Stedsnavn ved Asdal, nær Fredrikshavn?
Fra : Inger Eik

Dato : 10-02-05 10:28

Jeg skulle gjerne vite om Asdal, Stenbrikke og Sappi er stedsnavn i
Fredrikshavnområdet. Hvis ikke, kan det være personnavn/etternavn?

Hva dette dreier seg om? Jo, de som vil vite det, kan lese mine spørsmål på
no.fritid.slektsforsking.diverse:
og på soc.genealogy.medieval: news:NXwOd.8014$Sl3.244089@news4.e.nsc.no...

Inger

Fra : børge askholm

Dato : 10-02-05 10:59

Inger Eik skrev:
> Jeg skulle gjerne vite om Asdal, Stenbrikke og Sappi er stedsnavn i
> Fredrikshavnområdet. Hvis ikke, kan det være personnavn/etternavn?

I følge postadressebogen fra 1921 ligger Asdal nær Hjørring, de to andre
stednavne kan jeg ikke finde. Er du sikker på stavemåden?
Det kan så godt være personnavne i stedet.

Børge

Fra : Inger Eik

Dato : 10-02-05 11:15

"børge askholm" <baskholm@webspeed.dk> skrev i melding

> I følge postadressebogen fra 1921 ligger Asdal nær Hjørring, de to andre
> stednavne kan jeg ikke finde. Er du sikker på stavemåden?
> Det kan så godt være personnavne i stedet.

På 13-1400-tallet var de alle etternavn, muligens navn på gods/gårder.
Kanskje stavemåten har forandret seg med årene? Og navnet Sappi lyder da
ikke særlig dansk, eller hva? Det jeg lurer på, er vel om én og samme person
kan ha blitt kalt både Asdal og Sappi.

Inger

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 10-02-05 23:29

Inger Eik skrev:
> [...]
> ikke særlig dansk, eller hva? Det jeg lurer på, er vel om én og samme person

Asdal var et gods i Hjørring Amt i Vennebjerg Herred.
Efterkommere af Hertug Valdemar (IV) af Sønderjylland blev kaldt Sapi i
et par slægtsled.
Anders Nielsen (kaldt Panter) ejede Asdal. Han var søn af Johanne Sapi
(eller Sappi). Han fik en datter, der også blev kaldt Johanne Sapi.
Johanne Sapi er stammoder til uanede mængder af nordmænd og danskere.

Det er efter hukommelsen, så tjek det i Dansk Adels årbog!

Børge

Fra : Inger Eik

Dato : 11-02-05 20:21

"Børge Fogsgaard" <fogsgaard@mail.tdcadsl.dk> skrev i melding

> [...]
> (eller Sappi). Han fik en datter, der også blev kaldt Johanne Sapi.
> Johanne Sapi er stammoder til uanede mængder af nordmænd og danskere.

Ja, hun er bl.a. min 16xtippoldemor Takk for opplysninger. Det bekreftet
mine anelser.

> Det er efter hukommelsen, så tjek det i Dansk Adels årbog!

Er det én bok, eller er det mange? Hvordan er ting systematisert? Jeg spør
fordi jeg ønsker å få fatt i rett bind av boken.

Inger

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 11-02-05 22:52

> Er det én bok, eller er det mange? Hvordan er ting systematisert? Jeg spør
> fordi jeg ønsker å få fatt i rett bind av boken.

Det er i princippet en bog hvert år, med diverse artikler om forskellige
slægter. Det er nødvendigt at se de forskellige indeks.
Jeg ved naturligvis ikke, hvor du bor i Norge, men jeg har set, at de
har alle bøgerne på Riksarkivet i Oslo.

Børge

Fra : Grethe

Dato : 19-02-05 09:56

"Inger Eik" <in-eik@frisurf.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Er det én bok, eller er det mange? Hvordan er ting systematisert? Jeg spør
> fordi jeg ønsker å få fatt i rett bind av boken.

Hej Inger , undskyld jeg blander mig i dette. Johanne Andersdatter Sappi
er i 19. generation i 5. forfædrelinie i min slægtsbog. Hvis du ikke har
disse
oplysninger - eller hvis du måske kan bruge nogle tilføjelser til dine egne,
deler
jeg dem med glæde, men måske er det nøjagtigt det samme du har?
Jeg skriver det nøjagtigt som det står i bogen, men generationerne er optalt
fremad fra begyndelsen af forfædrelinien.

5. forfædrelinie,19.generation:
Fru Johanne Andersdatter (Panter) til Asdal (plejer ofte at kaldes Fru
Johanne Sappi - er der en forbindelse til Sappislægten over Anders
Albertsens hustru? , f.o.1395,d.1476, arvede stor rigdom efter sine 6 brødre
og var den sidste af slægten Panter. Da slægten modsatte sig hendes ægteskab
med Bonde Jensen Due til Torp, bortførte han hende, da hun kørte hen for at
klæde en brud. Bonde Due døde o. 1420, hvorefter hun o. 1422 giftede sig
med Hr. Niels Eriksen Banner, der var foged i Nørreherred på Mors, var søn
af Hr.Erik Thomsen Banner til Vinstrup på Sjælland, søn af Thomas Nielsen
Banner til Vinstrup på sjælland, søn af Thomas Nielsen Banner. Slægten
Banner
skal efter Sakse nedstamme fra Timme Sjællandsfar, som i en kamp i England i
Knud den Stores dage samlede de vigende Danske om et banner, bestående af
en grøn bøgegren på et spyd.
Hr. Erik Nielsen Banner blev rigsråd og høvedsmand på Skivehus og
Aalborghus.
Da han døde 1447, blev Fru Johanne selv høvedsmand på Aalborghus og i
Vendsyssel, førte 24 svende og underskrev hyldingen til Christian I. Hun
kaldes
"en til forbavselse klog og lærd kvinde". Et maleri af hendes findes på
Gavnø
(Adelsårbogen 1892)
I sin høje alderdom boede hun i sit eget hus ved Dueholm Kloster på Mors og
blev begravet hos sin anden mand i klosterkirken, hvor der endnu i det 18.
århundrede fandtes "en skjøn sten" over hende. Både kirke og sten er dog
ganske forsvundne, men Fru Johannes efterslægt er talrig som Havets Sand
(se bl.a. Norsk tidsskrift for Genealogi 3. bd.) I første ægteskab var hun
moder
til 4 børn, i andet ægteskab til 14.

Venlig hilsen
Grethe Bachmann

PS: Hvis du har bruge for flere oplysninger er du velkommen.
http://home21.inet.tele.dk/peregrine/