Kraft fra propel og jet motorer
Fra : John Smith

Dato : 26-01-05 01:52

Hej.

Normalt angiver man motorydelsen fra propelfly ved det antal
hestekræfter motoren har, og ydelsen fra jetfly i det antal Kg trykkraft
motoren kan yde.
Men hvordan omregner man imellem de to angivelser?

Mvh
John Smith

Fra : Filip Larsen

Dato : 26-01-05 09:11

John Smith skrev

> [...]
trykkraft
> motoren kan yde.
> Men hvordan omregner man imellem de to angivelser?

Jeg vil mene, at du ikke umiddelbart kan omregne de to størrelser da
hestekraft har dimension effekt mens trykkraft har dimension kraft. Hvis
du med trykkraft mener starttrykkraft, så gælder der, at effekten fra
jetmotoren er

P = 1/2*F*Vj,

hvor F er trykkraften og Vj er farten på jetstrømmen (ved start), så
hvis Vj er angivet kan du beregne P. Er denne ikke angivet så kan man
muligvis mere eller mindre nøjagtigt udlede jeteffekten ud fra andre
forhold omkring flyet, fx. vægt og takeoff-afstand eller lign. Hvad er
det præcis for en motor der er tale om?

Med hensyn til hestekraft så vær opmærksom på, at der både er en dansk
enhed (hestekraft: 1 hk = 735,5W) og en engelsk enhed (horsepower: 1 hp
= 745,7W). Læser man en dansk oversættelse der angiver størrelser med
enheden hk skal man nok overveje muligheden af, at oversætteren blot har
skevet hk i stedet for hp uden at konvererterer værdien.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : John Smith

Dato : 26-01-05 10:11

Filip Larsen wrote:

> Jeg vil mene, at du ikke umiddelbart kan omregne de to størrelser da
> hestekraft har dimension effekt mens trykkraft har dimension kraft.

Spørgsmålet er hypotetisk. Men jeg ville da mene at der måtte være en
måde at gøre det på.
Hvis man tænkte sig at man har en flyvemaskine med den ene motortyper og
man ønsker at udstyre den med den anden...

Det er jo "enkelt" at beregne hvor stor en jetmotor der er nødvendig...
Man vil have beregnet hvor stor modstand flyet yder ved f.eks. start,
luftmodstand, rullemodstand osv. og det giver en eller anden kraft der
skal overvindes for at man kan lette med flyet.

Så givet den kraft, skulle man vel kunne beregne hvor stor en
propelmotor der er nødvenig?

Egentligt burde problemet kunne overføres til en bil også. Man sætter en
popel på en bil istedet for gear mv. Hvor hurtigt kan en bil med en
given masse accelerer fra 0 - 100 Km/t med x antal hestekræfter...

Mvh
John Smith

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-05 10:27

John Smith skrev:

> Spørgsmålet er hypotetisk. Men jeg ville da mene at der måtte være en
> måde at gøre det på.

Det kommer jo an på propellens udformning. Hvis den er elendigt
lavet, fræser motoren rundt med alle sine mange hestekræfter,
mens trykket bagud er forholdsvis lille.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : John Smith

Dato : 26-01-05 11:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kommer jo an på propellens udformning. Hvis den er elendigt
> lavet, fræser motoren rundt med alle sine mange hestekræfter,
> mens trykket bagud er forholdsvis lille.

Lad os så sige at man har en virkningsgrad på 0,9 på propellen...

Mvh
John Smith

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 27-01-05 23:20

Hej John og andre

jeg synes det er et godt spørgsmål, og har selv undret mig over det med
sammenligningen.

Så 2 film og fly for et stykke tid siden, og det ene nævnte at èn motor på
en Boeing 747 havde 26000 kg tryk.
Den anden film havde 747 en samlet 113000 kg tryk svarende til 28000 kg
tryk, så det må jo være der omkring.
Denne kraft må man jo også kunne skabe med at sætte en stempel motor til at
lave på en propel, således at det bliver sammenligende?

Og når der regnes skal I jo ikke tage gnidning med på dækkene og
lignende..... KUN det så er relevant!

Der findes jo fx også jetmotore i helikoptere, speedbåde, motorcykler og til
traktortræk, sågar fastmonterede jetmotore til at lave blæsevejr i
filmstudier.

Eller må man vel kunne sætte en generator, via tilpas gearing, til motorne
og få effekten ud fra begge motore?

Kan man mon regne nogenlunde ud fra et brændstofforbrug?
Mellem en stempelmotor med propel og en jetmotor?

MVH

Torben

Fra : J. Nielsen

Dato : 26-01-05 11:35

On Wed, 26 Jan 2005 10:27:19 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Det kommer jo an på propellens udformning. Hvis den er elendigt
>lavet, fræser motoren rundt med alle sine mange hestekræfter,
>mens trykket bagud er forholdsvis lille.

Af samme grund vil en egentlig sammenligning af jetkraft og propelkraft være
meningsløs. En propel er mest effektiv ved lav (subsonisk) hastighed, ja
overlydshastighed er faktisk en umulighed pga. luftmodstanden fra propellen.
Modsat en jetmotor hvor effekten øges med hastigheden, takket være
kompressorvirkningen fra den øgede luftgennemstrømning.

--

-JN-

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-01-05 12:25

J. Nielsen wrote:

> [...]
> Modsat en jetmotor hvor effekten øges med hastigheden, takket være
> kompressorvirkningen fra den øgede luftgennemstrømning.

Og for at gøre forvirringen total, mener jeg, at stort set alle moderne
(passager) jetfly er udstyret med turbofan[1] motorer aht. støjniveauet.
Trykkraften er derfor primært leveret af fan'en, og ikke af jetmotorens
udstrømning.

[1] Tror jeg nok det hedder.

Stig Johansen

Fra : Filip Larsen

Dato : 26-01-05 11:58

John Smith skrev

> [...]
og
> man ønsker at udstyre den med den anden...

Der er en måde at gøre det på, nemlig at få nok oplysinger til, at man
kan regne det ud. Som jeg skrev, så er trykkraft alene ikke nok til at
beregne effekten. For at få den skal man fx. kende eller anslå
jetstrømmens fart eller flyets vægt og startforløb.

> [...]
> skal overvindes for at man kan lette med flyet.
>
> Så givet den kraft, skulle man vel kunne beregne hvor stor en

Ud fra en skivemodel af propellen kan man nå frem til, at der ved start
gælder

F^3 = 2*rho*A*P^2

hvor rho er luftens densitet (~= 1,226 kg/m^3) og A er propelskivens
areal. For eksempel vil en motor der yder 150 kW give ca. 5576 N tryk
med en propeldiameter på 2 m.

Mvh,
--
Filip Larsen