Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nogen der har arbejdet både med Canon EOS
Fra : Michael L

Dato : 15-02-05 12:58

Hej

I min evindelige jagt på at få truffet en beslutning om hvilket kamera
jeg skal investere mine penge i og tilhørende glas m.m. så foregår der
stadigvæk en intern kamp mellem Canon og Nikon.

Jeg vil høre om der er nogen der har arbejdet med begge kameraer som
evt. kan fortælle hvordan de er i forhold til hinanden rent praktisk og
ikke kun på papiret.

Jeg tænker primært på hvor stor forskel der er i den reelle
billedkvalitet med de 2mp som Canon'en har mere. Hastigheden ved
kontinuerlig fotografering og så den generelle kvalitet og arbejde med
kameraet?

Lurer stadigvæk kraftigt på D2X'eren, men synes stadigvæk at der er et
stort spring at skal smide 25.000 kr mere bare for huset alene.

- Michael

Fra : Lars Troels

Dato : 15-02-05 13:02

> Lurer stadigvæk kraftigt på D2X'eren, men synes stadigvæk at der er et
> stort spring at skal smide 25.000 kr mere bare for huset alene.

Tag nu lige og vent til efter PMA-messen i Orlando sidst på måneden. Der
dukker noget spændende op. Bl.a D2Hs siger rygtet.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Ole

Dato : 15-02-05 13:24

Michael L wrote:
> [...]
>
> Lurer stadigvæk kraftigt på D2X'eren, men synes stadigvæk at der er et
> stort spring at skal smide 25.000 kr mere bare for huset alene.

Ken Rockwell har..

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-02-05 13:32

> [...]
> billedkvalitet med de 2mp som Canon'en har mere. Hastigheden ved
> kontinuerlig fotografering og så den generelle kvalitet og arbejde med

Jeg har ikke brugt D70, men havde tidligere 10D, som er samme opløsning som
D70 (6.0 vs. 6.3mp). De 30% flere pixels er selvfølgelig marginale i et vist
omfang. Norman Koren har denne sammenligning i opløsning
http://www.normankoren.com/EOS-10D.html#eos-20d.
Efter at have brugt 20D siden oktober er min opfattelse at 20D leverer bedre
billedkvalitet per pixel end 10D mht. opløsning, skarphed og lavere støj.
Når man skal beskære et billede kan det gøre en væsentlig forskel, hvor
mange pixels man har at skære af.
Den store forbedring er desuden autofokus forbedring, hvor der fokuseres
præcist også ved lidt lys.

Je vil ikke anbefale at vælge system ved at fokusere udelukkende på det
kamerahus, der pt. findes for de to mærker. Du vil sikkert føle dig fristet
til at skifte til et nyt hust om 2-3 år, hvor noget væsentligt bedre er
kommet på markedet. Se på de objektivprogrammer og priser der er dels fra
leverandøren selv og 3rd party objektiver fra Sigma, Tamron, etc. Nikon
kommer givetvist inden så længe også med et 8mp hus og bedre specs for at
hale ind på 20D!

Jeg har kun et par ankepunkter imod 20D:

1) Batterigreb kunne være bedre designet. Jeg har fikset det med noget tape
omkring den hals der stikker op i batterikammeret, så det fungerer. Med
batterigrebet monteret giver det et bedre greb for folk med store hænder og
til vertikal format ("portrait" format), da der er udløserknap etc. på
grebet.

2) RAW bufferens størrelse. Med 5fps og kun 6 billeder i bufferen er salven
kun ganske kort og man skal vente på skrivninger til kortet, som dog er
meget hurtigt (op til ca. 6MB/sek). Man kan ikke indstille til en lavere
fps, som f.eks. på 1D mk II. I jgp format er bufferen dog rigelig stor.

--
Kind Regards,
Hans Kruse