Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjemmelavet softbox
Fra : Thomas

Dato : 14-02-05 21:09

Hej alle,

Jeg har nu brugt lidt af vinterferien på at fedte med en hjemmelavet softbox
for at teste effekten af sådan et værktøj. Til min store overraskelse er
effekten endnu større en forventet. Slagskygger er nærmest ikke eksisterende
og "lyslægningen" meget mere ensartet end ved alm. blitz.

Jeg bruger et D70 med en SB-800. Blitzen har jeg placeret i softboxen og den
aktiveres enten vis SU-4 eller Nikons TTL commander mode.

Når jeg bruger commander mode bidrager kameraets interne blitz ikke til
eksponeringen, og det er vel den mest korrekte brug af en softbox. Desværre
bliver billederne ved denne opstilling temmelig kedelige mht. farver og
kontrast, hvilket jeg mistænker materialevalget i softboxen. Jeg har valgt
at bruge et hvidt lagen som frontstof og det påvirker - så vidt jeg kan
vurdere - lyset for voldsomt.

Når jeg benytter SU-4 mode kan jeg opnå ganske fornuftige resultater. Dog
kræver det blot en del skud for at indstille både kamera og blitz - der jo
styres manuelt mht blitz-styrke.
http://www.kraemerschmidt.dk/test/softbox-su4.jpg

Har nogen af jer derfor et tip til et alternativt materialevalg til
softboxen?

Hvis nu dette munder ud i en permanent løsning - hvilket jeg fornemmer -
hvor kan jeg så købe en rigtig softbox, og hvad skal man forvente at en
sådan koster?

Mvh.
Thomas

Fra : Erik JP

Dato : 14-02-05 21:29

Ellers er der jo en anden "gør det selv" løsning

http://www.silvan.dk/silvan/d947pro.nsf/0/C1256AAA0047064DC1256E99003D4C0E?opendocument&Highlight=2,foto

--
Erik JP

Du vil nok have forslag til forbedringer, så det får du: find noget helt
andet at
fotografere.

Med venlig hilsen,
Morten Wartou

Fra : Thomas

Dato : 14-02-05 21:35

"Erik JP" <erijac@gmail.com> wrote in message
> Ellers er der jo en anden "gør det selv" løsning
>
> http://www.silvan.dk/silvan/d947pro.nsf/0/C1256AAA0047064DC1256E99003D4C0E?opendocument&Highlight=2,foto

Den har jeg prøvet, og den vil jeg ikke anbefale. Lamperne bliver sindsygt
varme og lyset er IMHO ikke egnet til fotografering da det bliver en
blanding af meget varme og kolde farver. WB er næsten umulig at indstille
korrekt - specielt nå en af lamperne peger på baggrunden som vist i
eksemplet.

Thomas

Fra : Erik JP

Dato : 14-02-05 21:42

Ellers er der vel altid http://www.goecker.dk/

Fra : KNL DtP

Dato : 14-02-05 22:49

"Thomas" <ts@FJERNtschmidt.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu brugt lidt af vinterferien på at fedte med en hjemmelavet softbox
> for at teste effekten af sådan et værktøj.

Spændende projekt. Kunne man se resultatet - altså softboxen?

> Desværre
> bliver billederne ved denne opstilling temmelig kedelige mht. farver og
> kontrast, hvilket jeg mistænker materialevalget i softboxen.

Kan du ikke rette det til i postproduktionen - går ud fra du skyder i RAW, når
du har en D70'er.

> Jeg har valgt
> at bruge et hvidt lagen som frontstof og det påvirker - så vidt jeg kan
> vurdere - lyset for voldsomt.

Det stjæler nok to blænder eller sådan. Flashen burde selv kompensere for
dette - ellers må du sætte til en +2 EV.

> http://www.kraemerschmidt.dk/test/softbox-su4.jpg

Jeg synes resultatet er meget godt - det minder lidt om "window light".

> Har nogen af jer derfor et tip til et alternativt materialevalg til
> softboxen?

Måske er stoffet for kraftigt - normalt bruger man noget meget tynd til
paraplyer og softboxe.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Erik W.

Dato : 15-02-05 00:13

"Thomas" skrev i news:Uz7Qd.100092$Vf.3893305@news000.worldonline.dk...
> [...]
eksisterende
> og "lyslægningen" meget mere ensartet end ved alm. blitz.

Spændende projekt. Jeg går selv med lignende overvejelser.

> http://www.kraemerschmidt.dk/test/softbox-su4.jpg

Jeg synes billedet er godt, men det trænger til at få lidt mere smæk på
farverne i Photoshop.

> Har nogen af jer derfor et tip til et alternativt materialevalg til
> softboxen?

Man kan jo også bruge en hvid paraply til gennemlysning, den har næsten
samme effekt som softboxen.

> Hvis nu dette munder ud i en permanent løsning - hvilket jeg fornemmer -
> hvor kan jeg så købe en rigtig softbox, og hvad skal man forvente at en
> sådan koster?

Prøv at kigge på ebay, der er masser af billige løsninger. Se f.eks på
http://www.joesphotoauction.com/

Mvh Erik

Fra : Thomas

Dato : 15-02-05 00:24

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message
> "Thomas" skrev i news:Uz7Qd.100092$Vf.3893305@news000.worldonline.dk...

> Jeg synes billedet er godt, men det trænger til at få lidt mere smæk på
> farverne i Photoshop.

Jeg er helt enig - det er også blot et råfoto. Det er efterfølgende endt som
et BW-foto. Du kan se der her, hvis det har interesse:
http://www.tschmidt.dk/thomasschmidt/people/index.html

Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 15-02-05 09:42

"Thomas" skrev i en meddelelse

> Jeg er helt enig - det er også blot et råfoto. Det er efterfølgende endt
som
> et BW-foto. Du kan se der her, hvis det har interesse:
> http://www.tschmidt.dk/thomasschmidt/people/index.html

Jeg kan godt lide dine billeder, også de billeder hvor der ligger nogle
kraftige skygger henover ansigtet. Noget der undrer mig er at alle
billederne har en lidt vemodig stemning, selv når din model smiler! Er det
bare mig eller er det din helt specielle stil. Gad vide hvad det er i
billedet der skaber denne stemning?

Mvh Erik