Hastighed ved biler...
Fra : Happydane

Dato : 23-01-05 22:31

Sad og læste indlægget "Hastighed begge veje?" og kom til at tænke den tanke
jeg ofte har når jeg er ude og trille med dytten.

Her kommer det så...

Hvis to biler, som kører mod hinanden, begge med en hastighed på f.eks. 80
km/t eller 100 km/t, det øjeblik biler er ved siden af hinanden, er
hastigheden mellem bilerne så det dobbelte... 160 km/t eller 200 km/t?

Martin

--
Fjern DETTE fra min mail

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 22:40

"Happydane" <harregaardDETTE@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> km/t eller 100 km/t, det øjeblik biler er ved siden af hinanden, er
> hastigheden mellem bilerne så det dobbelte... 160 km/t eller 200 km/t?

Hastigheden er 80 + 100 = 180 km/t.

/ Filip

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 22:50

"Filip Drejer Johnsen" <write to filip at johnzen [dot] net> skrev i en
meddelelse news:41f41a59$0$22677$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Hastigheden er 80 + 100 = 180 km/t.

Undskyld, misforstod spørgsmålet.

Den samlede hastighed er lig med hver bils hastighed lagt sammen, altså 80 +
80 = 160, 100 + 100 = 200 og 80 + 100 = 180.

/ Filip

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-01-05 00:53

Scripsit "Filip Drejer Johnsen" <write to filip at johnzen [dot] net>
> "Filip Drejer Johnsen" <write to filip at johnzen [dot] net> skrev i en

> Den samlede hastighed er lig med hver bils hastighed lagt sammen, altså 80 +
> 80 = 160, 100 + 100 = 200 og 80 + 100 = 180.

Standard-disclaimer: Dette gælder så længe hastighederne er mærkbart
lavere end lyshastigheden i vakuum. Hvilket naturligvis normalt er
tilfældet for biler.

--
Henning Makholm "In my opinion, this child don't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-05 01:40

Den 24-01-05 00.52 skrev Henning Makholm følgende:

> Standard-disclaimer: Dette gælder så længe hastighederne er mærkbart
> lavere end lyshastigheden i vakuum. Hvilket naturligvis normalt er
> tilfældet for biler.

Jeg vil gerne købe en af de biler, hvor det ikke er tilfældet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få tastaturet til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en brølende

Fra : Bo Warming

Dato : 24-01-05 09:48

> Jeg vil gerne købe en af de biler, hvor det ikke er tilfældet.

For første gang har Einstein gavnet verden.
Han har skabt basis for en vits

At et transportmiddel inde i et andet transportmiddel kan betyde, at
hastighederne ikke kan adderes, har aldrig haft betydning, for intet
transportmiddel er nået en promille af lysets hastighed - kun få gange
lydens hastighed.

Skolastikerne der i middelalderen brugte bevilginger på at diskutere udfra
Aristoteles om
"hvormangte engle der kan stå på et knappenålshoved"
var ikke så destruktivt spildagtige som vor tids atomfysikere.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 22:18

Bo Warming wrote:

> For første gang har Einstein gavnet verden.
> Han har skabt basis for en vits

GPS systemerne er afhængig af Einsteins teori
om tid og hastighed. Så der mere i Einstein,end
denne vits

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-01-05 15:13

Kim Ludvigsen wrote:
> Jeg vil gerne købe en af de biler, hvor det ikke er tilfældet.

Tja. Den vil sikkert ikke have en særlig god benzin økonomi, men
du får meget masse for pengene, og ved høje hastigheder er den
ret "Smart".

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 25-01-05 21:52

On Mon, 24 Jan 2005 15:13:07 +0100, Carsten Svaneborg <zqex@sted.i.tyskland.de> wrote:

>Tja. Den vil sikkert ikke have en særlig god benzin økonomi, men
>du får meget masse for pengene, og ved høje hastigheder er den
>ret "Smart".

Og man bruger ikke så meget tid i den.

Fra : Rasmus

Dato : 30-01-05 22:49

> Standard-disclaimer: Dette gælder så længe hastighederne er mærkbart
> lavere end lyshastigheden i vakuum. Hvilket naturligvis normalt er
> tilfældet for biler.

Det er strengt taget ikke korrekt. Det gælder heller ikke for små farter,
her er fejlen blot meget mindre end ved farter tæt på c.
Endvidere må der differentieres mellem fart (skalar) og hastighed (vektor).

