Gustav Wied's København
Fra : Kirsten Pedersen

Dato : 23-01-05 14:59

Har netop arvet Danmarks Portrætter, bind IV, Danmarks Hovedstad der er
udgivet i 1908 - hertil har redaktøren udbedt sig 'mening om København' fra
kendte personer - de ere ikke alle sammen lige kedelige:

Gustav Wied skriver

"Af alle de europæiske storstæder, jeg i årenes løb har lært at kende, står
København, synes det mig som en absolut nummer et med hensyn til smukke
damer.

Går man en aften mellem seks og otte ned gennem stsrøget, medens de
elektriske lamper lyser over asfalten, og drosker og automonbiler "flyver"
afsted møder man flok på flok af de sødeste unge piger, elegante, graciøse,
skælmske, yndefulde og med denne henrivende, forførende buelinie, som vor
udødelige Holger Drachmann i sin tid fortalte sig på.

Jeg vil derfor kalde vor hovedstad: Staden med de skønne kvinder!

Byens mennesker derimod er gennemgående knap så kønne, men dygtige og
solide, hvis de da ikke netop p.t. er ansatte ved bankvæsenet."

venlig hilsen kirsten pedersen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-01-05 14:41

Den Sun, 23 Jan 2005 14:58:50 +0100, skrev Kirsten Pedersen:

> [...]
>skælmske, yndefulde og med denne henrivende, forførende buelinie, som vor
>udødelige Holger Drachmann i sin tid fortalte sig på.

Det passe da også på Nørre Snede, syn's jeg

>Byens mennesker derimod er gennemgående knap så kønne, men dygtige og
>solide, hvis de da ikke netop p.t. er ansatte ved bankvæsenet."

DET passer i hvert fald på Nørre Snede )

Skjælmsk hilsen
kurt Hansen