Teori-fysikeres selv-opreklamering
Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-05 00:21

Dengang JJ Thomson og Edison/Tesla , Røntgen og Planck, Geiger og Milikan
legede med teoretisk fysik spildte de ikke tid på at lave reklame for deres
fag.
Alle var imponeret over at BYENS LYS ikke længere var gaslamper men
elektriciske pærer .
Idag føler universiteternes overflødige ansatte sig forsmået med god grund,
og hvad er så mere nærliggende end at skabe ry for gavnlighed vedr ny
teoretisk fysik. Det luner lidt.
Derfor opdigtes praktisk gavn af Maxwell, Einstein osv og man går i en bue
uden om de faktiske eksperimenter og lader antyde at ånd og math er the name
of the game - her søges inspiration, for i dette imaginære spil kan man få
alt til at passe og alt kan blive bevist. Vedr diffus INSPIRATION kan
associationerne løbe frit, og der gives en årsag, en virkning om hvem står
på skuldrene af hvem.
Den enorme dominans af tyske forskere før WW1 kan også lettere skjules, så
ikke det bliver overbevisende at USA og UK skabte WW1+2 fordi de var
teknologisk mindreværdige.

Den *forfængelighed* som driver til historieforfalskning er udbredt og ses
også hos godhedsindustrien, der hævder at gavne Danmark ved at importere
flygtninge

QUOTES om FORFÆNGELIGHED der belyser dette

ff Andres forfengelighet virker først motbydelig på oss, når den
kolliderer med vår egen. Nietzsche

ff Dersom vi selv var ganske blottet for hovmod,
ville vi ikke beklage os over andres. La Rochefoucauld

ff More people would learn from their mistakes if they weren't so
busy denying
them."
- Harold J. Smith

ffa Alle mennesker er lige stolte, den eneste forskel er, at de
ikke viser det på samme måde. La Rochefoucauld

ffa Den værste pest kunne ikke skade menneskeheden så meget, som hvis
en skønne dag stoltheden forsvandt af verden. Uden stolthed - hvad var vel
de menneskelige dyder? Nietzsche

ffac Det er altid en festdag, når man træffer nogen,
der har ens unoder i højere grad end man selv. La Rochefoucauld

ffactor Man vedgår sjælden en fejl uden at antyde dens sammenhæng
med et fortrin. Frithiof Brandt 1892-1964

ffan Aldrig har jeg løjet for min egen
vindings skyld, men ofte har jeg løjet af skam for at komme ud af
forlegenheden i sager uden betydning.når jeg måtte holde liv i en
diskussion, og mine tankers træghed og min konversations tørhed tvang mig
til at tage tilflugt til fantasier for dog at have noget at sige.
Rousseau

Ffb Hvis dit eneste værktøj er en hammer, har du en tendens til at
anskue alle problemer som søm. Frank Lloyd Wright

Ffb Hvis ingen følte en så aldeles overdreven interesse for
sig selv,
ville livet være så uinteressant, at ingen kunne holde det ud. Arthur
Schopenhauer

Ffb Min fængselscelle - min fæstning.Kafka

ffc FORFÆNGELIGHED er angst for at ligne sit sande jeg.
Nietzsche

ffc "De kan sagtens le, de har ingen penge", sagde den rige kone til
den fattige.

ffc Et vigtigt skridt hen imod en fast mening om en sag er at have
udtalt sig om den. Frithiof Brandt 1892-1964
Partiledere Nietzsche noget de sætter pris på

ffc Men have made a virtue of moderation to limit the ambition of the great,
and to console people of mediocrity for their want of fortune and of
merit.La Rochefoucauld (1613-1680)French Classical Writer

ffc Overbevisning er en farligere fjende af sandhed end løgne.
Nietzsche

Ffc People are usually more convinced by reasons they discover themselves,
than by those found by othersBlaise Pascal

ffc The deepest principle of Human Nature is the craving to be
appreciated. William James

ffc There are no grades of vanity, there are only grades of ability
in concealing them. Mark Twain

ffc There isn´t a Parallel of Latitude but thinks it would have been
the Eqator if it had had its rights. . Mark Twain

Ffd Even those who write against fame, wish for the fame of having
written well, and those who read their works desire the fame of having read
them Pascal