Civilregister
Fra : H.C. Nielsen

Dato : 14-01-05 21:25

Jeg vender tilbage til spørgsmålet om hvorfor præsterne fra ca. 1850 og frem
ændre dåbsnavnet Peder til Peter i efterfølgende kirkelige handlinger.
Kirkebøgerne er vores lands civilregister, skal vi legitimere os er det
dåbsattesten vi skal bruge.
Ingen kørekort intet pas osv. uden.
Hvordan har præsterne kunne komme af sted med at ændre i navnet efter
dåben.

De fleste fra kirkebøgernes start i Danmark hedder Peder og ikke Peter, men
det er rigtigt at præsterne skrev fonetisk, det kan vi se på de mange
forskellige stavemåder af fremmede navne. Det er ikke det mit spørgsmål går
på.

Fra : J.Kol

Dato : 14-01-05 22:05

"H.C. Nielsen" <hchr@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dåbsattesten vi skal bruge.
> Ingen kørekort intet pas osv. uden.

> Hvordan har præsterne kunne komme af sted med at ændre i navnet efter
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Præster er også en slags mennesker med de fejl og mangler som vi alle
er i besidelse af.
De var i gamle dage også optaget af at lave landbrug mm.
De var de eneste på landet, som kunne læse og skrive og det med gotiske
bogstaver, som også for dem var besværlige at skrive og læse.

I Hovedbogen som præsten selv skrev i var det som regel rigtigt, men med
indførelsen af Kontrabogen, som er en kopi af hovedbogen, kunne det gå galt
med " oversættelsen " af navnes stavemåder.

Kontrabogen førtes af Kordegnen som oftes var Landsbylæreren, og disse
lærere var ikke akademikere og kunne ikke forentes at læse og skrive
rigtigt.

Præst og Kontrabogsfører skulle så sætte sig sammen og afstemme indførs-
lerne og man kan tænke sig at netop Peder og Peter kunne forveksles ved
oplæsningen.

Præsterne var ikke altid præcise med at føre Kirkebogen med det samme og
der kunne blive indskrevet mange linier med mange dages forsinkelser og
hukommelsen kunne også være påvirket af Altervins-syndromet, som man
kalder det.
Kontrabogsføreren kom ikke på besøg ret ofte og det hele virker efter vor
nutidige opfattelse, ret rodet.

Mvh.

J.Kol

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-01-05 22:21

"H.C. Nielsen" <hchr@mail.tele.dk> skrev Fri, 14 Jan 2005 21:25:08 +0100

> Hvordan har præsterne kunne komme af sted med at ændre i navnet efter
>dåben.

Jeg forstår ærlig talt ikke hvor du vil hen med spørgsmålet.?

Eftersom der ikke var nogen anerkendt retsskrivning kan noget jo heller
ikke være 'rigtigt' eller 'forkert'. Det er bare sådan som man (og det
er jo ikke bare præsten) til enhver tid havde for sædvane at skrive det.

Kiersten, Kirsten, Kjersten, Kirstine, Kjerstine, Kjærstine, osv. er jo
alle samme navn - for slet ikke at nævne den korte form "Kjæn".

Lars, Laws, Laus, Laust, Lasse, Lause, Laurids, Lavrids, Lauritz, osv.
osv. find selv på flere.

>De fleste fra kirkebøgernes start i Danmark hedder Peder og ikke Peter, men
>det er rigtigt at præsterne skrev fonetisk,

Og det er også rigtig at den samme præst godt kunne bruge begge
stavemåder endda om den samme mand.

Hvorvidt Peder eller Peter fra starten har være mest 'rigtig' kan ingen
sige noget om, blot kan man konstatere af stavemåden ænder sig hen over
tiden.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : H.C. Nielsen

Dato : 15-01-05 20:11

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> "H.C. Nielsen" <hchr@mail.tele.dk> skrev Fri, 14 Jan 2005 21:25:08 +0100

> Jeg forstår ærlig talt ikke hvor du vil hen med spørgsmålet.?

Jeg prøver herfra for ovenstående dækker vist alle svarene, så jeg prøver at
spørge forhåbentlig mere forståeligt
De ændringer jeg omtaler sker først rigtigt højt oppe i tiden fra ca. midten
af atten hundrede tallet, da kunne folk læse og de mange forskellige
fonetiske skrivemåder er ophørt eller i hvert fald sjældne.
Der er heller ikke tale om fejl men en bevidst ændring af navnet. Det var
mit håb at der var en eller anden der vidste hvorfor, det er meget godt med
gæt men vi kan ikke bruge det til så meget.
HC

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 15-01-05 20:47

Har du tænkt på, at det langt fra er sikkert, at der findes en fast og
besluttet årsag ? Venter du, at få info om, at der f.eks. skulle være
afholdt et kirkekonvent, hvor denne beslutning er truffet ?

