Dur staten aldrig til TAL? CPR-nummermange~
Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-05 12:31

Dengang Glistrup foreslog ønskenummerplader, der er nemme at huske så ikke
vidner glemmer bilidentifikation, og som har givet fed lystbetonet indtægt
til staten, kværulerede skrankepaverne at DET ER UMULIGT, for de havde lavet
et kunstfærdigt indforstået kode-system, hvor de skulle besvære folk med
masser af unødvendige cifre.

NU OPLYSER EB dd at "Personnumre er brugt op"

Alene de 6 fødselsdags-cifre har en million alternativer - minus en.
Selv med kun et ekstra ciffer kunne der være nok til 5½ mio levende danskere
og nogle døde og fraflyttede.
Hvordan kan de være så inkompetente?

Offentlig ansatte incl telefonselskaber tænker vist kun på at gøre ting DYRE
OG BESVÆRLIGE og skifter gerne det hele ud jævnligt, for at vise de er
noget.
Godt at KTAS-telefonien blev privatiseret til TDC selvom staten stadig har
nossegreb og sørger for unødvendig høje udgifter og dårlig service - typisk
fup-priviatsering
Udlicitering SER UD som monopol-afskaffelse men Danmark er jo så korrupt som
Mafiaens Sicilien, ja værre pga vort høje skattetryk

Fra : Maz Spork

Dato : 11-02-05 13:37

> Alene de 6 fødselsdags-cifre har en million alternativer - minus en.

Født den 87/62 - eller i går?

Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-05 13:51

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> Født den 87/62 - eller i går?

CPRnr starter med to dagetal to månedstal to år-tal.

Hvis Danmark havde 999999 indbyggere kunne det række idet de der fødes på en
dato der er optaget kan få et antal lagt oveni indtil der er et ubemyttet
nummer.

Med to cifre foruden fødselscifre burde det være meget nemt at have CPRnumre
der ikke bruges op det første århundrede - det er min pointe.

Fra : NoTrabajo

Dato : 11-02-05 16:49

> [...]
>
> Med to cifre foruden fødselscifre burde det være meget nemt at have CPRnumre
> der ikke bruges op det første århundrede - det er min pointe.

Da personer født i 1900-tallet har løbenumre < 5000 og der samtidigt er modulus
11-tjek på et personnummer, kan der altså være ca 5000 : (11 x 2) = ca. 227
personer, der er født samme dag. Dette har man åbenbart fundet tilstrækkeligt,
dengang i tresserne, da man lavede CPR-systemet.

At der her ca. 40 år senere er kommet et problem med en enkelt dag, synes jeg
ikke at man kan klandre datidens udviklere af systemet for.

(Personer født i 1800-tallet og 2000-tallet har løbenumre > 5000)
--
NoTrabajo

Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-05 20:58

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ikke at man kan klandre datidens udviklere af systemet for.
>
> (Personer født i 1800-tallet og 2000-tallet har løbenumre > 5000)

Opfindere af smarte systemer - både vedr telefon&CPR-numre - har ikke haft
flexibilitet til at sige

"Nu mangles numre, og vi vil ikke ulejlige offentligheden med at udvide
antal cifre, så vi må se at nyttiggøre de ubrugte numre, vi ødselt gik
forbi"

Fra : Comb

Dato : 11-02-05 18:55

On Fri, 11 Feb 2005 13:50:48 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>
> Med to cifre foruden fødselscifre burde det være meget nemt at have CPRnumre
> der ikke bruges op det første århundrede - det er min pointe.

Idéen med at gå frem i tiden, og så satse på, det er ledigt den pågældende dag er en
dårlig løsning. For det første fratager man de mennesker, der naturligt er født denne
dag, måske muligheden for at få denne dato som fødselsdag, fordi at andre, der ikke er
født datoen, har taget den nogen dage umiddelbart før.

I stedet er det rigtige at gå tilbage i tiden, og finde første ledige dato.

Men, man risikerer jo nu nemt, at havne på en dato, hvor vedkommende ikke ønsker at være
kommen til verden. Måske er man tilfældig kommen til verden på en stor historisk mærkedag
og det er da ikke rart at pludselig skulle få datoen flyttet. Nogen vil også frygte, at
blive født den 13. eller på fandens fødselsdag.

