Sommerdæk <> Vinterdæk - et praktisk eksem~
Fra : anders majland

Dato : 15-02-05 13:22

Kombetanter:
Fiat Punto 1,2 van 60 - næsten nye vinterdæk
Skoda Fabia 1,2 kombi 64 - 10000km gamle sommerdæk

Mødested
Gårdsplads med 10cm løst grus og ~10-20cm sne - mandag efter snefald

Ingen af bilerne havde problemer med frihøjden, og det var samme chauffør.
Begge biler var med dæk i originale dimensioner.

Skodaen kom ud af garagen i fin stil, men overgangen fra bak til frem var
problematisk. Den endog meget svært ved at få bid, og den måtte opgive inden
den var noget ud fra grunden. Den æltede bare rundt i sten og sne.

Fiaten havde ingen problemer med det smattede underlag.

Nu er skodaen næsten 200kg tungere og den har sikkert også forholdsvis
mindre vægt på de trækkende hjul men alligevel vil jeg mene at vinterdækkene
vandt på knockout.

Skodaen kunne så få lov at skamme sig i en snedrive resten af dagen ...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Mogens

Dato : 18-02-05 11:49

meddelelse news:4211eae9$0$29283$14726298@news.sunsite.dk...

> vinterdækkene vandt på knockout.

Eftersom vinterdæk netop har sin styrke i sne, kan
det vel næppe komme som en stor overraskelse...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-02-05 12:04

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4211eae9$0$29283$14726298@news.sunsite.dk...
> Kombetanter:
> Fiat Punto 1,2 van 60 - næsten nye vinterdæk
> Skoda Fabia 1,2 kombi 64 - 10000km gamle sommerdæk

Testen havde IMO været bedre hvis det havde været samme bil med enten nye
vinterdæk og nye sommerdæk eller slidte vinterdæk og nye sommerdæk.

--
mvh/rg. Christian

Fra : anders majland

Dato : 18-02-05 12:13

> Testen havde IMO været bedre hvis det havde været samme bil med enten nye
> vinterdæk og nye sommerdæk eller slidte vinterdæk og nye sommerdæk.

Enig - men det var nu engang sådan de 2 biler stod der ... Men falder vi
over et godt tilbud på vinterdæk til skodaen kan der være der kommer en
opfølgning, selvom vinteren snart er ovre ....

Desværre havde jeg ikke nogen snekæder der passede på skodaen (har 2
forskellige men det ene sæt er for små og det andet for stort) for ellers
havde jeg nok prøvet dem...

/A