Kræves en specielt lommeregner til log med~
Fra : bunallo

Dato : 09-02-05 22:44

Jeg har en Texas TI-82, men kan kun få den til at bruge 10-tals logaritmen.
Er det ikke muligt at indstille den til at bruge 2-tals logaritmen istedet
eller skal man have en speciel lommeregner til det?

Fra : Jacob Andersen

Dato : 10-02-05 00:01

"bunallo" <nmnm@alala.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> istedet
> eller skal man have en speciel lommeregner til det?

Det kan du sagtens. 2-tals logaritmen hedder også den naturlige logaritme,
og forkortes 'LN'. Det er knappen lige under 'LOG' på din TI-82.

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-02-05 00:13

Jacob Andersen wrote:

> Det kan du sagtens. 2-tals logaritmen hedder også den naturlige
> logaritme, og forkortes 'LN'. Det er knappen lige under 'LOG' på din
> TI-82.

Her var jeg under det indtryk at 2-tals logaritmen var logaritme med
grundtallet 2, ikke e (~2.7183) som det er tilfældet ved den naturlige
logaritme. Under alle omstændigheder så kan man let omregne logaritmer
mellem forskellige grundtal, hvis bare man har logaritmen med et
vilkårligt grundtal. Formlen er simpel:

Log_a N = (log_b N)/(log_b a)

N er tallet der tages logaritme af, a er det ønskede grundtal, og b er
det vilkårlige grundtal (på de fleste lommeregnere 10 og/eller e).

--
PeKaJe

Smoking Prohibited. Absolutely no ifs, ands, or butts.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 10-02-05 00:15

Jacob Andersen wrote:

> Det kan du sagtens. 2-tals logaritmen hedder også den naturlige logaritme,
> og forkortes 'LN'. Det er knappen lige under 'LOG' på din TI-82.

Mon ikke ln-knappen er den naturlige logaritme (altså den med
e = to-komma-syv-IbsenIbsen som grundtal).

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jacob Andersen

Dato : 10-02-05 17:44

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
Jacob Andersen wrote:

Mon ikke ln-knappen er den naturlige logaritme (altså den med
e = to-komma-syv-IbsenIbsen som grundtal).

Naturligvis. Dér fik jeg vist ikke lige læst spørgsmålet ordentligt. Min
fejl. :)

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 10-02-05 00:09

bunallo wrote:

> Jeg har en Texas TI-82, men kan kun få den til at bruge 10-tals logaritmen.
> Er det ikke muligt at indstille den til at bruge 2-tals logaritmen istedet
> eller skal man have en speciel lommeregner til det?

Hvis vi lader log stå for titals-logaritmen har man:

y y
log (x) = y <=> x = 2 <=> log(x) = log(2 )
2

log(x)
<=> log(x) = y log(2) <=> y = --------
log(2)

Det vil sige:

log(x)
log (x) = --------
2 log(2)

På din lommeregner skal du altså bare bruge den
logaritmeknap, der er der i fovejen; for derefter
at dividere med log(2).

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-02-05 00:42

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse news:420a97ea$0$214$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvis vi lader log stå for titals-logaritmen har man:

Jeg vil endda sige: lad log stå for en hvilken som helst
logaritme og logb for den ønskede:

logb(x) = log(x)/log(b)

Mvh
Martin