Det kan nu være hensigtsmæssigt, måske endog at gå mange år tilbage, for at få en dato,
som personen er tilfreds med.

Jeg betragter det som forkasteligt, at skulle tvinge folk ud i en dato de ikke har lyst
at blive født på, når det ikke er beviser for den dato.

I stedet bør tilbydes mindst 10 datoer, der er valgt tilfældig, men hvor det er plads.
Og af disse, kan man så vælge fri. Eller, at man simpelthen bare selv vælger en dato
tilbage i tiden, og så herefter undersøges om der er plads.

Det er altid forkert, at tvinge folk til at blive født, på en dato, de ikke ønsker at blive
født.

Fra : Per Hagemann

Dato : 11-02-05 20:32

"Comb" <comb@nomail.tak> skrev i en meddelelse
newssl1n2mfac5we3c@logic...
Jeg betragter det som forkasteligt, at skulle tvinge folk ud i en dato de
ikke har lyst
at blive født på, når det ikke er beviser for den dato.

svar

Den dato som der er færrest numre tilbage af er 1 januar 1965. I stedet for
spekulationer om at ændre systemet, kunne man bare stoppe tilstrømningen af
U-landsfolk hvis fødselsdag ikke kan verificeres, hvorfor de tildeles 1
januar som cpr-dato. Alternativt kunne de tildeles en anden dato end 1
januar som fødselsdag.

--
Eksperimenter med sammensurier af vildtfremmede folkeslag skærper så megen
pinefuld mistrivsel og så mange faremomenter, at man skal holde sig langt

Fra : Maz Spork

Dato : 15-02-05 13:34

Bo Warming wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Hvis Danmark havde 999999 indbyggere kunne det række idet de der
> fødes på en dato der er optaget kan få et antal lagt oveni indtil der
> er et ubemyttet nummer.

Så kan du da lige så godt lave løbenumre.

Cool. Så vil jeg være nr. 1.

Fra : John Hansen

Dato : 11-02-05 20:42

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> Født den 87/62 - eller i går?

ROFLMAO!

--
JJ

Fra : Lars

Dato : 13-02-05 21:01

In article <420ca6e5$0$29272$14726298@news.sunsite.dk>, maz@spork.dk says...

Hej Maz, lidt pudsigt. Det kan ikke være andre end dig der i 1991 lavede en bog:
C++ Databaseabstraktion og objekt-orienteret programmering

Den har jeg pudsigt nok

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!

Fra : Maz Spork

Dato : 15-02-05 13:40

Lars wrote:

> Den har jeg pudsigt nok

Afsløret...

-- maz

Fra : Kim Olsen

Dato : 13-02-05 21:42

Hej

Lidt fifleri med moduluskontrollen kunne vel gøre det:

vedtag f.eks. at hvis den sidste blok starter med 9xxx, så ser man bort fra
modulus 11 metoden og har så i princippet 999 muligheder for hver dato i
stedet for de 227 .

Hilsen
Kim Olsen

P.S. det kræver nok lidt systemtilpasning hos banker og off. myndigheder,
men jeg ville da foretrække at beholde datoen.
Undskyldningen om at så kan alle jo gætte et cpr.nr. holder heller ikke.
enhver der gider kan jo let regne et modus11 kontrolciffer ud.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 14-02-05 14:04

Kim Olsen skrev:

> [...]
> modulus 11 metoden og har så i princippet 999 muligheder for hver dato i

Det er uheldigt at moduluskontrollen forsvinder.
Chancen for at man kommer til at taste forkert uden at opdage det er for
stor.

-Rune

Fra : Kim Olsen

Dato : 14-02-05 22:10

Den uhensigtsmæssighed ville jeg hellere leve med, end at blive påduttet et
nummer ala 691434-1234

Kim

Fra : Rune Zedeler

Dato : 15-02-05 02:09

Kim Olsen skrev:
> Den uhensigtsmæssighed ville jeg hellere leve med, end at blive påduttet et
> nummer ala 691434-1234

Enig.
Det er endnu vigtigere at man kan se personens alder udfra personnummeret.

-Rune

Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-05 06:55

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> wrote in message

> Enig.
> Det er endnu vigtigere at man kan se personens alder udfra personnummeret.

