Xenon-lys, eftermonteret
Fra : Jacob

Dato : 15-02-05 20:03

Hej

Jeg forstår det ikke helt - er det muligt at eftermontere ægte Xenon med H4
og få et resultat, der ikke blænder? På autoxenon.com påstår de, at det kan
lade sig gøre - men hvad siger I?

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 20:05

"Jacob" <ngt@gjoefswe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> H4
> og få et resultat, der ikke blænder? På autoxenon.com påstår de, at det

jada
(PS: Kald det hellere HID i stedet for ægte xenon)

--
Tom

Fra : nb

Dato : 15-02-05 21:40

> "Jacob" <ngt@gjoefswe.dk> skrev i en meddelelse

> jada
> (PS: Kald det hellere HID i stedet for ægte xenon)

Hvad er forskellen, her gik jeg og troede at det var det samme?

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 21:52

"nb" <nb@virkerikke.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er forskellen, her gik jeg og troede at det var det samme?

HID er højspændingspærer
Xenon er bare en gas som er indeholdt i både HID og også i ganske alm. 12V
pærer

--
Tom

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-02-05 12:46

>HID er højspændingspærer
>Xenon er bare en gas som er indeholdt
>i både HID og også i ganske alm. 12V
>pærer

Det kræver vist en forklaring......(dette er den korte version)

HID (High Intensity Discharge) er teknologien bag, Xenon er gassen
inde i pæren (under tryk) som er med til at frembringe den energi
imellem elektroderne (lidt ligesom i et lystofrør), og dermed
skaber det hvide lys på et sted mellem 4 og 8000 Kelvin.

Mvh
Henrik

Fra : KASO

Dato : 15-02-05 20:36

> [...]
H4
> og få et resultat, der ikke blænder? På autoxenon.com påstår de, at det

For at løsningen skal være lovlig kræves bl.a. lygtespulere og automatisk
niveauregulering (af lygterne). Mange "glemmer" det - og monterer bare
"pirat-Xenon-pærer" - og kører lykkelige rundt med dem mens de blænder alle
modkørende. De samme er ofte fortalere for ikke at bruge det lange lys på
motorvejen, hvor det er lovbefalet - med argumentationen at "det blænder",
men sådan er der jo så meget....

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-02-05 20:37

Jacob wrote:
> Jeg forstår det ikke helt - er det muligt at eftermontere ægte Xenon
> med H4 og få et resultat, der ikke blænder? På autoxenon.com påstår
> de, at det kan lade sig gøre - men hvad siger I?

Min far har fået det på hans bil, og det blænder ikke...
Han har H4...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 15-02-05 23:06

meddelelse news:42124f41$0$29279$14726298@news.sunsite.dk...

> Min far har fået det på hans bil, og det blænder ikke...
> Han har H4...
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
> Nu også Xenonkit til eftermontering...

Og jeg har fået det på min bil, og det blænder heller ikke
Hilsen Matthias

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-02-05 23:23

Matthias H Matthiessen wrote:

> Og jeg har fået det på min bil, og det blænder heller ikke
> Hilsen Matthias

Jo det gør...

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-02-05 05:34

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo det gør...

Undskyld,- jeg var virkelig ikke klar over, at du har set min bil, Lars.
Hvor?
Hilsen Matthias

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 16-02-05 16:12

Matthias H Matthiessen wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Undskyld,- jeg var virkelig ikke klar over, at du har set min bil, Lars.
> Hvor?

Jeg har ikke set din bil.
Jeg kommer bare med et udsagn der er lige så lidt velbegrundet som dit
eget. Du har garanteret heller ikke set din egen bil i funktion, forfra.
Hvor tit er det f.eks. lige du kører mod din egen bil på en smal mørk
landevej? Eller hvor tit ligger din egen bil lige i røven på dig i
bytrafik og lyser ind i dit bakspejl?
Selvom dine Xenon lygter er korrekt justerede, betyder det ikke at de
ikke blænder.

Mvh.

Fra : John Sahl

Dato : 16-02-05 16:14

Lars L. Hansen wrote:
> Selvom dine Xenon lygter er korrekt justerede, betyder det ikke at de
> ikke blænder.

En RET god indikator er: Hvis ingen blinker til dig, så blænder
du ikke. Lige på det punkt er der en ret god "selvjustits" blandt
de danske bilister.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 06:57

> Jo det gør...

Vor Herre bevare os..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik

Dato : 16-02-05 07:08

Det er lovkrav at have lygtevasker samt auto reg. af lygtehøjde, på biler
med xenon lys.
Og det er lovkrav, fordi at lyset blænder meget nemt, hvis lyset ikke er jus
konstant.

Så hvordan din bil lige er den eneste som ikke blænder, vil bilfribrikkerner
nok gerne vide, da de så kan spar auto nivo reg. af lyset.

Henrik

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-02-05 07:19

Henrik wrote:
> Så hvordan din bil lige er den eneste som ikke blænder, vil
> bilfribrikkerner nok gerne vide, da de så kan spar auto nivo reg. af
> lyset.

Min fars Chevrolet Trans Sport er født med både lygtevaskere og aut. niveau
regulering...

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 08:14

"Henrik" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med xenon lys.
> Og det er lovkrav, fordi at lyset blænder meget nemt, hvis lyset ikke er

Det er også et lovkrav, at man ikke må køre mere end 50 - 80 -110 - 130 !
............................og det overholder vi jo alle !
Det er også et lovkrav, at man ikke må stjæle !......... det gælder også den
kuglepen, som du "kom til" at tage med hjem fra arbejde !
Det er også et lovkrav, at man skal holde til højre på motorvejen
Det er også et lovkrav, at man skal holde afstand til den foran kørende
Det er også et lovkrav, ......................
Det er også et lovkrav, ................
Det er også et lovkrav, .............
Osv.
Osv.
Osv.

:-/

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Leonard

Dato : 16-02-05 09:55

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

>Det er også et lovkrav, ......................

Og når man kan overtræde en regel, så kan man ligeså godt overtræde
dem alle ...

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 23:53

> Og når man kan overtræde en regel, så kan man ligeså godt overtræde
> dem alle ...

Lad den mand som kører TDI der IKKE er chiptunet, kaste den første sten

--
Tom

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-02-05 05:54

Og så skrev Tom disse ord.
> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Lad den mand som kører TDI der IKKE er chiptunet, kaste den første
> sten

LOOL og for lige at citere Kim Larsen "om lidt bli'r her stille"

--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-02-05 13:19

Morten Fruergaard skrev i Message-ID:
<42171da3$0$29275$14726298@news.sunsite.dk>:

> Jo, men derfor bliver den vel stadig varm...

Min 18W HID dykkerlygte kan man sagtens røre ved. På biler tror jeg nok
der er monteret omkring 24W.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 13:30

Peter Fjelsten wrote:
> Min 18W HID dykkerlygte kan man sagtens røre ved.

Ved lygten eller pæren?

> På biler tror jeg
> nok der er monteret omkring 24W.

Jeg mener det er 35W

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-02-05 09:59

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> [...]
> Det er også et lovkrav, ......................
> Det er også et lovkrav, ................

Prøver du at overbevise offentligheden om at du er gennemrådden og ikke ejer moralbegreber? ;)

Du ved godt den dummeste undskyldning der findes er: 'han gjorde det også'?

Mvh
Roberto (Hva' med dig selv??!)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 16-02-05 16:08

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> Det er også et lovkrav, ...
> Osv.
> Osv.
> Osv.

Der er forskel på hvilke regler man overtræder. Hvis du kører for stærkt
på en øde vej, er det offerløs kriminalitet. Det er det ikke hvis du
blænder folk med dine ulovlige lygter.

Mvh.

Fra : KASO

Dato : 21-02-05 23:52

"" skrev d. 16-02-05 08:14 dette indlæg :

> [...]
kørende
> Det er også et lovkrav, ......................
> Det er også et lovkrav, ................

Ja - og man må ikke tæve medbillisterne, køre ind i dem, skyde efter dem
- og alt muligt andet ligegyldigt. Lad os da endelig definere vores egne
regler. Lad mig starte - jeg tror at loven om at man ikke må påkøre
andre skal tilsidesættes, hvis de kører med ulovligt lys - var det ikke
en god idé?

Mao.: Magen til tåbeligt argument skal man lede længe efter (med mindre
man arbejder i en børnehave)! Vær istedet glad for at der er love, der
beskytter dig fra vrede med-/modtraffikanter - og at disse love bliver
overholdt af mennesker med bedre moral end dig selv!

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Vollert

Dato : 22-02-05 05:20

Og så skrev KASO disse ord.
> [...]
> love, der beskytter dig fra vrede med-/modtraffikanter - og at disse
> love bliver overholdt af mennesker med bedre moral end dig selv!

Ja så som folk der blænder andre på motorvejen med det langelys og
fortsætter med det selv om de bliver gjort opmærksom på det af den
modkørende som bliver blændet eller generet af det langelys, fordi man
mener at loven er på sin side, er det også trafik moral ? eller er det
måske bare en modtrafikant.
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-02-05 07:14

Tue, 22 Feb 2005 05:20:09 +0100, skrev "Martin Vollert" <sæt mit
fornavn foran.@plakaten.dk>, på 21 linier, i
<421ab2ac$0$29271$14726298@news.sunsite.dk>, :

> [...]
>modkørende som bliver blændet eller generet af det langelys, fordi man
>mener at loven er på sin side, er det også trafik moral ? eller er det

Eller når man holder tilbage i mylder tiden, så dem fra motorvejen,
kan komme ud, og en bil bagved ikke vil vente og overhaler over
fuldoptrukne linier..

Er det trafik moral eller mangel på samme?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 18:31

> [...]
> beskytter dig fra vrede med-/modtraffikanter - og at disse love bliver
> overholdt af mennesker med bedre moral end dig selv!

jep, der er kø ved håndvasken når hænderne skal vaskes

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 22:23

> Så hvordan din bil lige er den eneste som ikke blænder, vil
> bilfribrikkerner nok gerne vide, da de så kan spar auto nivo reg. af
> lyset.

Er det mig, du skriver til - jeg har ingen bil med xenon.

Men jeg tager mig til hovedet over den slags ukvalificerede og kategoriske
udsagn.

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-02-05 20:44

Tom skrev i Message-ID: <4213ced7$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Lad den mand som kører TDI der IKKE er chiptunet, kaste den første
> sten

Det vil jeg så gøre!

Jeg har også overvejet HID, da jeg gerne vil have min bils lys matcher
mine dykkerlygter, men jeg skal lige have fundet ud af, om man kan få
samlede kits (med niveauregulering) til en Sharan. OK, så skal jeg også
have monteret spulere. Jeg må høre hvad VW Flensburg skal have for
det...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-05 20:49

Peter Fjelsten wrote:
> [...]
> samlede kits (med niveauregulering) til en Sharan. OK, så skal jeg
> også have monteret spulere. Jeg må høre hvad VW Flensburg skal have

Jeg har i dag prøvet at montere et sæt H7 i min Seat Alhambra og min svogers
Ford Galaxy - det kunne ikke lade sig gøre.
Pæren lyser fint i det fri, men når den kommer i lygten, så tænder det
ikke... Men der kommer en lys dernede fra, så jeg tror at der er noget der
måske kortslutter...

Så ingen Xenon til mig selv...

