du et andet

+++++++++++++++++++++

Tror også at det er de små billeder han mener. kan du ikke se dem større,
hvis du klikker på dem?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Lars Troels

Dato : 16-02-05 08:35

> Jeg ser med jævne mellemrum folk, der udstiller fine portræt-billeder,
> [...]

Se evt. http://www.larstroels.dk/simpelt_hjemmestud.htm

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk