Frenologi
Fra : Ivar

Dato : 29-01-05 00:56

Det er almindeligt at sammenligne dyrs intelligens ud fra hjernens
relative størrelse i forhold til kropsvægten.
Hvad er årsagen til, at en elefant skal have en meget større hjerne
end en spidsmus for at være lige så intelligent?

Ivar Magnusson

Fra : Jacob Andersen

Dato : 29-01-05 13:24

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er årsagen til, at en elefant skal have en meget større hjerne
> end en spidsmus for at være lige så intelligent?

Det er svært at give enkle svar på noget, der har med hjernen at gøre, men
følgende er i hvert fald en stor del af forklaringen;

Ud over de højere, kognitive funktioner (som hverken elefanter eller mus
forøvrigt nok har så mange af), holder hjernen helt grundlæggende styr på
indkommende, sensoriske input, og sørger for at koordinere motoriske output.
Hver enkelt sensorisk eller motorisk enhed har et tilsvarende område i
dyrets hjerne.

Det kommer næppe bag på nogen, at elefantens overfladeareal er ret anseeligt
i forhold til musens, ligesom elefantens muskelmasse også er overvældende
meget større. Derfor skal tykhudens hjerne også være tilsvarende meget
større for at holde styr på herlighederne.

Mvh
Jacob Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 29-01-05 16:25

"Jacob Andersen" <jacob@[NO-SPAM]bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forøvrigt nok har så mange af), holder hjernen helt grundlæggende styr på
> indkommende, sensoriske input, og sørger for at koordinere motoriske

Ingen forsker kan forklare en forskel mellem menneskeabers hjerneanatomi og
menneskers. Miljø og kultur må være det der gav os gnisten til sprog osv -
man fødes ikke menneske men opdrages til menneske, skrev Erasmus fra
Rotterdam
Jeg tror kastevåbnenes flugt skabte tankens flugt - vi blev afhængig af krig
med KOMPLICEREDE alliancer da krig ikke var om bid men kast

At visse hvaler og små pattedyr har mere hjerne-i-forhold-til-krop end
mennesker har man ingen forklaring på.

At mennesket fik større hjerne af at gå oprejst kan alene skyldes at det gav
statiske muskelspændinger at bære hjernen "I STRAKT HALS" da vi gik på alle
fire.
Da vi fik den lige over tyngdepunktet, var det omkostningsfrit at sløse med
rumfang og masse og vandindhold.
Evolution sker med generelle ændringer - der er DNA for kropsvækst mere end
for hjernevækst. Så det er nok ret tilfældigt at vi har ret stor hjerne og
vi bruger vist kun en tiendedel, ligesom nyrer og lunger sjældent er fuldt
ud udnyttede.

Frenologer var folk der mærkede bumper i kraniet og deraf spåede og
tilkendte særlig disposition/skæbne - og de tabte til biokemi i viktoriansk
tid.
Men måske de var knap så vildledende som astrologer og den slags.
Forbryderfjæs er arveligt og skaber selvopfyldende profetier - til en vis
grad- Smukke regelmæssigt skabte børn leges mest med og bliver derfor
klogest

Fra : Ivar

Dato : 31-01-05 22:43

Jacob Andersen skrev:

> [...]
> meget større. Derfor skal tykhudens hjerne også være tilsvarende meget
> større for at holde styr på herlighederne.

Jeg er ikke sikker på at du har ret i, at det kræver flere "inputs" og "outputs"
at styre en elefant end en mus. De må have cirka det samme antal muskler.
Det kan ikke være mere kompliceret at styre et elefantben end et museben.
Selvfølgelig har en elefant større overflade end en mus, men den har også
langt større afstand mellem følenerverne end en mus.

Forklaringen må være en anden.

Ivar Magnusson