Det er vi I VANE med - men nogle elsker hemmelighedskræmmeri og anonymitet
og umulighed mht at gætte hvem har hvis nummer. Idag kan offentlig ansatte
se af nummer en masse - hvorfor skal de vide så meget. Eller snarere,
hvorfor skal ikke alle kunne vide det samme.

Ihvertfald synes jeg at otte cifre burde være nok til 5 mio danskere.
Mangel på numre opstår kun når fx alle fra ulande uden sikker fødselsdato
får samme seks datocifre

Jeg glædes ved. at ingen kan forsvare den ødsle brug af 10 cifre og den
opmærksomhedssøgende snak om mangel pga opbrugning af ca

ti milliarder numre til kun fem millioner mennesker

- 9 999 999 999 burde være rigelig til os 999 999 danskere og nydanskere og
afdøde i mange århundreder.

Også vedr telefonnumre og nummerplader er mellemliggende ubrugte numre en
grov luksus og falliterklæring. Hvad gør industrien med produktnumre? Og
hvorfor bruges ikke bogstaver?
seks fødselscifre og et bogstav må også være nok til den tusinde-del af
menneskeheden der bor i vort lille land

Fra : Per Hagemann

Dato : 15-02-05 10:15

> [...]
>
> ti milliarder numre til kun fem millioner mennesker
>
> - 9 999 999 999 burde være rigelig til os 999 999 danskere og nydanskere

Med cpr-nummerets opbygning, hvor fødselsdato skal fremgå og et
kontrolciffer indgår, kan man ikke klare sig med 8 cifre. Det er en stor
fordel ved udenadslære af sit cpr-nr at fødselsdagen indgår. De sidste 4
cifre kunne dog med fordel erstattes af 3 bogstaver.

> Også vedr telefonnumre og nummerplader er mellemliggende ubrugte numre en
> grov luksus og falliterklæring. Hvad gør industrien med produktnumre? Og
> hvorfor bruges ikke bogstaver?

Der springes da hverken telefonnumre eller nummerplader over. Systemernes
opbygning betyder dog at ikke alle numre kommer i anvendelse.

Mulighederene i det nuværende nummerpladesystem udløber omkring 2010, og her
kunne man som i Sverige godt klare sig med 3 bogstaver og 3 cifre. Alligevel
foreslås 3 bogstaver og 5 cifre fra arbejdsgruppen i ministeriet, fordi man
ikke ønsker at genbruge numre som i Sverige. Se alt om nummerplader på
www.nrpl.dk .

> seks fødselscifre og et bogstav må også være nok til den tusinde-del af
> menneskeheden der bor i vort lille land

Næh, for der fødes flere end 28 personer dagligt i Danmark

--
Grundlaget for Fremtidens velbefindende i Danmark hentes nu engang ikke hos
vor menneskenaturstridige offentlige sektor

Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-05 10:56

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> fordel ved udenadslære af sit cpr-nr at fødselsdagen indgår. De sidste 4
> cifre kunne dog med fordel erstattes af 3 bogstaver.

Vær nu lidt flexibel. Med 8 cifre kan de hundred første få fødselsdato og
resten må så lide
Resten er lig en pr årti, cirka
Nu lider _alle_ med unødvendig tung klods om benet - to cifres overskud

> [...]
> Alligevel foreslås 3 bogstaver og 5 cifre fra arbejdsgruppen i
> ministeriet, fordi man ikke ønsker at genbruge numre som i Sverige. Se alt

Da den økonomiske Glistrup kopierede udenlandske ønskenummerplader som
statsindtægt, og jeg på hans kontor foreslog at lovforslagsbemærkningerne
skulle nævne, at
_ord huskes lettere end tal_,
skrev han det straks ind og sagde tak for ideen.
Forslaget blev vedtaget.

Indtil alle fembogstavsord, der giver mening dvs huskes let, er brugt op,
bør man ikke udvide med tal og mere end fem bogstaver/tal

Måske også to , tre og fire bogstavsord bør med - køres jeg over og jeg ser
at nummerpladen siger ØF, så glemmer jeg det ikke så let som jeg glemmer
9283761-4
Papirnussere er SÅ stupide
Glistrupister er SÅ mangelvare

Fra : Per Hagemann

Dato : 15-02-05 12:26

> Vær nu lidt flexibel. Med 8 cifre kan de hundred første få fødselsdato og
> resten må så lide
> Resten er lig en pr årti, cirka
> Nu lider _alle_ med unødvendig tung klods om benet - to cifres overskud

Der fødes 70.000 årligt svarende til 200 dagligt, hvoraf kun 100 efter dit
forslag kan få deres fødselsdag med. Fødselsdagen efterfulgt af 2 bogstaver
ville dog være tilstrækkeligt, hvis man kan undvære kontrolciffer/bogstav.

