Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
anbefaling af kamera?
Fra : The MANN

Dato : 14-02-05 23:10

Hejsa NG

hvad kan I anbefale af Digitale kamera til en amatør

til ca 5-6000 dkr. ,skulle gerne være med zoom så man

kan få ordentlig pic på ca 300-500m af en person ??

Eller skal der flere penge til ??????

The MANN

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-02-05 23:29

The MANN wrote:
> [...]
>
> til ca 5-6000 dkr. ,skulle gerne være med zoom så man
>
> kan få ordentlig pic på ca 300-500m af en person ??

Du skal nok drømme videre. Hvis en person skal fylde billedet på 500 meters
afstand, skal du have en brændvidde på omkring 9000 mm. :) Det bliver dyrt.
Et 1200 mm Canonobjektiv koster omkring 750.000.

Man kan få nogle kameraer i din prisklasse der går op til det der svarer til
omkring 500 mm, prøv at kigge efter anmeldelser på f.eks. www.dpreview.com.
Kig efter kameraer med billedstabilisering.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 07:02

In article <yC9Qd.216$Gt7.190@news.get2net.dk>, Morten Wartou wrote:

> Du skal nok drømme videre. Hvis en person skal fylde billedet på 500 meters
> afstand, skal du have en brændvidde på omkring 9000 mm. :) Det bliver dyrt.
> Et 1200 mm Canonobjektiv koster omkring 750.000.

Men 2 stk 2x TC'ere vil bringe ham derud for få tusinde kr oveni, og
så lige en kæmpeprojektør til at give lys...

Det kan vel også nås med tilstrækkelig høj opløsning på sensor.

> Man kan få nogle kameraer i din prisklasse der går op til det der svarer til
> omkring 500 mm, prøv at kigge efter anmeldelser på f.eks. www.dpreview.com.
> Kig efter kameraer med billedstabilisering.

Eller stativ :)

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 15-02-05 22:45

On Mon, 14 Feb 2005 23:29:17 +0100, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

>Hvis en person skal fylde billedet på 500 meters afstand, skal du
>have en brændvidde på omkring 9000 mm. :) Det bliver dyrt.
>Et 1200 mm Canonobjektiv koster omkring 750.000.

Hvorfor kom jeg sådan til at tænke på dette billede?
http://www.blackdiamondproductions.net/d100/page/%5B1%5D.jpg

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 22:52

In article <99r411leurc8k04dhqlmuru1f4js5jnvb1@news.sunsite.dk>, Mikael Ejberg Pedersen wrote:

> Hvorfor kom jeg sådan til at tænke på dette billede?
> http://www.blackdiamondproductions.net/d100/page/%5B1%5D.jpg

Det er også det jeg tænker på når man siger 1200mm, selvom det
nok er et eller andet billigt kort Nikon objektiv :)

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-02-05 23:19

Mikael Ejberg Pedersen wrote:

> Hvorfor kom jeg sådan til at tænke på dette billede?
> http://www.blackdiamondproductions.net/d100/page/%5B1%5D.jpg

He. Ja, det er et dejligt billede. Men så se den her 5200 mm:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/reflex8002000/cat.htm -
vejer kun 100 kg. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Jeg er jo ikke ansat til at undervise i denne gruppe, men hvis du
over en længre periode viser, at du bidrager til denne gruppe med

Fra : emj

Dato : 14-02-05 23:29

On Mon, 14 Feb 2005 23:10:03 +0100, "The MANN" <Hamann29@hotmail.com>
wrote:

>hvad kan I anbefale af Digitale kamera til en amatør
>
>til ca 5-6000 dkr. ,skulle gerne være med zoom så man
>
>kan få ordentlig pic på ca 300-500m af en person ??

Det bliver ikke let at se, hvem personen er, hvis han står 300-500 m
væk

Hilsen emj

Fra : Erik W.

Dato : 14-02-05 23:56

"The MANN" skrev i news:421121bb$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa NG
>
> hvad kan I anbefale af Digitale kamera til en amatør
>
> til ca 5-6000 dkr. ,skulle gerne være med zoom så man
>
> kan få ordentlig pic på ca 300-500m af en person ??

Planlægger du at starte som paparazzo?

