LOOKING for elastic materials
Fra : Soren_M

Dato : 15-01-05 12:59

Hello Group,

i am looking for some elastic materials it could be rubber band but they
tend to brake in the long run because degrading, i have also been looking
for draw springs as an alternative.

please tell me if there is some kind of "rubber" band that last werry long.
(10 years or more)

Best regards
Soren M

Fra : John Smith

Dato : 15-01-05 16:01

Soren_M wrote:
> [...]
> for draw springs as an alternative.
>
> please tell me if there is some kind of "rubber" band that last werry long.

10 years is a stretch, no pun intended, almost no polymer rubbers can
last for that long. If it absolutely has to be at polymer, try latex or
silicone.
Other wise I would suggest using steel springs, they last 10 years with
no problems.

Best regards
John Smith

Fra : Soren_M

Dato : 15-01-05 16:16

Hello John,

the stretch doesent have to be continius just a stretch 2 a day.

thank you for your answer.

Best regards
Soren M

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-01-05 16:56

John Smith wrote:

> [...]

It's impossible to tell you that, if we don't know which stresses,
temperature/ atmospheric conditions and so on you want the material to
operate under.

Under good conditions with 25 degrees C and low moisture in the air,
you'll also get the problem with creep when you use polymers (the
problem is even worse under bad conditions). I.e. they stretch over
time, so if the geometric tolerances are important then I believe you
can't use polymers.

So why do you want the material to be elastic and "how elastic" do you
want it? I mean which strains do you expect?

I have a material database which relatively easily should be able to
find something for you if you can wait some days, because I'm a little
hooked up at the moment... But I assume that you also have a maximum
budget that should be considered.

> [...]
> silicone.
> Other wise I would suggest using steel springs, they last 10 years with

Yep, I agree. And perhaps use springs made with stainless steel, if the
conditions require it. I know that there exists special "spring"-steel
(in danish "fjeder-stål"), but I'm not an expert.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Soren_M

Dato : 15-01-05 20:19

Hej Martin Jørgensen,

det skal kun bruges i norm stuetemperatur det er til nogle låger til nogle
bokse på 400 x 400 x 300 mm.
som skal kune lukke af sig selv.

tak for tilbuddet om indkik i dit materiale arkiv, men jeg tror jeg holder
mig til fjederen som virker mest pålidelig.

Mvh.
Søren M

Fra : John Smith

Dato : 15-01-05 21:18

Soren_M wrote:
> det skal kun bruges i norm stuetemperatur det er til nogle låger til nogle
> bokse på 400 x 400 x 300 mm.
> som skal kune lukke af sig selv.

Det kunne du jo bare have sagt

Man kan få hængsler med indbygget fjeder der lukker lågen i... De fås i
mange størrelser. Alternativt kan man få en fjederlukker til at sætte
ved siden af hængslerne. hmmm på indersiden af sprækken(?) lodret, der
vrider lågen i. Jeg har godt nok kun set dem til en normal dør. Men
måske kan du lure princippet og lave noget selv - det er et meget
sinpelt system der sagtens kan skalleres til en lille låge.

Mvh
John Smith

PS: Hvorfor skriver du indlæg i en dansk gruppe på engelsk?

Fra : Soren_M

Dato : 16-01-05 00:30

Hej John,

det med Engelsk var en tanke torsk

og ja jeg må kikke efter en sådan da lågen skal kunne gå begge veje som på
en saloon dør.

mvh.
Søren M

Fra : John Smith

Dato : 16-01-05 15:35

Soren_M wrote:
> Hej John,
>
> det med Engelsk var en tanke torsk
>
> og ja jeg må kikke efter en sådan da lågen skal kunne gå begge veje som på
> en saloon dør.

No problemo...
Man kan få hængsler der hedder "Salondørshængsler"- om de så findes i en
størrelse til dine kasser ved jeg ikke lige...

Mvh
John Smith

Fra : Soren_M

Dato : 17-01-05 14:22

Hej John,

ja det er jo lige det om de findes så små, men jeg prøver at kikke efter
dem, ellers bliver det en fjeder.

Tak for hjælpen.

Mvh.
Søren