Talcum..
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-02-05 18:12

Hejsa..
Jeg er startet på en ny arbejdsplads ( den gamle lukkede desværre).
Jeg befinder mig tit i rum , hvor der er talcum i luften , og anlæggene inde
i rummet sitre af statisk elektrisitet.

Denne blanding bringer minder frem , fra dengang jeg tog min uddannelse , om
hvor ekslosiv støv kan være.
Vi så diverse skrækfilm fra møller , hvor mellet var eksploderet , og
udryddet et helt fabriksanlæg.

Så er det sefølgelig , at jeg nu begynder med at tænke på eksplosionsfaren
ved talcum.
Har jeg noget at frygte her ?

Hygge
MJ

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-02-05 18:51

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udryddet et helt fabriksanlæg.
>
> Så er det sefølgelig , at jeg nu begynder med at tænke på eksplosionsfaren

Nej, det er et oxid der ikke kan brænde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Olsen

Dato : 09-02-05 18:55

Så vidt jeg husker fremkommer talcum som et affaldsprodukt ved forbrænding
af et eller andet metal ?

Kim

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-02-05 19:07

Kim Olsen skrev:

> Så vidt jeg husker fremkommer talcum som et affaldsprodukt
> ved forbrænding af et eller andet metal ?

Mig bekendt er talkum (talk/steatit) Mg3SiO4(OH)2 en blød
bjergart (hårdhed=1), som er dannet ved metamorfose af
magnesiumholdige bjergarter. Talk er mig bekendt det samme
som "fedtsten". Det bliver i pulveriseret form til talkum.

Skrædderkridt er i øvrigt lavet af sammenpresset talkum.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-02-05 19:30

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> [...]
> som "fedtsten". Det bliver i pulveriseret form til talkum.
>
> Skrædderkridt er i øvrigt lavet af sammenpresset talkum.

Når du tilsetter parfyme, kalles det pudder.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 09-02-05 19:34

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> Jeg er startet på en ny arbejdsplads ( den gamle lukkede desværre).
> Jeg befinder mig tit i rum , hvor der er talcum i luften , og anlæggene inde

Den største risiko er nok at talkum kan indeholde asbestfibre. Jeg
kender ikke de nærmere detaljer, men for en del år siden hørte jeg noget
om asbestfrit talkum, så det lød som om der der kunne være en
sammenhæng. Det står måske på varedeklarationen ?

--
Vh Kurt

Fra : Kim Olsen

Dato : 09-02-05 21:26

Undskyld min vildfarelse. Den skyldes et gammelt kemiforsøg fra skoletiden,
hvor vi afbrændte et eller andet metal, og fik et hvidt talcumlignenede
pulver som resultat.

Omkring asbestfaren ved talcum fandt jeg dette:
http://www.preventcancer.com/consumers/cosmetics/talc.htm

Hilsen
Kim Olsen

Fra : Q

Dato : 09-02-05 21:27

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld min vildfarelse. Den skyldes et gammelt kemiforsøg fra
skoletiden,
> hvor vi afbrændte et eller andet metal, og fik et hvidt talcumlignenede
> pulver som resultat.

Magnesium!

/peter

Fra : kjaer

Dato : 10-02-05 13:19

> [...]
> udryddet et helt fabriksanlæg.
>
> Så er det sefølgelig , at jeg nu begynder med at tænke på eksplosionsfaren

Når man transporterer f.eks cement eller andet i pulverform i lufttætte
beholdere, kan der opstå stort tryk på gund af vibrationer. Men det er jo
noget helt andet

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-02-05 19:42

> [...]
> udryddet et helt fabriksanlæg.
>
> Så er det sefølgelig , at jeg nu begynder med at tænke på eksplosionsfaren

Takker for jeres svar - nu er jeg mere rolig

Jeg tror ikke , at der er asbest i dette talkum , da det er i forbindelse
med fremstilling af tabletter ( medicin ).

Hygge
MJ