Spøg til side hvis du skal have et kamera med en god telezoom indenfor dit
budget, så skal du kigge på dette Panasonic FZ20 :
http://kortlink.dk/technikdirekt/mc7
Det der er unikt ved dette kamera er Leica objektivet, som har konstant
f:1/2.8 igennem hele zoom området. Desuden har kameraet også optisk
billedstabilisator som skulle virke rigtigt godt.

> Eller skal der flere penge til ??????

Prøv Panasonic´en først. Så kan du altid gå videre med Digitalt spejlrefleks
hvis det skal være vildere (og dyrere).
Hvis du skal have noget der svarer til det i spejlrefleks udstyr så skal du
have en 300mm/2.8 som koster mindst 10.000 kroner for objektivet alene. - og
så for 5-10.000 kamera oveni. Og så skal du ovenikøbet også have nogen
vidvinkel objektiver oveni.

Jeg selv har et Canon 10D og en Bigma 50-500mm. Men selvom det er en
forholdsvis økonomisk løsning indenfor digital spejlrefleks, så er den
alligevel noget dyrere end et kamera som Panasonic FZ20 som har meget af det
hele i een pakke.

Mvh Erik

Fra : Manse

Dato : 15-02-05 10:39

Hejsan

www.Kamerahuset.dk har det til 4350,- oveni købet på lager.......

Manse

Fra : Michael

Dato : 15-02-05 12:08

Jeg købte før jul et FZ20, og er meget tilfreds med det.

Positivt:
- Stor zoom
- Billedstabilisator
- Kraftig pop-up blitz
- mulighed for "ekstra" blitz
- hurtigt

Negativt:
- Batterikapacitet, køb et ekstra. Evt. uoriginalt, meget billigere.

Vedr. bl.a. blitz, se denne side:
http://www.zimfamilycockers.com/Panasonic_Lumix_DMC-FZ20.html

Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-02-05 09:46

The MANN wrote:

> hvad kan I anbefale af Digitale kamera til en amatør
> til ca 5-6000 dkr. ,skulle gerne være med zoom så man
> kan få ordentlig pic på ca 300-500m af en person ??

Her har vi så nok en wannabee paparazzi!

vh
Jan

Fra : Erik W.

Dato : 15-02-05 10:01

"Jan Bøgh" skrev i news:4211b6dd$0$12780$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Her har vi så nok en wannabee paparazzi!

Og da du har kommenteret min sprogbrug mindst en gang her i gruppen vil jeg
lige give lidt igen

http://www.dsn.dk/nfs/1997-4.htm#Paparazzo

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-02-05 10:59

Erik W. wrote:
> "Jan Bøgh" skrev i

> Og da du har kommenteret min sprogbrug mindst en gang her i gruppen
> vil jeg lige give lidt igen

Jamen, jeg /vil/ så gerne hjælpe dig - også med at læse din egen kilde:

> http://www.dsn.dk/nfs/1997-4.htm#Paparazzo
herfra:
"Det er formentlig den oprindelig italienske pluralisform artiklen i
Politiken har valgt, mens Berlingske Tidende har brugt den mere almindelige
danske pluralisendelse -er og skrevet paparazzier, svarende til en
singularisform paparazzi"
og et par linier senere:
"Så længe ordet ikke er indarbejdet i dansk, vil Sprognævnet ikke lægge sig
endeligt fast på én bestemt af disse former."

Så hvad var du nu lige dit budskab var?

vh

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Erik W.

Dato : 15-02-05 11:30

"Jan Bøgh" skrev i news:4211c809$0$12749$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
almindelige
> danske pluralisendelse -er og skrevet paparazzier, svarende til en

Det betyder ikke at papparazzi er tilladt i entalsform på dansk, det er det
ikke! - Det er kun paparazzier der er tilladt som flertalsform _svarende_
til en entalsform Paparazzi. Så ifølge retskrivningsordbogen er Paparazzi
brugt i ental en stavefejl. Det er ligesom med kontoer og konti - det er
okay at sige både flere konti og flere kontoer, men det ville være en fejl
at skrive "en konti".

EOD eller: Slut på diskussionen herfra, jeg tog den kun op for at drille
lidt igen.

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 15-02-05 11:36

"Erik W." skrev i en meddelelse

> EOD eller: Slut på diskussionen herfra, jeg tog den kun op for at drille
> lidt igen.

