Afskrivning af slægtsbog
Fra : Søren Haahr

Dato : 16-01-05 13:47

Jeg har i stille stunder, indtastet data fra en 50 år gammel trykt og
offenliggjort slægtsbog i et slægtsprogram. Alle navne, datoer og steder,
men ikke tekst, herunder skøder, billeder, beskrivelser osv. Der er ikke
blive foretaget nogen afskærrng mht. 100 år eller levende personer. Data,
som de er, direkte fra bogen.

Hvis jeg nu lægger disse data på min hjemmeside som en GEDCOM fil, så andre
ikke behøver at taste det hele ind igen, vil jeg så kunne få ørerne i
maskinen?

Der er tale om ca. 5000 navne, så en hel del mennesker vil kunne være
interesseret.

Søren Haahr

Fra : Hugh Watkins

Dato : 16-01-05 19:18

"Søren Haahr" <spam@kolding.bynet.dk> wrote in message
> [...]
> maskinen?
>
> Der er tale om ca. 5000 navne, så en hel del mennesker vil kunne være

importe det intil family tree maker
brug privatize function

save as gedcom again and the data on living people will be omitted
only the names will appear

this is another way

http://awt.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=SHOW&db=:3011593&surname=Watkins%2C+Alfred+Henry

this is me
http://awt.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:3011593&id=I0248

try http://www.ancestry.com/trees/awt/main.htm and download teh gedcom
you may delete the tree afterwards if you can remember your password

my other site
http://familytreemaker.genealogy.com/users/w/a/t/Hugh-B-Watkins/index.html

there is a 2000 name limit I believe

this is me from FTM
http://familytreemaker.genealogy.com/users/w/a/t/Hugh-B-Watkins/WEBSITE-0001/UHP-0248.html

my marriages and the names of my children are public knowledge anyway

so goo dluck

Hugh W

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-01-05 20:52

"Søren Haahr" <spam@kolding.bynet.dk> skrev Sun, 16 Jan 2005 13:46:57
+0100

>Hvis jeg nu lægger disse data på min hjemmeside som en GEDCOM fil, så andre
>ikke behøver at taste det hele ind igen, vil jeg så kunne få ørerne i
>maskinen?

Der er to problemer i det.

1.
Ophavsret: Forlaget der har udgivet bogen har ophavsret til denne som en
helhed, og til den måde indholdet præsenteres på. Men ikke til de rå
data som du jo selv kunne have fundet andet steds.

Du må altså godt gengive rå data direkte, herunder også dokumenter der i
bogen er gengivet som en ordret afskrift af de oprindelige dokumenter.

Du må derimod ikke gengive suplerende og forklarende tekst fra bogen,
eller tekster der er udtryk for en fortolkning, og ej heller billeder.

2.
Persondataloven:
Indeholder en lang række regler for registerering af personoplysninger.
I slægtsforskningssammenhæng er det normalvis "Datatilsynets
årsberetning" for år 2000 der regnes for at indeholde de væsentlige
regler:
http://www.datatilsynet.dk/publikationer/aarsrapport00/03.htm#07

Her fremgår det at det som udgangspunkt er lovligt at offentliggøre
ufølsomme persondata også på nulevende personer i forbindelse med
slægtsforskning. Hertil kommer at hvis der er tale om oplysninger der
har været offentliggjort i en trykt slægtsbog, så er der jo ihvertfald
ikke tale om fortrolige ting.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Jean Seeberg

Dato : 17-01-05 11:36

Hej Arne.
> Ophavsret: Forlaget der har udgivet bogen har ophavsret til denne som en
> helhed, og til den måde indholdet præsenteres på
Det kan vel også være en privat person ikke nødvendigvis et forlaget, eller
rettere den/de personer der har ladet bogen trykke, men det må jo fremgå af
tekst i bogen.
Hilsen Jean

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 17-01-05 20:23

Scripsit Arne Feldborg:

> [...]
>
> Her fremgår det at det som udgangspunkt er lovligt at offentliggøre
> ufølsomme persondata også på nulevende personer i forbindelse med

Datatilsynet eksemplificerer "ufølsomhed" som navn, fødselsår og
dødsår, men hvis man medtager datoer og steder, så har man bevæget sig
ud over hvad datatilsynet har defineret som "ufølsomme persondata".
Der er ikke nogen juridisk præcedens for hvor følsomhedsgrænsen går.

> Hertil kommer at hvis der er tale om oplysninger der har været
> offentliggjort i en trykt slægtsbog, så er der jo ihvertfald ikke
> tale om fortrolige ting.

Den holder nu ikke. Persondataloven skelner mellem data på papirform
og på elektronisk form. Der er videre grænser for hvad man må foretage
sig på papir end elektronisk.

Lars Erik Bryld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-01-05 23:14

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Mon, 17 Jan 2005
20:23:21 +0100

>Den holder nu ikke.

