Danske Gårde, opslag
Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 11-01-05 20:34

Hej,

Jeg har en meget dårlig kopi af en side fra en bog omhandlende gården
"ENGHOLM" i Tinning, Foldby sogn, Sabro Herred. Sidenr. er 167 og det er
placeret i nederset højre hjørne. I nederste venstre hjørne står romertal
"III" (bind 3?). For oven til venstre står FOLDBY SOGN og for oven til højre
står SABRO HERRED.

Jeg har checket La Cour, samling 1 og 3, men mangler samling 2 da den ikke
kan fjernlånes. Umiddelbart synes jeg nu at typografien vidner om en nyere
udgivelse. Jeg mener også der er en Jespersen og en Bülow som har udgivet
værker om danske gårde.

Hvis nogen skulle ligge inde med et værk om danske gårde vil jeg være
taknemlig om i kunne checke om ovennævnte skulle være fra den, og oplyse mig
titel og forfatter mv.

pft
Erik

Fra : Hans Engmark

Dato : 11-01-05 21:16

On Tue, 11 Jan 2005 20:34:15 +0100, "Erik Pilgaard Vinther"
<e.p.vinther@get2net.dk> wrote:

> [...]
>taknemlig om i kunne checke om ovennævnte skulle være fra den, og oplyse mig

Gården findes i La Cour, Samling 2, side 83

mvh
Hans Engmark

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 11-01-05 21:42

Hej Hans,

Mange tak. Du skulle vel ikke tilfældigvis have en scanner ..... )

Vh

Erik

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-01-05 22:15

Den Tue, 11 Jan 2005 20:34:15 +0100, skrev Erik Pilgaard Vinther:

>Jeg har checket La Cour, samling 1 og 3, men mangler samling 2 da den ikke
>kan fjernlånes.

Det ka' da vist ikke passe? Slå følgende på på www.bibliotek.dk:

La Cour, J. C. B., f. 1872
Danske Gaarde : illustreret statistisk og historisk Haandbog for det
danske Landbrug
2. Samling
1914. 4 bind, illustreret
Forlag: Dansk Landøkonomisk Forlag
Bind 1: Aarhus, Vejle, Ringkøbing og Ribe Amter

Klik på "Bestil ovenstående" og få den leveret til dit lokale
blibliotek. På bestillingssiden kan du iøvrigt klikke på "Se hvilke
biblioteker der har materialet", og dem er der 41 af i det aktuelle
tilfælde, kan jeg hilse at sige. Mærkeligt om ikke eet af dem er
villige til at fjernudlåne til dit eget bibliotek.

bibliotek.dk er ikke helt fuselfri. Samme værk kan godt forekomme
flere gange i søgeresultatet. Måske har du klikket på den post i
databasen der udviser Det kongelige Biblioteks* eksemplar. det
fjernudlånes ganske rigtigt ikke.

*= Det royale Bibliotek, hedder det vel nu om dage?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 12-01-05 21:09

"Erik Pilgaard Vinther" <e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> placeret i nederset højre hjørne. I nederste venstre hjørne står romertal
> "III" (bind 3?). For oven til venstre står FOLDBY SOGN og for oven til

Hej Erik

Danske Gårde kan ses på denne adresse:
http://www.statsbiblioteket.dk/digibooks/

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund
niels@fredensborglund.dk
www.fredensborglund.dk

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 13-01-05 21:27

Tak, det var da en herlig ting.

Fra : allan

Dato : 13-01-05 21:48

Niels Fredensborg Lund wrote:
> "Erik Pilgaard Vinther" <e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det var da en guldgrube, som jeg ikke har været opmærksom på før, skønt
jeg nu har fundet adskillige henvisninger på.

men, er der nogen der ved hvordan man ændrer gråbalanceinstillingen ?
er man evt. nødt til at købe en anden udgave af programmet ?
jeg kan kun se at muligheden blev givet i forb. med installation !
og kunne godt tænke mig at få nogle bedre billeder.

mvh allan madsen 9240

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-01-05 22:33

Den Thu, 13 Jan 2005 21:47:41 +0100, skrev allan:

>det var da en guldgrube, som jeg ikke har været opmærksom på før, skønt
>jeg nu har fundet adskillige henvisninger på.
>
>men, er der nogen der ved hvordan man ændrer gråbalanceinstillingen ?

Det forklares faktisk ved installation af plug-in'et. Højreklik på
dokumentet og du får en fly-out menu. Der kan du under "Preferences"
ændre bl.a. gråballancen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : allan

Dato : 14-01-05 09:51

Kurt Hansen wrote:

> Det forklares faktisk ved installation af plug-in'et. Højreklik på
> dokumentet og du får en fly-out menu. Der kan du under "Preferences"
> [...]

mange tak kurt

det havde jeg overset, men jeg kan dog ikke se, det gør den store
forskel ,som jeg havde forventet.

mvh allan

Fra : dannebrog

Dato : 14-01-05 14:57

Tag evt. kontakt til Dansk Slægtsgårdarkiv, de har flere af de
gårdhistoriske samlinger stående.

Skriv på arkivet@slaegtsgaardsforeningen.dk

M.v.h.

Ulrich Alster Klug