?db + ?db = ??db
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 20-01-05 12:39

hvordan kan man ligge db sammen for at se hvor meget ting støjer??
hvis man har to ting (eks blæsere i en pc) der hver larver 12 db, hvor meget
larmer de så til sammen?? vel ikke 24 db ??

undskyld hvis jeg er OT, men det virkede mere passende her end i
dk.edb.hardware.stoej...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Torben Frandsen

Dato : 20-01-05 13:54

Brian Tingholm [7900] wrote:
> hvordan kan man ligge db sammen for at se hvor meget ting støjer??

Det kan man ikke sige nøjagtigt. Når man har med støj at gøre, vil der
sandsynligvis opstå både konstruktiv og destruktiv inteferens.

> hvis man har to ting (eks blæsere i en pc) der hver larver 12 db,
> hvor meget larmer de så til sammen?? vel ikke 24 db ??

Nej, det ville blive noget rod. Hvis du lader to bølger med samme amplitude
og bølgelængde inteferere konstruktivt, får den nye bølge den dobbelte
amplitude, og er dermed 3dB kraftigere end udgangspunkterne. Da vi taler om
støj, kan vi imidlertid kun sige, at resultatet i dit tilfælde vil blive
lavere end 15 dB.

Jo større forskellen er på de oprindelige kilders udtryk, desto mindre skal
du lægge til den højeste af de to. Hvis du fx står ved siden af en jetmotor
i drift og taler, kan du for alle praktiske formål regne med at lydtrykket
som stammer fra jetmotoren forbliver uændret.

Torben

Fra : Thomas

Dato : 20-01-05 15:10

Brian Tingholm [7900] wrote:
> hvordan kan man ligge db sammen for at se hvor meget ting støjer??
> hvis man har to ting (eks blæsere i en pc) der hver larver 12 db,
> hvor meget larmer de så til sammen?? vel ikke 24 db ??

Rent matematisk ville jeg nok regne det lidt om,
da det ikke er lige til bare at ligge logeritmiske tal sammen:

dB=10*log(x)

x = 10^(dB/10)

"dB1"+"dB2" = 10*log( 10^("dB1"/10) + 10^("dB2"/10) )

så 12dB +12 dB giver efter formlen oven over 15dB, hvilket Torben oxo kom
frem til.

Brug det hvis du vil ;)

Mvh Thomas

Ps ret mig hvis jeg er forkert på den!

Fra : Peter Jensen

Dato : 20-01-05 15:18

Brian Tingholm [7900] wrote:

> hvordan kan man ligge db sammen for at se hvor meget ting støjer??
> hvis man har to ting (eks blæsere i en pc) der hver larver 12 db, hvor
> meget larmer de så til sammen?? vel ikke 24 db ??

dB er en logaritmisk skala, så man skal selvfølgelig regne den som en
sådan. Et par tommelfingerregler er at hvis to støjkilder har samme
styrke, så er den samlede lydstyrke maksimalt 3 dB højere. Hvis der er
mere end 10 dB forskel, så kan den laveste støjkilde i alle praktiske
henseender ignoreres.

Se evt. tabel 4 (Addition of Decibels) på denne side:

http://www.ccohs.ca/oshanswers/phys_agents/noise_basic.html

--
PeKaJe

The San Diego Freeway. Official Parking Lot of the 1984 Olympics!

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 20-01-05 17:49

tak til jer alle... jeg fik svar på mit spm...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Preben Holm

Dato : 20-01-05 19:16

Brian Tingholm [7900] wrote:
> hvordan kan man ligge db sammen for at se hvor meget ting støjer??
> hvis man har to ting (eks blæsere i en pc) der hver larver 12 db, hvor meget
> larmer de så til sammen?? vel ikke 24 db ??

Well, du skal være opmærksom på at 12dB ikke kan høres (det siges i
hvert fald) - selvom blæseren måske kun larmer 12dB skabes der endnu
mere støj...

Tag en blæser og lad den blæse frit ud i luften - det kan ikke høres!
Sæt den nu op mod en masse køleribbe... Puha, så larmer den! Der skabes
en form for ekstra (det må være resonans) lyd når der blæses direkte på
emnet - specielt f.eks. køleribbe!

Fra : Ulrik Smed

Dato : 20-01-05 23:11

Brian Tingholm [7900] wrote:
> [...]
> db, hvor meget larmer de så til sammen?? vel ikke 24 db ??
>
> undskyld hvis jeg er OT, men det virkede mere passende her end

For 'perfekt' støj gælder at to signaler med samme styrke resulterer i en
samlet styrke der er 3dB delt med sqr(2) højere. 2 gange 12dB bliver derved
14.12dB.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark