Spørgsmål ang. "koder " i DDD.DDA.DK
Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 03-02-05 18:51

hej,
jeg finder flg. i www.ddd.dda.dk Hvad betyder "pension 20" og "Datter af
nr. 3197" ?

Er der evt. et sted på nettet hvor man kan finde forklaringer dertil.

Ulla

----

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter,
Hoppenlængen-urtekræmmer-stiftelsen ??, , Hoppenlængen 86, 3 sal, 688,
FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hedevig Gulstrup, 53 , Enke(mand), , pension 20, København
Frederikke Christiane Emilie, 23 , Ugift, , datter af nr. 3197, København
Caroline Wilhelmine, 27 , Ugift, , datter af nr. 3197, København

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 03-02-05 20:15

"Ulla og Rasmus" <ulla_rasmus@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Frederikke Christiane Emilie, 23 , Ugift, , datter af nr. 3197, København
> Caroline Wilhelmine, 27 , Ugift, , datter af nr. 3197, København

Hej Ulla.

Jeg kan ikke forklare dig "Pension 20" - men teksten "datter af nr. 3197"
henviser til linienummer eller det listenummer, som garanteret står ude i
venstre side af den liste du har kigget på. Jeg ville gætte på, at Hedevig
Gulstrup er denne person nr. 3197 - og så kunne Frederikke være nr. 3198 og
Caroline nr. 3199.

/Flemming U

Fra : Inger Buchard

Dato : 03-02-05 20:18

Hvad betyder "pension 20" og "Datter af
> nr. 3197" ?

Du kan se på Hedevig Gulstrup-søgeresultatet, at hun har nr. 3191. Nr. 3197
er en af de følgende personer. Men du kan ikke søge på personens nummer -
dér skal du have fat i Arkivalieronline for at finde, hvem de to er børn af.
Tallet 3197 har stået i forlægget, som er blevet skrevet af solidarisk med
forlægget.

Et tip: hvis du søger på personnavnet %%% og Stednavnet Hoppelængen, får du
107 poster. Søger du på siden tallet 3197 via Explorers søgefunktion finder
du frem til
Conradine Meyer som er barn af 3201 og 3202. Du er heldig, at de bor på
samme gade - eller kunne man ikke have gjort sådan.

Pension 20 er heller ikke noget, ddd.dda.dk har fundet på - det har også
stået i forlægget. Hvordan man finder ud af, hvad en Pension 20 er for
noget, kan jeg ikke hjælpe dig med.

Inger

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 03-02-05 20:54

Jeg takker mange gange for svar !

Til Inger - jeg prøver lige at kigge efter i søgeresultatet som du foreslår.

http://stormp.kk.dk/rhb/ er der link til gamle matrikelnumre og kort har
jeg lige fundet ud af. Linket til Hoppenlængen i Sankt Annæ Vester Kvarter
virker desværre ikke pt.

Ulla

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:420278f7$0$225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 03-02-05 21:02

http://stormp.kk.dk/rhb/sav-syd.htm

Denne link virker - man ser tydeligt Hoppenslænge.

Ulla

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 03-02-05 21:14

Hedevig Gulstrup født Hedevig Dorthea Holm blev den 10. maj 1818 gift med
Jens Nielsen Gulstrup i Trinitatis Kirke (dette har jeg checket i dag på
LAK) - sammen fik de i følge www.familysearch.org (og sikkert også
kirkebøgerne) flg. 4 børn - herunder de to døtre der endnu bor sammen med
moderen.
Det er angivet at døtrene er "datter af 3197" som i dette tilfælde er
Conradine Meyer. Conradine Meyer er i FT1850 23 år og kan umuligt være mor
til de to nævnte døtre, der samme år er 23 hhv. 27.

Noget er galt.

