jorden
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-01-05 10:42

Hvilken vej drejer jorden? Højre eller venstre?

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 10:52

Solen står op i øst, dvs. jorden drejer i retning øst = højre.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 20-01-05 10:18

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Dit svar giver ingen mening.

Denne tråd giver ingen mening.

Fra : ML-78

Dato : 20-01-05 10:24

Per Abrahamsen skrev:

> Denne tråd giver ingen mening.

Der er ingen rød tråd i jeres fremførte meninger.

ML-78

Fra : Torben Frandsen

Dato : 20-01-05 10:33

Per Abrahamsen wrote:
> Denne tråd giver ingen mening.

Mit svar giver ingen mening.

Torben

Fra : Verner Olsen

Dato : 21-01-05 01:47

Min mening giver ikke et svar

Verner

Fra : Filip Larsen

Dato : 19-01-05 10:52

Martin skrev

> Hvilken vej drejer jorden? Højre eller venstre?

Jorden drejer mod øst, hvilket betyder den drejer højre om set fra
nordpolen og venstre om set fra sydpolen.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-01-05 14:50

Filip Larsen wrote:

> Jorden drejer mod øst, hvilket betyder den drejer højre om set fra
> nordpolen og venstre om set fra sydpolen.

"Højre er der hvor tommeltoten peger til venstre".

Du må da mene det omvendt.

Her i Jylland er vi hele tiden på vej mod Kbhstrup (Mod øst)

Så står du på Nordpolen kigger du mod syd (Du kan ikke andet) og så
drejer jorden mod venstre. Det mener jeg er det samme som 'venstre om'.

Så havde du skrevet "set mod" i stedet fra "set fra" havde du været
rigtig på den. Allerfald som jeg opfatter begreberne.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-01-05 10:55

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> wrote in message
> Hvilken vej drejer jorden? Højre eller venstre?

Svaret har du fået, her er lidt ekstra info:

http://www.physicalgeography.net/fundamentals/6h.html

http://image.gsfc.nasa.gov/poetry/ask/arot.html

http://www.google.com/search?q=earth+rotation+direction&hl=en&lr=&safe=off&c2coff=1

--
mvh/rg. Christian

Fra : Aage Andersen

Dato : 19-01-05 11:52

"Martin / Fårevejle"
> Hvilken vej drejer jorden? Højre eller venstre?

Set fra nordpolen drejer jorden mod uret. Er det ikke venstre om?.

Aage

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-01-05 12:03

Aage Andersen skrev:
> "Martin / Fårevejle"

> Set fra nordpolen drejer jorden mod uret. Er det ikke venstre om?.

Sådan plejer jeg også at sige det. Ligesom den vej jeg skruer, når
jeg løsner en skrue.

Men det spørgsmål plejer jo at dele vandene. Også i tidligere
tråde her. Det er svært at formulere sig entydigt.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-01-05 13:27

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:41ee3e4c$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Sådan plejer jeg også at sige det. Ligesom den vej jeg skruer, når
> jeg løsner en skrue.

Man kører ind til højre for aksen og laver et venstresving.
Mange mennesker er ikke klar over at der overhovedet er
problemer med brugen af retningerne højre og venstre.
Tag et foto med to mænd og en kvinde i midten. Så vil man
typisk se billedteksten "Det er Gerdas mand til venstre" uden
at man bliver en skid klogere.

Mvh
Martin

Fra : Christian

Dato : 19-01-05 14:19

On Wed, 19 Jan 2005 13:27:01 +0100, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Tag et foto med to mænd og en kvinde i midten. Så vil man
>typisk se billedteksten "Det er Gerdas mand til venstre" uden
>at man bliver en skid klogere.

Jo, man ved at det er Gerdas mand til venstre. Mht billeder er det
kotyme at angive retninger ud fra læserens synspunkt. Derudover kan
man antage, at det er Gerda i midten. Så jo - jeg vil da umiddelbart
sige at der er mege information i den billedtekst.

/Christina

--
[ http://broothal.dk/software/antispam/ ]
[ Non semper ea sunt quae videntur. ]

Fra : Filip Larsen

Dato : 19-01-05 18:23

Herluf Holdt skrev

> Sådan plejer jeg også at sige det. Ligesom den vej jeg skruer, når
> jeg løsner en skrue.
>
> Men det spørgsmål plejer jo at dele vandene. Også i tidligere
> tråde her. Det er svært at formulere sig entydigt.

