Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hardware Calibration - monitor/skærm
Fra : Darksaint

Dato : 15-02-05 18:52

Jeg sendte denne i går - men jeg kan ikke se den er kommet frem
hverken på tdc eller newscene - så jeg prøver igen. Beklager hvis der
er nogle de får den 2 gange!

Hejsa
P.t bruger jeg kun Adobe Gamma til at kalibrere min skærm med.
Men er der nogle af jer der har erfaring med hardware kalibrering?
Hvilket produkt bør købes og hvor?

Jeg ved dette er mere omkring skærme end foto. Men et eller andet
sted i den her digitale fotoverden - er det jo også ret vigtigt hvad
det er vi ser på skærmen.

Håber der er en/nogle der har et par ideer.

På forhånd tak.
Hilsen
Thomas K. Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 19:41

In article <kdd411lnpnu7fp2s4e0584m424l6h6btl6@4ax.com>, Darksaint wrote:
> [...]
> P.t bruger jeg kun Adobe Gamma til at kalibrere min skærm med.
> Men er der nogle af jer der har erfaring med hardware kalibrering?

Jeg har en Spyder2. Går for at være OK, og er noget af det
billigste. Jeg var rimelig tæt på inden, men den rykkede farverne synligt
meget i før/efter.

> Jeg ved dette er mere omkring skærme end foto. Men et eller andet
> sted i den her digitale fotoverden - er det jo også ret vigtigt hvad
> det er vi ser på skærmen.

Hvis du printer, så bør du også kalibrere til dit outputmedie.
ProfilePrism + IT8 + Scanner er noget af det billigste. Du kan også
kalibrere op imod onlinefremkaldelser.

Fra : Darksaint

Dato : 15-02-05 20:24

On Tue, 15 Feb 2005 18:41:10 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
>Jeg har en Spyder2. Går for at være OK, og er noget af det
>billigste. Jeg var rimelig tæt på inden, men den rykkede farverne synligt
>meget i før/efter.

Hej Povl
Tak for svaret. Jeg har kigget lidt på Spyder 2 og Monaco Optix XR Pro
Men ja budgetmæssigt tror jeg også at Spyder 2 passer mig bedst.

Hvor købte du henne? Eneste danske jeg kan finde online er jmt.dk
Så hvis du har nogle tips lytter jeg gerne.

Hilsen
Thomas K. Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 21:04

In article <7ri411p987e5qtrk73dah9mf5bpnpf5jnc@4ax.com>, Darksaint wrote:
> [...]
>
> Hvor købte du henne? Eneste danske jeg kan finde online er jmt.dk
> Så hvis du har nogle tips lytter jeg gerne.

Købte i UK. http://shop.colourconfidence.com/

Check lige priser i de forskellige valutaer, tror jeg sparede omkring
5% ved at vælge US$ som afregningsvaluta.

Pris er 136.24 UKP inkl. moms = 198.57 Euro = 238.42 US.
Stod mig dengang i $262 inkl. porto og EU moms.
Ved valutakurser.dk er de 3 priser uden porto:

1473.10 / 1478.23 / 1363.62 - Så der er stadig sparet over 100 kr
ved at vælge US$.

De inkluderede også et color check-up kit med filer og referenceprint,
herunder også et print man kan bruge til at se om ens lys er de 5000K
som er referencelyset til fotobetragtning.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 23:18

[snip]
> Købte i UK. http://shop.colourconfidence.com/

Hej Povl.
Jeg har også god erfaring med at handle hos ColourConfidence.com
Jeg købte en Spyder1, som efter et par måneder pludselig bare ikke kunne
registreres af computeren mere. Efter lidt kvikke mails frem og tilbage,
sendte jeg den til UK, og havde en ny i hænde få dage efter. Med sådan en
service, køber jeg klart lignende udstyr hos dem fremover.

Mange hilsner Jakob

Fra : Darksaint

Dato : 16-02-05 06:53

> [...]
>sendte jeg den til UK, og havde en ny i hænde få dage efter. Med sådan en
>service, køber jeg klart lignende udstyr hos dem fremover.

Bedre anbefaling kan de jo næsten ikke få - så en Spyder 2 er bestilt.
Tak for hjælpen til jer begge.

Thomas K. Nielsen

Fra : AS

Dato : 16-02-05 01:21

"Darksaint" <darksaintforever@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har kigget lidt på Spyder 2 og Monaco Optix XR Pro

IMHO Optix XR (Pro) er den bedste "budget" løsning.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-05 07:29

In article <qlwQd.100319$Vf.3897017@news000.worldonline.dk>, AS wrote:

> "Darksaint" <darksaintforever@hotmail.com> wrote in message

> IMHO Optix XR (Pro) er den bedste "budget" løsning.

Det er der nogle der mener, andre mener Spyder2 er det bedste. Det
afhænger af hvad man ligger vægt på som jeg læser det.

Fra : AS

Dato : 16-02-05 17:53

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Det er der nogle der mener, andre mener Spyder2 er det bedste. Det
> afhænger af hvad man ligger vægt på som jeg læser det.

OK, muligvis. Jeg kender, at Spyder har haft problemmer med kalibrering af
ældre skærme, dvs., profil har været "et skud forbi". Men kun med ældre
skærme. Nu er det for tidlidt at sige noget om Spyder 2, men jeg vil helst
være forsigtig. I hvert fald, er jeg ikke interesseret at købe en ny
kalibrator hver 2.-3. år.