Vedisk Astronomi & Jorden i centrum -- Att~
Fra : Lars

Dato : 09-02-05 22:16

In article <d5k9s0tjhqdkebak7k898mvkgeh9uuc3js@4ax.com>, jahnudvip@removeyahoo.co.uk says...

Jeg skrev i en meddelelse:
http://www.spicmacay.org/vedic-astro-distances.html

Det ser ud til, at den vediske astronomi placerede Jorden i centrum, og
havde solen til at kredse om Jorden.
Er det rigtigt Jahnu? Og mener I stadig det?

jahnu svarede Sun, 19 Dec 2004 10:22:23 +0530 i
Subject: Re: Vedisk astronomi ** kom igen Jahnu **:
> Ja, det mener vi stadig. Nogle hengivne besøgte engang et berømt
> observatorium i Svejts, og den ledende astronom der fortalte dem, at
> ingen med sikkerhed ved om vort solsystem er helio- eller
> geocentreret. At det er heliocentreret er blot noget man har vedtaget
> i den moderne videnskab. Sada Puta har påvist at man kan fortage
> målinger, der beviser begge antagelser.

Hej Jahnu, den "ledende" astronom må dælme have slået hovedet hårdt, idet det er let at påvise
ud fra observationer af stjernehimlen, her fra jorden at vor planet ikke er centrum i vort
solsystem.

Jahnu, forklar mig gerne følgende: Hvorledes kan det foregå at planeten merkur, over tid er
hhv. til højre og venstre for solen, set herfra jorden?

Hvis jorden er i centrum må merkur nødvendigvis speede op i hastighed og sænke denne igen,
hvilket kræver en enorm ydre kraft
Samtidig kan vi fra jorden observere at både merkus, venus & mars over tid er hhv langt væk og
tættere på jorden.

Jahnu, hvorledes vil du forklare disse observerbare fakta ud fra Vedisk astronomi?

Til videnskabeligt orienterede læsere, kan disse observationer, ud over at kigge på
stjernehimlen, eftervises med freeware space simulation programmet Celestia, der kan hentes
her:
http://www.shatters.net/celestia/

God fornøjelse

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 09-02-05 22:32

Lars wrote:
> Det ser ud til, at den vediske astronomi placerede Jorden i centrum,
og
> havde solen til at kredse om Jorden.
> Er det rigtigt Jahnu? Og mener I stadig det?

Hvis jeg var dig, så tror jeg at jeg havde valgt at formulere mit
spørgsmål til de altvidende veder (eller er det med h som hveder, for
så skal de snart spises ) som følger,

Tror vederne at solen (og de øvrige planeter, idet jeg antager at de
tror at lyspunkterne på himlen er planeter) kredser omkring jorden i
CIRKULÆRE (subsidiært ELIPTISKE) baner?

Du kan sikkert regne ud hvorfor jeg formulerer det sådan (men jeg er
ret sikker på at Jahnu er helt clueless mht. til hvorfor).

J.O.

Fra : Lars

Dato : 10-02-05 11:04

In article <1107984731.676971.254140@z14g2000cwz.googlegroups.com>, jenspolsen@hotmail.com
says...
> [...]
>
> Du kan sikkert regne ud hvorfor jeg formulerer det sådan (men jeg er
> ret sikker på at Jahnu er helt clueless mht. til hvorfor).

He he, ja det er korrekt. Med din formulering skulle spørgsmålet ikke være til at misforstå for
alm. mennesker.
Spørgsmålet er så om (h)vederne, med deres påviseligt ringe observations-evner kender begrebet
ellipse

Hvis Janhu og andre (h)veder nu iagttager Venus (hvis de kan finde den) i januar 2006, vil de
opleve, hvorledes planeten nærmest i et sling-shut nærmer sig i næsten lige bane mod jorden
(til dig Jahnu: betyder det at venus bliver synsmæssigt større på himlen). I april 2006,
skifter venus minsandten retning på stjernehimlen, nærmest ved at bremse op over et par uger
for derefter at bevæge sig i en anden retning. Sidstnævnte skete sidste gang i maj 2004.
Disse begivenheder foregår over nogle uger.

