Resonansfrekvens for et vandmolekyle
Fra : Steen

Dato : 11-02-05 12:03

Inspireret af denne historie:

Bilradarer kan ødelægge pålidelige vejrudsigter
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2005102110054&NL=1

er jeg kommet til at tænke på: hvordan beregner man egentlig
resonansfrekvensen for molekyler, f.eks. et vandmolekyle?

Jeg går ud fra, at molekylet har flere egenfrekvenser, da det jo nok kan
vibrere på flere forskellige måder. Men den mest grundlæggende vibration,
som vel må være noget transversalvibration, der får brintatomerne til at
vibrere i retninger, der er vinkelret på den akse, der går gennem
brintatomet og iltatomet, hvordan beregner man egentlig frekvensen?

Afstanden mellem atomerne samt en form for fjederkonstant burde vel være
nok. Men hvordan finder man denne fjederkonstant? Skal man have fat i
kvantemekanikken, eller kan man klare sig uden?

/steen

Fra : John Smith

Dato : 11-02-05 15:20

Steen wrote:
> [...]
>
> er jeg kommet til at tænke på: hvordan beregner man egentlig
> resonansfrekvensen for molekyler, f.eks. et vandmolekyle?

Sjovt som man tit tager ting for givet...
Jeg kan ikke umiddelbart give dig svar. Men inden for gaslasere bruger
man disse frekvenser til at bestemme stort set alt omkring hvordan
laseren operere - hvilken "TEM-mode" den køre i.
Man bruger nogele gange en laser i forbindelse med "ikke laser gasser"
og kan på den måde fastslå forskellige ting omkring materialerne...
Jeg vil foreslå lasere som en indgangsvinkel til hvordan du kan lære mere.

John Smith

Fra : Steen

Dato : 11-02-05 16:04

John Smith wrote:

> [...]
> og kan på den måde fastslå forskellige ting omkring materialerne...
> Jeg vil foreslå lasere som en indgangsvinkel til hvordan du kan lære

Joh, jeg kan godt følge, hvordan man kunne *måle* molekylers
resonansfrekvenser med en laser. Men principielt burde det vel også være
muligt at *beregne* dem ud fra kendskabets til de involverede atomer. Det er
den teoretiske tilgang, jeg efterlyser.

/steen

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-05 19:06

Scripsit "Steen" <virker@ikke.invalid>

> [...]
> muligt at *beregne* dem ud fra kendskabets til de involverede atomer. Det er

Den teoretiske tilgang er stensikkert kvantemekanisk. Og giver
anledning til nogen differentialligninger som man næppe kan løse
eksakt for vandmolekylets 10 elektroner og 2 løse protoner. Så må man
i stedet løse dem numerisk på computer og håbe på at det numeriske
resultat stemmer med hvad man kan måle.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af