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-05 22:32

meddelelse news:4214f50d$0$29271$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Pæren lyser fint i det fri, men når den kommer i lygten, så tænder det
> ikke... Men der kommer en lys dernede fra, så jeg tror at der er noget der

Det er fordi du skal pille kørelysrelæet ud. De kører med reduceret spænding
på kørelyset og til dette bruges en diode som slet ikke kan klare de 15A som
HID bruger de første 3-4 sekunder. Derfor kommer lyset aldrig igang.

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 06:24

Tom wrote:
> [...]
> spænding på kørelyset og til dette bruges en diode som slet ikke kan
> klare de 15A som HID bruger de første 3-4 sekunder. Derfor kommer

Er du sikker på det?

Forklarer det den lyd, som kommer nede fra lampen?
Det er svært at beskrive en lyd, men det er en form for gnitren

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 17:28

meddelelse news:42157bd4$0$29271$14726298@news.sunsite.dk...

> Er du sikker på det?

Hvis det minder om mondeo så JA

> Forklarer det den lyd, som kommer nede fra lampen?

De første 30 sekunder kommer der en summen/hylen. Det kommer ikke fra lampen
men fra elektronikken. Det er switchmode enheden som står og hyler lidt i
den spole der bruges til spændingstransformationen.

> Det er svært at beskrive en lyd, men det er en form for gnitren

Hvis der er lyd i lampen så er det ok

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 18:01

Tom wrote:

> Hvis der er lyd i lampen så er det ok

Skulle der ikke helst være lys...

Kom lige til at tænke på, at når pæren ikke er monteret, så tænder den fint,
men når den sidder i lygten, kommer der en lyd fra lygten - ikke fra
elektronikboksen, så et eller andet passer ikke...

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 19:58

meddelelse news:42161f30$0$29281$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> fint, men når den sidder i lygten, kommer der en lyd fra lygten - ikke fra
> elektronikboksen, så et eller andet passer ikke...

Det må vel skyldes at der på en eller anden måde er stelforbindelse helt ud
til pæren i selve parabolen, så man i princippet kortslutter
elektronikboksen. Må være til at løse med lidt detektivarbejde

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 20:09

Tom wrote:
> Det må vel skyldes at der på en eller anden måde er stelforbindelse
> helt ud til pæren i selve parabolen, så man i princippet kortslutter
> elektronikboksen.

Også det, som jeg kom frem til...

> Må være til at løse med lidt detektivarbejde

Næ. Der sidder en metalkuppel i lygten - for enden af pæren. Pæren rører
ikke ved den, men den må være så tæt på, at det kortslutter, når der kommer
23.000 V...

Jeg har i hvert fald opgivet...

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 20:17

meddelelse news:42163d26$0$29273$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Næ. Der sidder en metalkuppel i lygten - for enden af pæren. Pæren rører
> ikke ved den, men den må være så tæt på, at det kortslutter, når der

Så må du jo sælge kittet
I de fleste biler sidder der en lille kuppen for at hindre at lyset blænder.
På nogle biler kan denne kuppen trykkes lidt tilbage med en skruetrækker, så
den ikke rammer på pærens elektrode i spidsen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 20:30

> [...]
> blænder. På nogle biler kan denne kuppen trykkes lidt tilbage med en
> skruetrækker, så den ikke rammer på pærens elektrode i spidsen.

Grrr samme sdavefajl 2 gange (KUPPEL) og ikke kuppen

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 08:12

Tom wrote:
> Så må du jo sælge kittet

Jep...

> I de fleste biler sidder der en lille kuppen for at hindre at lyset
> blænder. På nogle biler kan denne kuppen trykkes lidt tilbage med en
> skruetrækker, så den ikke rammer på pærens elektrode i spidsen.

Pæren rører ikke ved noget - det er det, der undre mig...

Jeg har prøvet at rykke pæren både op, ned, højre og venstre - uden at der
sker noget..

Jeg har monteret masser af sæts, og jeg har _aldrig_ haft problemer før...