Siden dette er en jævnlig forekommende begivenhed, vil jeg konkludere at (h)vede astronomerne
for 6.500 år siden, nok kiggede på stjernehimlen i 10 minutter, var forundrede for derefter at
ryge en fed og ikke bekymre sig mere om dette, hvormed ingen yderligere udvikling i deres
"forskning" forekom

Jahnu, jeg er yderst spændt på at høre din forklaring på dette observerbare fænomen med
planeten venus.

Fra : ThomasB

Dato : 10-02-05 11:18

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Lars wrote:
> [...]

Hvis jeg var dig, så tror jeg at jeg havde valgt at formulere mit
spørgsmål til de altvidende veder (eller er det med h som hveder, for

De hedder vedaerne, som betyder viden (veda) (se i øvrigt
http://da.wikipedia.org/wiki/Vedaerne).
Så (h)vedaerne, er vist ikke noget man kan spise, men mindre man bor i
Skåne, og taler med en god klump snus i overlæben.

Fra : Lars

Dato : 10-02-05 15:53

In article <420b34e9$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk says...
> De hedder vedaerne, som betyder viden (veda) (se i øvrigt
> http://da.wikipedia.org/wiki/Vedaerne).

Hvis veda betyder viden, burde de nok overveje navneforandring

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-02-05 22:01

Ikke fordi jeg vil forsvare den vediske astronomi og Jahnu, men se nu
tingene i et bredere spektrum end blot det fastlagte.

Set her fra Jorden kredser alt i universet omkring Jorden. Det er den
faktiske visuelle konstatering (set på den todimensionale
himmelhvælving).

Ud fra de visuelle observationer, kan det lade sig gøre at danne sig
et tredimensionalt billede af forholdene i universet, der er
anderledes end det de faktiske visuelle konstateringer viser.

De vediske vise mænd har ikke evnen til at se rumdimensionen i
universet, de evner kun at se de faktiske visuelle konstateringer.

Blot for at komme med et eksempel:

Tegn en sekskant og træk en streg (3 stk.) mellem de diametralt
modsatte hjørner i sekskanten.
Nogle kan kun se seks trekanter, mens andre foruden trekanterne kan se
en transparent terning.

De vediske vise mænd evner ikke at se den transparente terning. Det
tredimensionale rum i en todimensional flade.

Den transparente terning er jo faktisk ikke eksisterende (der er jo
ingen terning, kun et fladt stykke papir) og mon ikke det er ud fra
den konstatering at de vediske vise mænd holder sig til de faktiske
visuelle konstateringer på den todimensionale himmelhvælving.

Nu er himmelhvælvet ikke et fladt stykke papir, men et uendeligt dybt
rum af ukendt størrelse. Men denne underlige dybde har de vediske vise
mænd næppe kunne fantasere sig til, hvorfor de mentalt ikke har kunnet
se og forstå dybden i himmelhvælvets universelle baggrund.

At de vediske vise mænd og dertil Jahnu ikke mentalt indeholder evnen
til at se tredimensionalt på en todimensional flade, kan de næppe
bebrejdes. De kan kun bebrejdes, at de ikke vil erkende at
himmelhvælvet _ikke_ er en todimensional flade, men derimod et
tredimensionalt rum af ukendt størrelse.

Ligesom at en todimensional flade kan fremvise et tredimensional syn,
kan et tredimensionalt rum fremvise et todimensionalt syn. Og det er
givetvis det sidste de vediske vise mænd og Jahnu lades sig snyde af,
mentalt.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Lars

Dato : 11-02-05 11:18

In article <729d11ef.0502101238.2e8a39e8@posting.google.com>, lars@hjertensfryd.dk says...
> Set her fra Jorden kredser alt i universet omkring Jorden. Det er den
> faktiske visuelle konstatering (set på den todimensionale
> himmelhvælving).

Nej, det er det bestemt ikke. Såfremt planeterne kredsede om jorden som månen gør, vil vi se
det som en liniær bane herfra. Samtlige amatør astronomer, kan verificere og konstatere at
jorden bestemt ikke er i centrum, via observation og lidt logik.
Alt hvad de behøver at gøre er at plotte en planet position ind på et stjernekort f.eks. een
gang per uge, hvormed de over tid (måneder/ år) kan konstatere hvorledes planeten nærmest
danser frem og tilbage på stjernehimlen set fra et vilkårligt sted her på jorden.