--
mvh Rasmus

Fra : Ivar

Dato : 23-01-05 22:48

Happydane skrev:

> Hvis to biler, som kører mod hinanden, begge med en hastighed på f.eks. 80
> km/t eller 100 km/t, det øjeblik biler er ved siden af hinanden, er
> hastigheden mellem bilerne så det dobbelte... 160 km/t eller 200 km/t?

Ja.
Hvis de to biler støder sammen, bliver skaderne på hver af bilerne dog
ikke, som hvis de hver i sær, havde kørt ind i en væg med 160 km/t.
Hvis bilerne er helt ens. Får de hver skader, som svarer til at de begge
kørte ind i en væg med 80 km/t.

Ivar Magnusson

Fra : -USH-

Dato : 24-01-05 13:32

> [...]
> ikke, som hvis de hver i sær, havde kørt ind i en væg med 160 km/t.
> Hvis bilerne er helt ens. Får de hver skader, som svarer til at de begge

Det afhænger vel af holdbarheden af væggen. Hvis en bil kører med 160 km/t
ind i en væg der er lige så holdbar som en bil, så svarer skaderne vel til
at køre ind i en anden bil når de begge kører 80 km/t. Eller...?

-Ulrik-

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-05 14:27

-USH- skrev:

> Det afhænger vel af holdbarheden af væggen.

Jo, men vi forestiller os en totalt fast væg.

> Hvis en bil kører med 160 km/t ind i en væg der er lige så
> holdbar som en bil, så svarer skaderne vel til at køre ind i
> en anden bil når de begge kører 80 km/t. Eller...?

Nej. En parkeret bil vil blive slæbt med ved et sammenstød. En
væg flytter sig ikke ud af stedet. Derfor er det værre at ramme
en væg end en bil, og derfor skal man ramme en modkørende bil som
har samme fart som en selv, hvis sammenstødet skal svare til et
mod en solid mur.

I praksis vil f.eks. en husmur bryde sammen og give lidt efter,
og man kan selvfølgelig godt konstruere en gummimur hvor man skal
op på 160 Km/h før det svarer til et frontalt sammenstød mellem
to biler hver med 80 km/t.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 24-01-05 15:54

> [...]
> en væg end en bil, og derfor skal man ramme en modkørende bil som
> har samme fart som en selv, hvis sammenstødet skal svare til et

Omformuleret lidt, så kan man sige at et sammenstød mellem to biler der hver
kører 80 km/t mod hinanden svarer til at en bil kører 160 km/t ind i en
parkeret bil - ikke en parkeret mur. Sammenstødet sker med 160km/t, men da
den parkerede bil, som Bertel skriver, bliver flyttet, så svarer det kun til
at køre ind i en mur med 80km/t.

Hvis det var at tærske langhalm, så beklager jeg.

Fra : alexbo

Dato : 23-01-05 23:44

"Happydane" skrev

> Hvis to biler, som kører mod hinanden, begge med en hastighed på f.eks. 80
km/t

Hvis de har kørt en time har de hver kørt 80 km., så de må være startet 160
km. fra hinanden, så de mødes med en fart af 160 km/t.

Hvis nu der er en betonvæg midt på vejen, så klasker begge biler op mod den
med en fart af 80 km/t.
Denne betonvæg kan man gøre tyndere og tyndere, og bilerne klasker stadig op
af den, den kan jo ikke flytte sig for den modsatte bil.
Til sidst kan man fjerne væggen og bilerne klasker op ad hinanden, stadig
med 80 km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-05 09:14

Happydane skrev:

> Hvis to biler, som kører mod hinanden, begge med en hastighed på f.eks. 80
> km/t eller 100 km/t, det øjeblik biler er ved siden af hinanden, er
> hastigheden mellem bilerne så det dobbelte... 160 km/t eller 200 km/t?

Det er ikke et spørgsmål om at de er på siden af hinanden. Den
indbyrdes fart er den samme hele tiden så længe de kører med
konstant hastighed. Den vil være summen af de to speedometeres
visning, altså henholdsvis 160 og 200 km/t.

Hvis begge biler kører samme vej, er deres indbyrdes fart
differensen mellem speedometervisningerne - nemlig 0 hvis de
holder samme fart.

(Man kan også regne farten med fortegn og lave en simpel regel)