Det er nok fordi, som Martin også er inde på, at du kigger ind mod
rotationsaksen. I mekanik kigger man så at sige den anden vej.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Aage Andersen

Dato : 20-01-05 05:44

"Filip Larsen" > Herluf Holdt skrev

> Det er nok fordi, som Martin også er inde på, at du kigger ind mod
> rotationsaksen. I mekanik kigger man så at sige den anden vej.

En saadan definition paa rotationsretning medfører at _alt_ roterer med
uret,
højre om, hvis det overhovedet roterer.
I en almindelig rundkørsel kører vi alle højre om (set nede fra).

Paa samme maade bevæger _alt_ sig fremad, aldrig tilbage. Selvom du bakker
i bilen bevæger den sig fremad i bevægelsesretningen.

Aage

Fra : Filip Larsen

Dato : 20-01-05 17:00

Jeg skrev

og Aage Andersen svarede

> En saadan definition paa rotationsretning medfører at _alt_ roterer
med
> uret, højre om, hvis det overhovedet roterer.

Nej, egentlig ikke. At beskrive rotation i et koordinatsystem betyder
normalt, at man vælger om man benytter sig af et højre- eller
venstrehåndssystem samt hvilken retning i rummet man regner for positiv.
For jorden vælger man typisk et højrehåndssystem (som i det meste af
mekanikken) hvor nordretningen regnes positiv og med disse valg roterer
jorden med en positiv rotation som man passende kalder højre om.

En mere praktisk måde at stille det op på er at sige, at noget roterer
højre om (venstre om) hvis man med sin højre hånd (venstre hånd) kan
"gribe om" rotationsaksen således, at tommelfingeren peger i rummets
positive retning og resten af fingrene peger samme vej som rotationen.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 23-01-05 17:19

"Filip Larsen" skrev

[ ... rotationsretning ... ]

Tillad mig - mens emnet om rotationsretning er oppe - at spørge mht. vor
galakse:

Angiver Longitude-værdien - ligesom mht. Rektascensionen i relation til
jordomdrejningen - hvad vej galaksen drejer rundt ?

PS.
Jeg er dig meget taknemmelig, Filip, for din hjælp mht. de astronomiske
omregninger, men de driller mig umådelig meget, så derfor har jeg endnu ikke
givet en tilbagemelding. Håber du fortsat har tid, når jeg vender tilbage
til emnet ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 3500 Danish Kr. (around 600 US $), jump ...
3493 news:UIMxd.76610$Vf.3624746@news000.worldonline.dk

Fra : Filip Larsen

Dato : 23-01-05 22:58

Mogens skrev

> Angiver Longitude-værdien - ligesom mht. Rektascensionen i relation
til
> jordomdrejningen - hvad vej galaksen drejer rundt ?

Det galaktiske koordinatsystem er, som de fleste alle andre himmelske
koordinatsystemer, et geocentriskt system hvor man ikke umiddelbart kan
relatere længde- og breddegrader til rotation i et galaktocentriskt
system. Hvis man har kendskab til et objekts geocentriske afstand samt
afstanden til Mælkevejens centrum kan man dog godt konverterer til
galaktocentriske koordinater hvorved det er noget nemmere at lave en
sammenhæng mellem koordinater og galaktisk rotationshastighed. Dette er
parallelt med, at et objekts geocentriske ekliptiske koordinater først
skal transformeres til et heliocentrisk system før man kan relaterer
objektet til en position i solsystemet.

Hvis du på den anden side blot spørger om "hvad vej Mælkevejen roterer",
så skulle det mig bekendt gælde, at den roterer "østover" omkring den
galaktiske nordpol på samme måde som jordens egen- og banerotation gør
det i hhv. ækvator- og ekliptikasystemet, hvad du så end kan bruge det
til.

Jeg fandt i øvrigt en tegning af hvordan det galaktiske og ækvatoriale
system hænger sammen:
http://star-www.st-and.ac.uk/~fv/webnotes/chapter8.htm

> [...]
endnu ikke
> givet en tilbagemelding. Håber du fortsat har tid, når jeg vender

Det er ok. Prøv evt. at brug de to Excel-udtryk jeg angav og se om det
hjælper.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 30-01-05 11:57

"Filip Larsen" skrev

> [...]
> objektet til en position i solsystemet.
>
> Hvis du på den anden side blot spørger om "hvad vej Mælkevejen roterer",

Ja, det var blot det, jeg spurgte om.

> [...]
> galaktiske nordpol på samme måde som jordens egen- og banerotation gør
> det i hhv. ækvator- og ekliptikasystemet, hvad du så end kan bruge det

Øh ... jeg arbejder på en skør idé, som jeg kalder Liv-2 hypotesen,
se fx. ...

Date: 21. januar 2005 CET 03:09
Subject: Den bibelske version af Liv-2 hypotesen - det første bevis ?
3579 news:QvZHd.84402$Vf.3753370@news000.worldonline.dk

.... men opmålingen her er spejlvendt i forhold til vores galaktiske
længdegrad, hvilket undrede mig.

File-number: 3597

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 19-01-05 22:27

Ingen af vejene eller begge dele. Iøvrigt drejer jorden slet ikke, den
er det eneste i universet der ikke bevæger sig.

Dit spørgsmål giver ingen mening. Indse dette, og så har du lært
noget.

J.O.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-05 23:28

jenspolsen@hotmail.com skrev:

> Dit spørgsmål giver ingen mening. Indse dette, og så har du
> lært noget.

Dit svar giver ingen mening.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : N. Foldager

Dato : 20-01-05 00:36

Martin / Fårevejle:

> Hvilken vej drejer jorden? Højre eller venstre?

Hmm. Nu er det ikke helt klart, hvad man ville kalde højre og venstre
i den ammenhæng.

Men du tænker nok på, at du ser på Jorden som på en globus, hvor
nordpolen peger opad. I det tilfælde drejer den mod dit højre.

Svæver du oppe over nordpolen og kigger ned på Jorden, ser du den
dreje modsat uret.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-05 01:10

N. Foldager skrev:

> Men du tænker nok på, at du ser på Jorden som på en globus, hvor
> nordpolen peger opad. I det tilfælde drejer den mod dit højre.

Tror du folk normalt har dem stående så højt at de ser dem
nedefra?

> Svæver du oppe over nordpolen og kigger ned på Jorden, ser du den
> dreje modsat uret.

På samme måde ser jeg på min globus.

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-01-05 03:22

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk>

> Tror du folk normalt har dem stående så højt at de ser dem
> nedefra?

Nedefra? Det behøver man da ikke. Hvis man har øjnene lige ud for
globussen og kigger ind mod ækvator vil man se jordoverfladen bevæge
sig fra venstre mod højre.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-05 10:55

Henning Makholm skrev:

> Nedefra? Det behøver man da ikke. Hvis man har øjnene lige ud for
> globussen og kigger ind mod ækvator vil man se jordoverfladen bevæge
> sig fra venstre mod højre.

Åh, på den måde. Jeg opfatter det bare stadig som en
venstrerotation.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-01-05 11:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Åh, på den måde. Jeg opfatter det bare stadig som en
> venstrerotation.

Me too!

Jordens rotation om aksen er *mod* uret, *mod* Solen,
*mod* venstre - og som når man løsner en normalskrue
med en skruetrækker. (Set fra Nordpolen eller set fra
skruetrækkerens side).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 20-01-05 11:18

Ork jo, mit svar giver maser af mening. Det er ment som en lille
igansætter til overvejelse om hvorfor spørgsmålet rent faktisk ikke
giver nogen mening. Det er jo altid sjovere selv at indse den slags end
bare at få det fortalt.....og mere lærerigt.

Som en ekstra hjælp kan jeg spørge om Danmark ligger over
Tyskland........eller måske under????

J.O:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-05 11:50

jenspolsen@hotmail.com skrev:

> Som en ekstra hjælp kan jeg spørge om Danmark ligger over
> Tyskland........eller måske under?

Ja, det kan man så undre sig over - hvis man altså kan overkomme
at undre sig over et under.