Jeg har postet en 490 kb avi fil i dk.binaer under subjekt "mars dance".
Filmen er genereret af freeware space-simulation programmet Celestia og viser Mars bevægelser
på stjernehimlen fra juli - november 2007, hvor planeten nærmest laver piruetter på
stjernehimlen.

> De vediske vise mænd har ikke evnen til at se rumdimensionen i universet

For det første var de ikke vise, ydermere gælder undskyldninger for deres manglende evner
heller ikke. Det er dog fint at de prøvede for 6.500 år siden, det er blot det glade vanvid,
når en person idag som Jahnu, nu hvor vi skriver år 2005 hænger sig i forfejlet & forældede
forsøg på forskning.

> de evner kun at se de faktiske visuelle konstateringer.

Nej, som forklaret ovenfor kiksede det for dem.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-02-05 17:54

Lars <ls@No_Email.com> wrote in message news:<MPG.1c76a4e2f9b40646989a1a@news.inet.tele.dk>...
> [...]
> på stjernehimlen fra juli - november 2007, hvor planeten nærmest laver

Det er da fuldstændig rigtigt det du skriver, jeg kan ikke modsige
dig. Dog skal du ikke glemme, at i middelalderen kunne man ikke male
et imaginært rum på et maleri. Først i oplysningstiden begynde man at
få dybdevirkning i malerkunsten (den tredimensionale dybdevirkning) og
det interessante ved det er, at det var netop omkring samme tid at
astronomerne også kunne se det tredimensionale rum på himmelhvælvets
imaginære todimensionale flade.

Hvad planeterne end gør på himmelvælvingens imaginære todimensionale
flade, kan ikke vise planeternes tredimensionale bevægelse. Det
tredimensionale rum skaber du i din hjerne, fordi du har erkendt at
himmelvælvingen _ikke_ er en todimensional flade. Har du ikke den
erkendelse, som de vediske vise mænd og Jahnu heller ikke har, da er
det ikke muligt at se det tredimensionale rum end sig planeternes
tredimensionale bevægelse, hvor meget jeg end forsøger at overbevise
dem med diverse pc-programmer. Det uladesiggørlig for den der ikke
indeholder evnen til at se det tredimensionale rum bag
himmelhvælvingens imaginære todimensionale flade.

Først den dag de kan erkende det tredimensionale rum bag den imaginære
todimensionale flade vi kalder himmelhvælvingen, vil de kunne fatte og
forstå planeternes tredimensionale bevægelse i universet.

> [...]
>
> Nej, som forklaret ovenfor kiksede det for dem.

Bebrejder du et menneske der ikke evner at se det du kan se, da evner
du ikke at erkende dine medmenneskers mulige manglende evner og det
kan jeg kun anse som værende synd for dig, lige som jeg synes det er
syns for Jahnu, at han ikke evner at kunne se det tredimensionale rum
bag himmelhvælvingen.

Med venlig hilsen

lars Kristensen

Fra : Lars

Dato : 12-02-05 00:51

In article <729d11ef.0502110853.73eda45f@posting.google.com>, lars@hjertensfryd.dk says...
> Hvad planeterne end gør på himmelvælvingens imaginære todimensionale
> flade, kan ikke vise planeternes tredimensionale bevægelse.

Planeternes bevægelser på himlen, er ikke desto mindre resultatet af en bane i 3D.

> Først den dag de kan erkende det tredimensionale rum bag den imaginære
> todimensionale flade vi kalder himmelhvælvingen, vil de kunne fatte og
> forstå planeternes tredimensionale bevægelse i universet.

Nok var vederne, mildt sagt dårlige / sjuskede til at observere, parret med en udsøgt mangel på
logisk tænkning. Men de skal dog have den ære, at de idet mindste fattede at solsystemet er
tre-dimensionelt.

Jvf. nedenstående link, havde de beregnet afstande til de forsk. planeter med jorden i centrum,
ganske vidst med himmelråbende fejl i de beregnede værdier. Som tidl. nævnt, vederne var mildt
sagt dårlige / sjuskede til at observere.

Vedic Astronomy: The Distances From Earth and Sizes Of The Heavenly Bodies:

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 12-02-05 13:56

Lars Kristensen wrote:
> [...]
> det interessante ved det er, at det var netop omkring samme tid at
> astronomerne også kunne se det tredimensionale rum

± 300 år. Perspektivtegning kom på mode allerede i det 15. århundrede.

--
Jonas Møller Larsen