Militær-spørgsmål anno 1775
Fra : Johnny & Jytte

Dato : 03-02-05 16:06

Hvor befandt man sig i 1770-75 når man var corporal ved Kongens Regiment -
altså geografisk ?
Og hvor høj/lav var man i rang?
Og er der nogen mulighed for at finde noget om en sådan i militærarkiverne?

hilsen Jytte Thrane

Fra : børge askholm

Dato : 03-02-05 20:43

Johnny & Jytte skrev:

> [...]
> Og hvor høj/lav var man i rang?
> Og er der nogen mulighed for at finde noget om en sådan i militærarkiverne?

Det første kan jeg ikke svare på, men en corporal (KP) rangerede lige
over underkorporalen - hvis ellers den rang existerede på den tid. Men
en korporal er en af de laveste befalingsmandsgrader. Jeg ved ikkengang
om betegnelsen findes i dag, men den gjorde i min tid for 45 år siden:
KP - sergent (SG) - sekondløjtnant (LT)- premierløjtnant (PRLT) osv.

venligst

KP Børge Askholm

Fra : Brothers Keeper

Dato : 04-02-05 23:32

"børge askholm" <baskholm@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Johnny & Jytte skrev:

> Jeg ved ikkengang om betegnelsen findes i dag, men den gjorde i min tid
> for 45 år siden:
> KP - sergent (SG) - sekondløjtnant (LT)- premierløjtnant (PRLT) osv.

De forskellige gradstegn (rang) kan ses på disse web-sider:
I hæren: http://home3.inet.tele.dk/oxholm/hjemmevaern/haeren/rang.htm
I søværnet: http://home3.inet.tele.dk/oxholm/hjemmevaern/marine/rang.htm
I flyvevåbnet: http://home3.inet.tele.dk/oxholm/hjemmevaern/flyver/rang.htm
I hjemmeværnet: http://home3.inet.tele.dk/oxholm/hjemmevaern/hjv/hjv.htm

Jo graden koporal {2 vinkler} anvendes stadig i forsvaret, dog primært i
Hjemmeværnet.
Graden underkoporal (titel) {1 vinkel} anvender derimod ikke mere -
Gradstegnet anvendes for sergentelever.
Se i øvrigt ovenstående links.

Bedste hilsner fra
Chris Gade Oxholm Sørensen - oxholm@bk6.dk - www.brotherskeeper.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-02-05 23:13

Den Thu, 3 Feb 2005 16:05:40 +0100, skrev Johnny & Jytte:

>Hvor befandt man sig i 1770-75 når man var corporal ved Kongens Regiment -
>altså geografisk ?

Prøv at få dit lokale bibliotek til at skaffe "De jysk-fynske styrkers
domiciler", udgivet af Vestre Landsdelskommando 1976, eller bestil den
selv på www.bibliotek.dk. Værket er på ialt 5 bind: 2 om den
sjællandske øgruppes landmilitære domiciler og 3 om de jysk-fynske.

Der vil du kunne finde regimentets opholdssteder omkring det tidspunkt
du søger. At regimenterne i perioder var "udstationeret" skal du ikke
undre dig over - det var almindeligt.

En anden mulighed er at stille spørgsmålene i "Dansk Militærhistorisk
selskabs" debatforumsom kan findes på http://www.chakoten.dk/.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johnny & Jytte

Dato : 04-02-05 12:42

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> undre dig over - det var almindeligt.
>
> En anden mulighed er at stille spørgsmålene i "Dansk Militærhistorisk

Tak for tippet om bøgerne, Kurt. Har bestilt de to der er om sjællandske
styrkers domiciler. Spændende om de giver noget resultat.

Også tak til dig Børge, for indplacering af en korporal.

Jeg har lige et tillægsspørgsmål:

Ved en vielse i Sorø i 1774 står noget som jeg tyder til ...danborgske
Regiment. Ved I lige på stående fod, hvilket regiment det kan være? Hvis
ikke, må jeg jo vente til jeg får bøgerne.

hilsen Jytte

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-02-05 13:33

Den Fri, 4 Feb 2005 12:41:42 +0100, skrev Johnny & Jytte:

>Tak for tippet om bøgerne, Kurt. Har bestilt de to der er om sjællandske
>styrkers domiciler. Spændende om de giver noget resultat.

Hvis ikke, må du dernæst hjemlåne bindene for de andre landsdele. Det
kan ikke udelukkes, at de har ligget et andet sted. Bøgerne er delt op
geografisk - ikke efter enheder.

>Ved en vielse i Sorø i 1774 står noget som jeg tyder til ...danborgske
>Regiment. Ved I lige på stående fod, hvilket regiment det kan være? Hvis
>ikke, må jeg jo vente til jeg får bøgerne.

Jeg tror godt jeg med sikkerhed tør fastslå, at der aldrig har
eksisteret et regiment med det navn. Har du mulighed for at scanne
indførslen fra kirkebogen, så vi kan kigge dig over skulderen?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johnny & Jytte

Dato : 08-02-05 10:45

> [...]

> eksisteret et regiment med det navn. Har du mulighed for at scanne
> indførslen fra kirkebogen, så vi kan kigge dig over skulderen?

Hej Kurt

Min scanner kan desværre ikke scanne godt nok til mikrokort. Mit kamera er
eller ikke af de bedste (kun 1 mega pixel) men jeg har nu alligevel vovet at
tage et par billeder af indførslen og sendt til dk.binaer.historie.

Jeg har både sendt et hvor regimentets navn står og et af hele indførslen.
Der står noget om en friseddel som han har forevist. Var en blot en
formalitet om at han ikke var gift til anden side eller hvad. Måske fordi
han ikke var kendt på egnen eller ?? Og endnu et tillægsspørgsmål hedder
bruden Priis til efternavn?

Håber at du kan se noget på billederne selv om de ikke er gode

hilsen Jytte

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-02-05 11:33

Den Tue, 8 Feb 2005 10:44:33 +0100, skrev Johnny & Jytte:

> [...]
>eller ikke af de bedste (kun 1 mega pixel) men jeg har nu alligevel vovet at
>tage et par billeder af indførslen og sendt til dk.binaer.historie.

Det er skam læseligt og jeg er RET sikker på, at der er tale om
Oldenborgske Regiment. En Google-søgning på dette giver 30 hits, så du
kan i grove træk orientere dig om dets historie ad den vej som en
start.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johnny & Jytte

Dato : 09-02-05 10:18

> [...]

> Oldenborgske Regiment. En Google-søgning på dette giver 30 hits, så du
> kan i grove træk orientere dig om dets historie ad den vej som en

Hej Kurt

Mange tak for det. Jeg prøver at læse lidt om dette regiment også. Uha, hvor
kan man gå hen og blive klog

hilsen Jytte

Fra : Brothers Keeper

Dato : 04-02-05 13:44

Fra : Brothers Keeper

Dato : 04-02-05 13:49

"Johnny & Jytte" <jjhornum@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor befandt man sig i 1770-75 når man var corporal ved Kongens Regiment -
> altså geografisk ?

Omkring Kongens Regiment vil jeg henvise til følgende web-adresse
http://www.milhist.dk/enheder/sjaellanske_livregiment.htm
Yderlig om militær historie er denne web-side ganske god www.milhist.dk

Bedste hilener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen- oxholm@bk6.dk - www.brotherskeeper.dk

Fra : abc

Dato : 08-02-05 13:53

På rigsarkivet står en fortegnelse over de forskellige enheders
domiciler/opholdssteder igennem tiderne, man kan slå op på enten enhed eller
garnison/by.

mvh Henrik Olsen