Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 20d opsætning ?
Fra : TAS

Dato : 15-02-05 01:09

Hvad er jeres opsætning på Canon 20d ? Jeg har prøvet lidt forskelligt.

Jeg tænker på : White Balance, AF point, Metering mode, Drive mode,
Parameter 1 eller 2, osv.

Jeg tager mest på Tv og Av med kit objektivet 18-55 + 70-200 4.0 L.
Jeg har lidt problemer med skarpheden når det ikke god sol !!!

Overvejer at skifte kitt objektivet ud med 17-40 og købe en flash feks
Speedlite 580ex.

TS

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 07:11

In article <42113d46$0$29284$14726298@news.sunsite.dk>, TAS wrote:
> [...]
>
> Jeg tager mest på Tv og Av med kit objektivet 18-55 + 70-200 4.0 L.
> Jeg har lidt problemer med skarpheden når det ikke god sol !!!

Så skal du køre ISO op. Din lukketid skal som tommelfingerregel være
ca. 1/(brændvidde * 1.6). Dvs 1/320s er langsomste lukketid ved 200mm.
(Nogle ryster mere, og skal have en hurtigere, andre kan gå med på
ca. 1/200s).

Med teler er det vigtigt at holde sig lukketiden for øje.

Parameter 1, 2 etc betyder ikke noget når man skyder RAW, men jeg har fuld
knald på kontrast og farver til hvis jeg skyder RAW+JPEG. Whiete balance
står til auto. Og korrigeres ved RAW konverteringen.

AF point er ofte center. Eller ved mere vidvinklet er det ofte det
der passer (altså altid single point).

Metering mode er enten cirklen, eller circlen med prikken i. Den rene
cirkel er det nærmeste man kommer spot, altså alene lysmåling i
midtercirklen.

Drive mode er enten single shot eller serier. Fokus er single i wide.
AI Servo eller auto ved tele.

> Overvejer at skifte kitt objektivet ud med 17-40 og købe en flash feks
> Speedlite 580ex.

Jeg var skuffet over 17-40 i forhold til kit objektiv. Det er kun en
fordel ved du skal bruge hastigheden. Ved f/8 er kit aldeles udemærket.
Ligesom 28-135mm IS.

Fra : Food_life

Dato : 15-02-05 09:22

On Tue, 15 Feb 2005 06:11:02 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg var skuffet over 17-40 i forhold til kit objektiv. Det er kun en
>fordel ved du skal bruge hastigheden. Ved f/8 er kit aldeles udemærket.

Hvor høj iso kan der køres uden grovkornethed og støj på billederne,
sådan lidt generelt?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-02-05 09:43

Food_life wrote:

> Hvor høj iso kan der køres uden grovkornethed og støj på billederne,
> sådan lidt generelt?

Korn findes ikke på et digitalt optaget billede - eller så ændrer de sig i
hvert fald ikke med ISO. Så hvad enten du kører med høj eller lav ISO er
pixeltallet - der vel må være det, der kan sammenlignes med korn - det
samme. Det du tilføjer med stigende ISO er mere støj.

Mht. ISO-støjen på netop dit kamera: Tag en stribe fotos med samme motiv og
forskellige ISOindstillinger. Eller bedre - tag nogle motiver, så du kan se
både lyse og mørke billeder og derfra danne dig et indtryk af støjen.
Støj er ikke altid lige generende. F.eks vil en græsmark med lidt støj ikke
være noget problem, hvorimod en ren stor flade som en himmel kan være ganske
rædselsfuld med bare en smule støj.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-02-05 11:27

Food_life wrote:
> Hvor høj iso kan der køres uden grovkornethed og støj på billederne,
> sådan lidt generelt?

Ca. op til iso800 før det begynder at blive generende, 1600 kan også
godt lade sig gøre, men der er støjen ret synlig.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-02-05 12:31

> Ca. op til iso800 før det begynder at blive generende, 1600 kan også
> godt lade sig gøre, men der er støjen ret synlig.

Ikke enig. Se her en række billeder
http://www.pbase.com/hkruse/denmark_autumn_2004 taget på hhv. 800 og 1600
ISO uden at der er fjernet støj. Jeg synes ikke der er generende støj på
disse billeder. Iøvrigt kan man yderligere fjerne støj, hvor det måtte være
forstyrrende vha. passende software, som f.eks. Noise Ninja 2. Se iøvrigt en
sammenligning af forskellige værktøjer her
http://www.michaelalmond.com/Articles/noise.htm.

Se iøvrigt et par eksempler på brug af Noise Ninja 2 med 20D profiler før
http://www.pbase.com/hkruse/image/39185686/original efter
http://www.pbase.com/hkruse/image/39765790/original ved 1600 ISO. Før
http://www.pbase.com/hkruse/image/39660351/original og efter
http://www.pbase.com/hkruse/image/39765795/original ved 400 ISO (lyset hævet
med ca. en blænde og kraftig beskåret).

Vær opmærksom på at beskæring vil fremhæve støjen. Uden beskæring og uden
store ensartede flader, hvor støj let ses, er støjen stort set ikke noget
problem op til og med ISO 1600. Selv 3200 ISO er burgbar og den støj, der er
kan rimeligt fjernes med støjreduktions software.

--
Kind Regards,
Hans Kruse