> [...]
>
> Måske også to , tre og fire bogstavsord bør med - køres jeg over og jeg
> ser at nummerpladen siger ØF, så glemmer jeg det ikke så let som jeg

Der er ikke forståelige ord nok til at omfatte alle nummerplader. Det er
korrekt at det er lettere at huske bogstaver end tal, hvis man ikke er
analfabet, så et system med 1, 2, 3, 4 og 5 bogstaver på pladerne ville
fungere fint i Danmark.

Rigspolitiets arbejdsgruppe har foreslået en mellemløsning med 3 bogstaver
mod de nuværende 2 bogstaver. Og efterfulgt af 4 cifre (ikke 5 som jeg skrev
før) mod de nuværende 5 cifre.

Ønskenummerpladeordningen burde have været udformet efter et auktionssystem,
hvor de mest populære navne hvert år sælges til højstbydende.
Nummerpladegebyrer og registreringsafgifter er blandt de socialt set mest
velegnede indtægtskilder for staten.

--
Muhamedanertruslen mod Danmarks overlevelse er derfor nu den samme som alle
andre steder, siden den i menneskehedshistorien skæbnesvangre november 624,

Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-05 12:58

> [...]
> kontrolciffer/bogstav.

> Der er ikke forståelige ord nok til at omfatte alle nummerplader.

Men også AABCDE er let at forstå og huske
Og mange andre med symmetri/system/sjovhed/mønster/ordlighed

> [...]
> højstbydende. Nummerpladegebyrer og registreringsafgifter er blandt de
> socialt set mest velegnede indtægtskilder for staten.

Enig - gid du havde været Z-medlem og med på vort sekretariat dengang i ca
1988

Det er let at angive ti priskategorier og dem der kører mest, vil vælge de
gode.

I bundkategori har vi dhwep men også det er lettere at huske end tal kun
Alle kan finde et system i deres eget telefonnummer og når jeg ser bilist
dhwep køre svinsk så husker jeg udfra sært system om at dh er
del-og-hersk-juglelov og weper var en lærer jeg hadede.
Med kun tal er sådant umuligt - og med mange tal er det virkelig
uetisk-værre-end-jer-ved-ikke-hvad

Fra : Peter Jensen

Dato : 15-02-05 02:55

Kim Olsen wrote:

> [...]
>
> vedtag f.eks. at hvis den sidste blok starter med 9xxx, så ser man
> bort fra modulus 11 metoden og har så i princippet 999 muligheder for

Hmm ... Personligt synes jeg ikke det lyder smart. Modulus 11 metoden
har sin begrundelse. Mon ikke en bedre løsning ville være at tilføje et
eller flere cifre til den sidste blok? På den måde kan man beholde
modulus 11 test på CPR numre hvor den sidste blok er under 10000, og en
lignende checksum på de højere CPR numre.

> P.S. det kræver nok lidt systemtilpasning hos banker og off.
> myndigheder, men jeg ville da foretrække at beholde datoen.

Alle løsninger på problemet (som dog ikke er specielt stort endnu) vil
kræve en tilpasning af diverse systemer. Måske er det sværere at
implementere mit forslag, men det sikrer længere ud i fremtiden uden at
gå på kompromis med det nuværende system.

> Undskyldningen om at så kan alle jo gætte et cpr.nr. holder heller
> ikke. enhver der gider kan jo let regne et modus11 kontrolciffer ud.

Mon ikke det mest eksisterer for at man ikke ved et uheld taster
forkert? Der er folk der skal indtaste hundredevis af sådanne numre
dagligt, og en enkelt tastefejl på et uheldigt tidspunkt kan få
alvorlige følger hvis ikke den fanges.

--
PeKaJe

It is convenient that there be gods, and, as it is convenient, let us
believe there are. -- Publius Ovidius Naso (Ovid)