Dem der svarer dig, giver deres bedste input - i mangel af den strukturerede
beslutning du forventer. Såh..... når du spørger i en debatgruppe som denne,
kunne du jo godt vise en smule accept af de svar du får, fremfor at nedgøre
dem.

/Flemming U

Fra : aafe

Dato : 15-01-05 21:13

On Sat, 15 Jan 2005 20:47:23 +0100, "Flemming Udbjørg" wrote:

> [...]
>kunne du jo godt vise en smule accept af de svar du får, fremfor at nedgøre

Godt og passende svaret Flemming!

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-01-05 01:09

aafe <intet@svar.dk> skrev Sat, 15 Jan 2005 21:13:02 +0100

>Godt og passende svaret Flemming!

For en gangs skyld er jeg helt enig med min ærede navnebror.

Fra : H.C. Nielsen

Dato : 16-01-05 15:19

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
> Har du tænkt på, at det langt fra er sikkert, at der findes en fast og
> besluttet årsag ? Venter du, at få info om, at der f.eks. skulle være
> afholdt et kirkekonvent, hvor denne beslutning er truffet ?

Jeg forventede ikke noget men man kan jo altid håbe der er en der kender
forklaringen, det har hjulpet mig til en større viden at spørge.

Hvis mine indlæg har virket højrøvet eller fornærmende vil jeg straks sige
undskyl det var ikke tanken
HC

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-01-05 20:53

"H.C. Nielsen" <hchr@mail.tele.dk> skrev Sat, 15 Jan 2005 20:11:23 +0100

>Jeg prøver herfra for ovenstående dækker vist alle svarene, så jeg prøver at
>spørge forhåbentlig mere forståeligt

Og jeg skal efter bedste evne forsøge at gøre mit svar mere forståeligt.

>De ændringer jeg omtaler sker først rigtigt højt oppe i tiden fra ca. midten
>af atten hundrede tallet, da kunne folk læse

Det har du fuldstændig misforstået.

Jævne folks læse og skrivefærdigheder var faktisk fuldt så gode i
slutningen af 1700 tallet som de var op gennem 1800 tallet.

Det stigende befolkningstal og den stigende fokusering på materialle
goder - og ikke at forglemme den simple nødvendighed af at alle hænder
var i arbejde - gjorde at folks læse og skrivefærdigheder i 1800 tallet
bestemt ikke var noget at skrive hjem om.

Tilsvarende gælder at da feks. føringen af folketællinger i slutningen
af 1800 tallet går fra præster og degne og over til udvalgte civile
listeførere i den forskellige områder, da først bliver de på det
nærmeste ulæselige og i den grad fyldte af stavefejl.(!)

Men iøvrigt har det ikke en hujende hattefis med dit spørgsmål at gøre.
Skrive og stavemåden ændrer sig hen over tiden. Der ligger ikke nogen
bevist handling eller nogen bevist beslutning bag ved - sådan er det
bare.

Navnet Peter kan staves på ihvertfald 20 forskellige måder - og indtil
engang langt oppe i 1900 tallet var de alle lige rigtige og lige gode.

Fra : børge askholm

Dato : 17-01-05 06:42

Arne Feldborg skrev bl.a.:

> Navnet Peter kan staves på ihvertfald 20 forskellige måder - og indtil
> engang langt oppe i 1900 tallet var de alle lige rigtige og lige gode.

Ja og navnet Johannes er næsten ugenkendeligt i alle sine former: Hans,
Jan, John, Jon, Jens, Giovanni, Juan o.s.v.

Og så er der den hollandske komponist (Johannes) Ockegem, hvis efternavn
er blevet molesteret på 30 forskellige måder!!

) Børge

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 15-01-05 10:23

Det kan være svært at forstå fortidens handlemåder, med nutidens velordnede
logik og systematik.

Jeg er ikke sikker på, at forældrene selv vidste om sønnen skulle hedde
Peder eller Peter, og jeg er ikke sikker på, at man har været sig bevidst,
at man ændrede en persons "rigtige" navn.

Det er jo egentlig ikke ret meget værre/bedre, end ændringen i stavningen på
mange stednavn, som jo har udviklet sig gennem årene.

København hed jo tidligere Kjøbenhavn og Køge hed Kjøge. Striden om Aarhus
eller Århus er jo helt nutidig.

Jeg tror ikke man skal se så stramt på det. Tiderne skifter, og
opfattelserne skifter med dem. Og om Peder eller Peter er finest, det er jo
bare noget snobberi, der i øvrigt også ændrer sig.

/Flemming U