Fødselsregistrering i kirkebøgerne?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-02-05 11:06

Hvordan er/var reglerne om føring af kirkebøgerne angående personer
uden for folkekirken?

Jeg har et tilfælde, hvor et barn er født i 1913, men først navngivet
i 1920 (i sig selv mystisk). Forældrene tilhørte en frimenighed.

Hvis barnet ikke er døbt/navngivet i fødselsåret, bliver det så ikke
registreret i sognets kirkebog at barnet er født? Jeg har checket
flere gange, men der er ingen indførsel i fødesognets kirkebog i
fødselsåret +/- et par år.

Optræder det, i dette tilfælde, først i 1920? Oplysningen om
navngivningen har jeg først lige fået ind af døren, men jeg vil
naturligvis, ved først givne lejlighed, kigge i kirkebogen under 1920.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 01-02-05 12:33

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> navngivningen har jeg først lige fået ind af døren, men jeg vil
> naturligvis, ved først givne lejlighed, kigge i kirkebogen under 1920.

Med en smule usikkerhed synes jeg at du skal prøve at finde frem til den
frimenighed, som barnets forældre tilhørte.

Nogle frimenigheder er/var anerkendte trossamfund, og havde ret/pligt til
selv at føre protokoller, der svarer til kirkebøgerne i Folkekirken - og med
samme pligt til at aflevere dem til arkiverne.

Det er derfor en mulighed, at denne frikirke var anerkendt - og så skal du
lede i dette samfunds bøger.

/Flemming U