Spørgsmålet om fortrolighed har en vis vægt når det drejer sig om
offentliggørelse på internet, idet man jo ikke kan begrænse udbredelsen
til bestemte lande. (§27).

>Persondataloven skelner mellem data på papirform
>og på elektronisk form. Der er videre grænser for hvad man må foretage
>sig på papir end elektronisk.

Måske mht. registrering, men næppe mht. offentliggørelse.

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 26-01-05 19:24

On Sun, 16 Jan 2005 13:46:57 +0100, "Søren Haahr"
<spam@kolding.bynet.dk> wrote:

> [...]
>maskinen?
>
>Der er tale om ca. 5000 navne, så en hel del mennesker vil kunne være

Så har jeg bedre idé, Søren.

Send din Ged-fil til GEDCOMP (bemærk P'et!)

Her vil den for det første få et grundigt kvalitets-check.... )

For det andet vil den - helt uden menneske-berøring - blive
sammenlignet med de hundredevis af andre indsendte Ged-filer, og hvis
der forekommer sandsynlige personsammenfald, vil hver af de to
indsendere modtage en e-mail - samt opfordring til at indlede dialog.

På denne måde får du mere effektivt udstillet "dit arbejde" og det
kommer mere direkte i kontakt med folk med interesse for netop de i
din bog nævnte personer.

Og må jeg så til slut ha' lov at spørge dig, hvem der har udgivet den
bog, du sidder med? Evt. svar mig direkte på mail.

Det største - og formodet mest seriøse - bureau dengang, var nok Dansk
Slægtsforskning i Fredericia, der senere endte i et lyntrykkeri i
Erritsø, stadig med den gamle hr. Weile ved roret. De besvarer iøvrigt
ikke spørgsmål om slægtsforskning; mange har forsøgt, da bøgerne
indeholdt et løfte til køberne om gratis opdatering. DS' kendetegn
var de smukt træindbundne bøger, og jeg har personligt samlet en
omfattende liste over deres udgivelser.

Et andet bureau var Slægtsarkivet i Viborg, som jeg også har en
fortegnelse fra. I dag (?) er Nordisk Slægtsforskning i Skals (?) nok
det største omend måske det eneste tilbageværende.

Der har været andre aktører af mildt sagt mindre lødighed på spil. Fx.
Randers Slægtsforskning, der blot var endnu et navn for en svindler,
der startede i Arnum, og tjente mange penge på, at navnlig gårdejere
gerne ville ha' pyntet på fortiden med et nydeligt anetræ. Og pyntet
blev der!!

Ikke mindst i den anledning, vil jeg advare dig mod "bare" at
offentliggøre en gammel slægtsbog i "ny indpakning" på en hjemmeside.
En rigtig seriøs slægtsforsker gi'r sig faktisk til at efterprøve alle
bogens oplysninger! )

Venligst
John

Fra : Søren Haahr

Dato : 05-02-05 13:23

> Så har jeg bedre idé, Søren.
>
> Send din Ged-fil til GEDCOMP (bemærk P'et!)

Er allerede gjort for den største del af bogen.

> Og må jeg så til slut ha' lov at spørge dig, hvem der har udgivet den
> bog, du sidder med? Evt. svar mig direkte på mail.

Der er ikke tale om om en "købe slægtsbog" men om en privat udarbejdet bog:

KROGSTRUP SLÆGTEN fra 1959
Bogen omtaler efterkommere af Peder Jørgensen *1873 og hustru Johanne
Jørgendatter *1784.
Mange efterkommere bliver boende på Herning egnen, så har man tilknytning
til Hammerum herred er der stor sansynlighed for at man kan finde noget
interessant i denne bog.
GEDCOM filen kan da bruges som et personregister til bogen.

Uanset hvad "seriøse slægtsforskere" mener, så er slægtsforskning nu engang
mere eller mindre en gang afskrivning af forskellige kilder. Nogle er mere
primære end andre, men jeg kan ikke se, at der grund til at andre skal sidde
møjsommeligt og taste de samme informationer ind i et slægtsprogram en gang
til, når jeg nu har gjort det en gang.

Mit indtryk er, at informationerne generelt er korrekte, men selv ved
anvendelse af primære kilder som kirkebøger skal man være kritisk.

Indtil videre vil jeg se tiden an, jeg ønsker ikke at få ørerne i maskinen
ved at være flink.

Hilsen
Søren Haahr

PS. opfølgning på tråden går lidt langsomt pga. rejseaktivitet.

Fra : Anne Thomsen

Dato : 17-02-05 12:07

Hej Søren
Nu ved jeg ikke hvilken slægt Haahr du tilhører. Men der findes en
anden bog om en slægt Haahr. "slægten Haahr, Udgivet af Peter Helt
Haahr, udgår fra Provst Ude Haahr i Ølgod. Jeg syntes bare lige du
skulle vide det, det kunne jo have din interesse.

Venlig hilsen
Anne Thomsen