Det er da heldigt, at det er min egen nu...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-02-05 08:53

meddelelse

> Pæren rører ikke ved noget - det er det, der undre mig...

Det er heller ikke nødvendigt m. 23 kV.- den "slår over", der springer en
gnist. Sikkert den lyd du høre fra "pæren". Den siger ikke sån' på bordet,
der "køre" det bare?. Du kan som Tom foreslår, øge afstanden til "kupplen"
ved at skubbe den væk, eller forsøgsvis anbringe noget elektrisk isolerende,
rimeligt varmefast, på spidsen af "pæren", el. hvor den er nærmest "stel".

> Jeg har monteret masser af sæts, og jeg har _aldrig_ haft problemer før...
Men aldrig på den type lygte?.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 09:02

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> anbringe noget elektrisk isolerende, rimeligt varmefast, på spidsen
> af "pæren", el. hvor den er nærmest "stel".

Tja. Men hvad kan det være? Formoder at pæren bliver godt varm...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-02-05 09:15

meddelelse

> Tja. Men hvad kan det være? Formoder at pæren bliver godt varm...

Som skrevet, tror jeg også den slår over, så du skal prøve at lave det
sværere v. enten at øge afstanden eller isolere. Jeg har ingen erfaring
HDI-lamper, men teoretisk skulle de ikke blive så varme som halogén, de
bruger færre W., halo. bliver tilgengæld M_E_G_E_T varme- så det kan være
HDI nøjes med at blive VARME ;)) .

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 09:17

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> halogén, de bruger færre W., halo. bliver tilgengæld M_E_G_E_T
> varme- så det kan være HDI nøjes med at blive VARME ;)) .

Ja, det er jeg med på...

Men hvad kan du evt. forslå til isolering?
Jeg kan ikke lige komme på noget..

Fra : John Sahl

Dato : 19-02-05 10:59

Morten Fruergaard wrote:
> Jeg kan ikke lige komme på noget..

Er det helt utopi at prøve at lave en bedre stel? Alt andet lige
burde man tro at strømmen valgte at løbe der i gennem, i stedet
for at springe gennem luften?

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 11:30

John Sahl wrote:

> Er det helt utopi at prøve at lave en bedre stel? Alt andet lige
> burde man tro at strømmen valgte at løbe der i gennem, i stedet
> for at springe gennem luften?

Tja... :-?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-02-05 20:24

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Er det helt utopi at prøve at lave en bedre stel? Alt andet lige
> burde man tro at strømmen valgte at løbe der i gennem, i stedet
> for at springe gennem luften?

Ja, Jeg vil tro der ER den stel der skal være for at det skal virke,
m.mindre noget er def. el. forkert monteret. Men højspændings veje er
uransagelige, læs svært kontrollabel, der er snare for meget stel. Lygten er
ikke egnet til at eftermontering af HID-lys.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-02-05 20:24

> [...]

> fint, men når den sidder i lygten, kommer der en lyd fra lygten - ikke fra
> elektronikboksen, så et eller andet passer ikke...

Stelforbindelse, ad en eller anden vej.

Få fat på John Sahl:
John Sahl, / Lad der være lys!

Sorry John, for oplagt

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : John Sahl

Dato : 19-02-05 11:00

Uffe Bærentsen wrote:
> Stelforbindelse, ad en eller anden vej.

Hey, det er mit svar!

> Få fat på John Sahl:
> John Sahl, / Lad der være lys!
>
> Sorry John, for oplagt

Jeg kan tåle det

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-02-05 22:21

> [...]

> Pæren lyser fint i det fri, men når den kommer i lygten, så tænder det
> ikke... Men der kommer en lys dernede fra, så jeg tror at der er noget der

Jeg er sikker på det kan lade sig gøre, da man kan købe Sharan med
HID[1] fra fabrikken.

