Bruges Lucas og Laurs i flæng for samme pe~
Fra : Ib Molbech

Dato : 20-01-05 17:42

I en kirkebog benævnes en far Lucas. Med 99% sikkerhed er det samme person,
der i en folketælling kaldes Laurs. Jeg har tidligere været ude for, at
samme person hed Anders og Andreas skiftevis hver anden gang, det tog man
øjensynlig ikke så nøje, men er det samme tilfælde med Lucas og Laurs?

Mvh
Ib Molbech

Fra : Erik R.N.

Dato : 21-01-05 06:29

Det har jeg aldrig set.
Om Andreas og Anders, er det ofte Andreas der fejlagtigt staves Anders, ikke
omvendt.
Men pas på med den eene %, det er tit der sandheden er

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : dannebrog

Dato : 21-01-05 08:11

Hvis Lucas optræder i en indtastning på www.ddd.dda.dk, så må du se efter i
den originale FKT, der er ofte læsefejl i indtastningerne.

Lucas og Laurs er ikke samme navn - betydningen er forskelig, oprindelsen
ligeså, men hvis du graver lidt mere i sagen, vil du kunne se, om din
antagelse er korrekt.

Find f.eks. flere børn til ham i kirkebogen. Husk, at der kan være nogle,
selvom de ikke er med i FKT, for mange børn døde som små. Hvis man har en
søskendeflok og der er et hul på bare 3 år, kan der sagtens være mindst ét
barn født i den periode. Se bare på fødeårene for denne flok (+ markerer død
som barn):

Forældrene gift 1771,
1772
1774+
1776+
1778
1780
1781
1783+
1785+
1786+
1788
1790
1792
1793

13 børn på 23 år. Moderen døde 1794, så derfor ikke flere børn.

Med venlig hilsen

Ulrich
--
Slægtsforskning på internet
er netop udkommet, se mere på www.libris.dk

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Ib Molbech

Dato : 21-01-05 10:02

Baggrunden.

På landsarkivet i Viborg søgte og fandt jeg Andreas Molbechs fødsel d. 11.
august 1805 (Molbech-navnet var tilføjet senere). Far og mor stod meget
tydeligt opført som Lucas Berthelsen og Johanne Sørensdatter. Sted:
Skanderborg amt, Hjemslev, Skanderborg købstad.

Et opslag i FT 1787 (DDD) gav en Bertel Lucasen, Skanderborg amt, Hjemslev,
Skanderborg købstad. Bertel Lucasen er dog en meget sandsynlig far til Lucas
Berthelsen. Også alderen passer. Bertel Lucasen har 4 børn - men ingen
Lucas, derimod en Laurs. Laurs er 9 år i 1787, han kan fint være far i 1805.

Et kik på mikrofilmen fra FT 1787 efterlod ingen tvivl. Der stod Laurs.

Problemet kunne/kan muligvis løses ved at finde Laurs Bertelsens fødsel ca.
1778 i Skanderborg, men det kunne jeg desværre ikke. Sandsynligvis fordi jeg
ikke er nogen ørn til læsning.

Her står jeg så med en tydelig fornemmelse af, at jeg har fundet den rigtige
familie, men jeg kan bare ikke (be)vise det. Er der en god læser, der kan
efterse, om det er en Laurs eller en Lucas, der bliver født ca. 1778 i
Skanderborg by? Forældre er Bertel Lucasen og Mette Jensdatter.

Mvh
Ib Molbech

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-01-05 12:02

Ib Molbech wrote:

> [...]
> efterse, om det er en Laurs eller en Lucas, der bliver født ca. 1778 i
> Skanderborg by? Forældre er Bertel Lucasen og Mette Jensdatter.

*********************
Ib Molbech
Jeg ville da gerne prøve.
Jeg har gennemtrawlet kirkebogen for Schanderborg fødte 1877 - 78 og 79
uden at finde Lucas eller Laurs, (men jeg bemærker at navnet Laurs er
utroligt populært)

Er du sikker på at han er født inden for kjøbstadens mure??
I kirkebogen er jo også de omliggende småsogne, dem har jeg ikke set
igennem.

Min tanke var også at lede efter hans konfirmation omkring 1800, men af
uransagelige årsager har jeg deværre ikke de filmkort hjemme.

Jeg kan godt se at navnet Bertel Lucassen eller Laursen, (det er dæleme'
svært at tyde den klo) optræder i kb, så man skulle jo tro der var en
mulighed.

Jeg afventer din kommentar, og så vil jeg gerne på et senere tidspunkt
prøve igen.

Hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Ib Molbech

Dato : 22-01-05 17:21

Tak til dem der har svaret. Problemet er løst. Drengen blev døbt Lucas d. 15
sep 1776.

Mvh
Ib