Jah og så alligevel ikke helt slut

http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=paparazzo

i modsætning til

http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=paparazzi

Og nu helt slut

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-02-05 12:46

Erik W. wrote:

> Og da du har kommenteret min sprogbrug mindst en gang her i gruppen
> vil jeg lige give lidt igen

Med mindre, du har udslynget skældsord efter nogen eller skrevet noget, der
rent semantisk var uforståeligt, kan jeg ikke forestille mig at jeg skulle
have påtalt dit sprog. Jeg mener faktisk - i modsætning til dig åbenbart -
at de almindelige netiketteregler er ganske udmærkede.

vh
Jan

Fra : Erik W.

Dato : 15-02-05 13:16

"Jan Bøgh" skrev i en meddelelse

> [...]
der
> rent semantisk var uforståeligt, kan jeg ikke forestille mig at jeg skulle

Du påtalte engang at jeg brugte det engelske ord "community" istedet for det
danske ord "fællesskab" - denne her paparazzo-diskussion var blot et forsøg
på at drille lidt igen i al venskabelighed.

>Jeg mener faktisk - i modsætning til dig åbenbart -
> at de almindelige netiketteregler er ganske udmærkede.

Jeg er skam tilhænger af almindelig netikete. Jeg plejer også at holde mig
ude af ævl og kævl,
og jeg har slet ikke lyst til at denne diskussion skal udvikle sig i den
retning. Lad den stoppe her.

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-02-05 15:23

Erik W. wrote:

> Jeg er skam tilhænger af almindelig netikete. Jeg plejer også at
> holde mig ude af ævl og kævl,
> og jeg har slet ikke lyst til at denne diskussion skal udvikle sig i
> den retning. Lad den stoppe her.

Yeps.

vh

Fra : Henrik Bjerregaard

Dato : 15-02-05 11:32

"The MANN" <Hamann29@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa NG
>
> hvad kan I anbefale af Digitale kamera til en amatør
>
> til ca 5-6000 dkr. ,skulle gerne være med zoom så man
>
> kan få ordentlig pic på ca 300-500m af en person ??

Nu ved jeg ikke i hilken sammengæng det skal bruges, men der nogle der
bruger kikkert/teleskop+stativ og så monterer et lille kammara der kan
fokusere (manuelt) på en meget kort afstand. Jeg vil mene at dette kan gøre
relativt biligt i forhold til et objektiv med samme forstørelse. Til gengæld
gives der køb på billedkvalitet, lysstyrke og hastighed.
Det engelske ord for denne sport er "Digiscoping"

Fra : Brian Lund

Dato : 15-02-05 20:32

> [...]
gengæld
> gives der køb på billedkvalitet, lysstyrke og hastighed.
> Det engelske ord for denne sport er "Digiscoping"

Jep, det har jeg prøvet at gøre ved månen, men mit "teleskop" er for
elendigt til at det kan bruges til noget fornuftigt...

Brian

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 16-02-05 13:59

"The MANN" <Hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> til ca 5-6000 dkr. ,skulle gerne være med zoom så man
>
> kan få ordentlig pic på ca 300-500m af en person ??

Tja, hvis du vil kunne kende folk, uden at de er den altoverskyggende hippie
/ provo.... Så skal der nok en del flere penge til Men ellers kan jeg
da kun anbefale, Minolta Dimage 7i eller Hi. Jeps jeg ved godt, at det er
en lidt ældre model. Kan du finde en nyere model, som kan det samme, så gør
det jo heller ikke noget. Uden dog at have sat mig særligt ind i de nyere
modeller, så ser det ud til, at et par ting, er gledet lidt i baggrunden,
eller helt forsvundet på de nyere modeller, som så vist til gengæld har fået
lidt mere Zoom. 7i & 7Hi har 7 gange, hvilket efter min mening, passer fint
til kameraet. Sammenlignet med andre, er det måske lidt klodset, men jeg er
sikker på, at du ikke fortryder.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Månsson

Dato : 16-02-05 16:08

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fint
> til kameraet. Sammenlignet med andre, er det måske lidt klodset, men

Her kan du se forskellen mellem 7HI og A1
http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagea1/ og som du
se er der ikke den store. 7i,7Hi,A1,A2,A200 alle har ca. 7 gange zoom

Hilsen
-Lars-