[1] High-Intensity Discharge

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 06:26

Peter Fjelsten wrote:
> Jeg er sikker på det kan lade sig gøre, da man kan købe Sharan med
> HID[1] fra fabrikken.
>
> [1] High-Intensity Discharge

Er du helt sikker på, at det ikke er en helt anden lygte?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-02-05 16:54

<42157c32$0$29285$14726298@news.sunsite.dk>:

> Er du helt sikker på, at det ikke er en helt anden lygte?

Hvad er HID - eller det man kan fås Sharanen med?

Selvfølgelig er det jo et noget andet setup, da det er HID, og selve
lygteparabolen er også en smule anderledes (hvad den også bør for at få
et ordentligt lys.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 18:00

Peter Fjelsten wrote:
> Hvad er HID - eller det man kan fås Sharanen med?

Tja. Det er dig der siger at den kan fås med noget...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-02-05 18:16

<42161ed0$0$29272$14726298@news.sunsite.dk>:

> Tja. Det er dig der siger at den kan fås med noget...

OK, min sætning var vist ikke helt velformet. Mit spørgsmål gik på om
_du_ stillede spørgsmål til:

* Hvad HID er / forkortelsen

* At man kunne få en Sharan med HID.

Begge ting er korrekte. Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med "helt
anden lygte".

Se evt. her:
http://www.volkswagen.dk/main.asp?frame=nye_biler_ekstraudstyr_vare&model=sharan%20van&typen=&variant=

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 18:30

Peter Fjelsten wrote:
> [...]
>
> * Hvad HID er / forkortelsen
>
> * At man kunne få en Sharan med HID.
>
> Begge ting er korrekte. Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med "helt

Hvis man få en Sharan med HID, er det så samme lygte, men blot en anden
pære, eller er det en helt anden lygte?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-02-05 11:55

<421625d9$0$29275$14726298@news.sunsite.dk>:

> Hvis man få en Sharan med HID, er det så samme lygte, men blot en anden
> pære, eller er det en helt anden lygte?

Parabolen er anderledes - men det bør de også være til HID. Derudover er
der jo niveauregulaering og lygtevaskere (og intet kørelys).

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 12:06

Peter Fjelsten wrote:
> Parabolen er anderledes - men det bør de også være til HID. Derudover
> er der jo niveauregulaering og lygtevaskere (og intet kørelys).

Netop hvad jeg mener. Parabolen er en anden, lygten er en anden, når bilen
er født med Xenon. Dermed kan man ikke sige noget om en std. lygte kan
bruges til eftermontering af Xenon...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-02-05 11:59

<4216f241$0$29273$14726298@news.sunsite.dk>:

> Tja. Men hvad kan det være? Formoder at pæren bliver godt varm...

HID bliver slet ikke lige så varm som halogen (hvilket også kan aflæses
af det lave watt tal. Mine HID dykkerlygter bliver i alt fald slet ikke
lige så varme som mine halogen af slagsen.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 12:07

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-02-05 13:18

<42171d7b$0$29274$14726298@news.sunsite.dk>:

> Netop hvad jeg mener. Parabolen er en anden, lygten er en anden, når bilen
> er født med Xenon.

Jeg ved stadig ikke hvad du mener når du skriver "lygten": glasset,
parabolen, pæren, ...

> Dermed kan man ikke sige noget om en std. lygte kan bruges til
> eftermontering af Xenon...

Min pointe er jo at man må kunne få alle delene direkte fra VW.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 13:19

Peter Fjelsten wrote:
> Jeg ved stadig ikke hvad du mener når du skriver "lygten": glasset,
> parabolen, pæren, ...

lygten = glasset med parabol osv.

> Min pointe er jo at man må kunne få alle delene direkte fra VW.

Ja, naturligvis. Men det er sikkert mange x dyrere end et eftermonteret
sæt...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 13:20

Peter Fjelsten wrote:
> Min pointe er jo at man må kunne få alle delene direkte fra VW.

Og min Alhambra kan også fås med Xenon...