Ulla

----
International Genealogical Index - Denmark
51. CARL EMIL JENSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 31 MAY 1821 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn,
Denmark

52. DORTHEA ELISABETH JENSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 03 JAN 1819 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn,
Denmark

53. CHRISTIANE FRIDERIKKE EMILIE JENSEN - International Genealogical Index
/ DE
Gender: Female Christening: 03 OCT 1823 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn,
Denmark

54. CAROLINE WILHELMINE JENSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: About 07 MAY 1820 Trinitatis, Kobenhavn,
Kobenhavn, Denmark

Matches: International Genealogical Index/Denmark - 4

---------------------

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 03-02-05 21:25

Krøllen er fundet -
Hedevig Gulstrup har nr. 3191. Det kan være svært at skelne mellem 1 og 7.

Ulla

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 03-02-05 21:27

> [...]
> Conradine Meyer. Conradine Meyer er i FT1850 23 år og kan umuligt være mor
> til de to nævnte døtre, der samme år er 23 hhv. 27.

Jeg vover et øje - og tror, at du skal have fat på de originale
folketælllingslister på LAK, for at finde ud af, om dette skud er rigtigt;

Håndskrifter er jo noget svært noget. Liste nr. 3191 (Hedevig Gulstrup)
kunne jo af den, som har læst og indtastet det, være læst forkert - som
3197. Det kan være et meget dårligt 1-tal - eller en læser, der har være for
ukritisk (uden at det skal være en kritik, for det er svært!!)

Såh...de originale lister kan måske give svaret.

/Flemming U

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 03-02-05 21:52

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ukritisk (uden at det skal være en kritik, for det er svært!!)
>
> Såh...de originale lister kan måske give svaret.

Du har ret Flemming - det er hundesvært at læse meget af det "krims-krams"
som de kære skrivere har ladt os tilbage med - men tak for at kilderne er
bevaret OG ikke mindst tak for at der er nogle der påtager sig det store
arbejde det er at transskribere kilderne, så de bliver mere skal vi sige -
læsevenlige.

Ulla

Fra : Baertel

Dato : 05-02-05 00:20

Her er en ekstra krølle på krøllen:

Ane Meyer, 60 år, gift med nr. 3201.
Birgithe Meyer, 26 år, (3196) er anført som datter af nr. 3201 og 3202.
Conradine Meyer, 23 år, (3197) er anført som datter af nr. 3201 og 3202.
Nr. 3201 er William Jørgensen i Borgergade 88, 3. sal, 4 år.
Nr. 3202 er Carl Johan Beikov i Borgergade 89, 1. sal, gaarden, 31 år.

Mvh
baertel

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 03-02-05 22:42

> [...]
> Kobenhavn, Denmark
>
> Matches: International Genealogical Index/Denmark - 4

Hej Ulla. Jeg har fundet både Christiane og Caroline i kirkebogen for
Trinitatis sogn.

Jeg sender kopierne direkte til dig. Der er vist ingen tvivl om at Hedevig
Gulstrup er moderen.

/Flemming U

Fra : Baertel

Dato : 04-02-05 23:09

I FT1850 figurerer Conradine Meyer, 23 år, ugift, datter af nr. 3201 og
3202, F. København,
og Conradine Ditløvine Augusta Meyer født Beyer, 73 år, ugift, eierinde af
stedet 175 i Borgergade, f. Bringstrup, Sorø.
Med sidstnævnte bor Jacobine Birgitte Meyer, 49 år, ugift, syning, F.
København.
De bor Borgergade 175, 2. sal.

FT1845: Conradine Ditløbine, 69 år, enke, eierinde af stedet 175 i
Borgergade, f. Bringstrup i Sjelland. (Hun bor med Jacobine Birgitte Meyer).
FT1834: Conradine Ditlevine Augusta Meyer, 58 år, enke, Urtekram Handel,
Borgergade 175, Stue Etagen (Hun bor med 5 børn)
FT1845: I Landemærket No. 178 & 79 baghuset, 3die Sal bor Daniel Peter
Meyer, 63, forhen Urtekræmmer, Ane Wendelboe Tauscher, 58, hans kone,
Birgitte Caroline Meyer, 24, Conradine Wilhelm. Meyer, 22, Ludvig Emil
Meyer, 20, deres Børn.

Mvh
baertel