tåbeligt spørgsmål om navne
Fra : Leo

Dato : 20-01-05 14:18

Hej allesammen
Jeg kom til at tale med en bekendt om, at npgle navne forekommer hyppigere
end andre.
Fx synes jeg man ofte ser nogle faste kombinationer - hvis fx
sandsynligheden er 5% for at man hedder Kaj og sandsynligheden for at man
hedder Olsen også er 5% - så kan det jo godt være noget mere almindeligt, at
man, hvis man hedder Olsen, også hedder Kaj - fx 20%.
(Ja tallene er jo for store, det er ikke det, der er spørgsmålet.)
Eller hvis man hedder Theodosius, hvad der formentlig ikke er ret mange, der
gør, så kunne det jo være at næsten alle Theodosiusser hed Nielsen til
efternavn.

Findes der en statistik over dette - en slags opgørelse, der viser om nogen
navnesammensætninger forekommer hyppigere end andre, en slags ophobninger i
enkelte familienavne?

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 20-01-05 14:53

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> writes:

> [...]
> navnesammensætninger forekommer hyppigere end andre, en slags ophobninger i

Jeg tror ikke, at der findes sådanne undersøgelser, men du kan jo
bruge telefonbogen som udgangspunkt for din egen undersøgelse.

Jeg vil tro, at man ville kunne find enkelte trends, såsom at
bogstavrimende navne (såsom Bent Burg og Lars Lilholt) forekommer
statistisk oftere end tilfældig sammensætning ville give.

Torben

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-01-05 15:16

Leo skrev:
> [...]

> der viser om nogen navnesammensætninger forekommer
> hyppigere end andre, en slags ophobninger i enkelte

Prøv denne side fra Danmarks Statistik:

http://www.dst.dk/Statistik/Navne/HvorMange.aspx

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt