Hvor mange kilo græs på en sommer?
Fra : John Smith

Dato : 23-01-05 20:30

Hej

Ud fra en halv om halvt spøg på dk.energi gruppen, ville jeg gerne høre
om der er nogen der ved hvor mange kilo græs man kan dyrke på en
kvadratmeter græsplæne i løbet af en sommer?

Mvh
John Smith

Fra : Ivar

Dato : 23-01-05 22:34

John Smith skrev:

> Ud fra en halv om halvt spøg på dk.energi gruppen, ville jeg gerne høre
> om der er nogen der ved hvor mange kilo græs man kan dyrke på en
> kvadratmeter græsplæne i løbet af en sommer?

Hvis der havde været en landbrugs-gruppe, havde de nok kunnet
svare på hvor mange kalorier (foderværdi) der er i en kvm græsmark
på en sommer. Det er vel egentligt det I ønsker at vide.

Ivar Magnusson

Fra : John Smith

Dato : 24-01-05 02:19

Ivar wrote:

> Hvis der havde været en landbrugs-gruppe, havde de nok kunnet
> svare på hvor mange kalorier (foderværdi) der er i en kvm græsmark
> på en sommer. Det er vel egentligt det I ønsker at vide.

Nej, det er udelukkende et spørgsmål om hvor meget fastmasse der kan
dyrkes på en græsplæne. Altså hvor mange kilo tørt "hø".

Mvh
John Smith

Fra : Ivar

Dato : 24-01-05 23:11

John Smith skrev:

> Nej, det er udelukkende et spørgsmål om hvor meget fastmasse der kan
> dyrkes på en græsplæne. Altså hvor mange kilo tørt "hø".

Okay, jeg gik ud fra at diskussionerne i energi-gruppen dreje sig
om energi, ikke om fodring af heste

Ivar Magnusson

Fra : John Smith

Dato : 25-01-05 00:12

Ivar wrote:

> Okay, jeg gik ud fra at diskussionerne i energi-gruppen dreje sig
> om energi, ikke om fodring af heste

Ikke fodring af heste... men det snerper.

Mvh
John Smith

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-05 22:51

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Ud fra en halv om halvt spøg på dk.energi gruppen, ville jeg gerne høre
> om der er nogen der ved hvor mange kilo græs man kan dyrke på en
> kvadratmeter græsplæne i løbet af en sommer?

Hun skal vel ikke både slå det og spise det?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Smith

Dato : 24-01-05 02:18

Preben Riis Sørensen wrote:
> "John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Hun skal vel ikke både slå det og spise det?

Jo med varm mælk og puddersukker

Mvh
John Smith

Fra : Allan Kusk

Dato : 24-01-05 17:25

John Smith wrote:

> Hej
>
> Ud fra en halv om halvt spøg på dk.energi gruppen, ville jeg gerne høre
> om der er nogen der ved hvor mange kilo græs man kan dyrke på en
> kvadratmeter græsplæne i løbet af en sommer?

Håndbog for drifts-planlægning siger ca. 1kg tørstof, men det er hvis det
bliver slået det antal gange der giver mest udbytte.

vh. Allan Kusk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-01-05 22:47

> [...]
> der er nogen der ved hvor mange kilo græs man kan dyrke på en kvadratmeter

Det afhænger helt af, hvorldes man gøder sin græsplane.
Efter hukommelsen følgende omtrentlige størrelser - du kan så selv
omregne talle til 1 kvm (1 ha = 10.000 kvm).
Man kan avle ca. 10.000 fe (foderenheder) på 1 ha. græs til ensilering.
Der skal ca. 1.4 kg tørstof til 1 fe. -
1 f.e. svarer til ca. 1700 kcal eller ca. 7000 kJ.

Per A. Hansen

Fra : Christen Fihl

Dato : 25-01-05 00:30

Hvis du fodre det til køerne, må vi vel også hellere diskutere problemet
med efterfølgende CO2 udslip

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-01-05 13:24

Christen Fihl wrote:
> Hvis du fodre det til køerne, må vi vel også hellere diskutere problemet
> med efterfølgende CO2 udslip

Hvad for et problem?

--
Peter Knutsen