Erhvervsaktive folketings medlemmer?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 10-02-05 13:31

Efter en kort diskussion om erhvervsaktive folketings medlemmer blandt
bekendte, kunne jeg godt lide at finde ud af hvorledes det egentligt
forholder sig.

Må menige folketingsmedlemmer være erhvervsaktive?
Jeg mener at huske et par stykker som var det, men jeg kan tage fejl?

Er der nogen der kender til, om nogle af de menige folketingsmedlemmer i dag
er erhvervsaktive?
I så fald hvilke?

Diskussionen var afledt fra en anden diskussion om dobbeltmandater, som jo
er tilladte.

Betragtes hvervet som menigt folketingsmedlem i øvrigt som en fuld
tidsstilling?

Mvh

KA

Fra : Jim

Dato : 10-02-05 14:00

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jo
> er tilladte.
>
> Betragtes hvervet som menigt folketingsmedlem i øvrigt som en fuld

Hvem der arbejder som hvad ved siden af deres job som
folketingspolitiker, ved jeg ikke 100%, men Peter Brixtofte var både
folketingspolitiker ved siden af sit job som borgmester i Farum. Helge
Sander var borgmester ved siden af lige så. Kristen Touborg er landmand
og så fremdeles. Der er ingen, som kan forbyde disse
folketingspolitikere at have to hverv. Hvorfor skulle det også være et
problem? Ok, tid og ressourcer, men ellers ser jeg ingen hindring.
Poul Schlüter var vist advokat ved siden af som folketingspolitiker.

Det kommer jo meget an på, hvilke poster, man får i diverse udvalg og
råd.

J.

Fra : Jim

Dato : 10-02-05 14:08

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Poul Schlüter var vist advokat ved siden af som folketingspolitiker.
>
> Det kommer jo meget an på, hvilke poster, man får i diverse udvalg og

Nå ja, borgmester Pind er også valgt ind.

Fra : N/A

Dato : 10-02-05 19:47

Fra : Michael

Dato : 10-02-05 19:47

GO wrote:

> [...]
>
> Jeg ved at Schlüter var advoket og Touborg er landman (men er han fuldtids
> eller fritids landmand?).
>
> Funderede over om det stadig er lovligt/normalt at menige
> folketingspolitikere er erhvervsaktive ved siden af.
>
> Min interesse går mest på at finde ud af om det er normalt og hvor mange det
> drejer sig om.
>
> Eksempler og navne ville være rart.
>
> Personligt anser jeg det som en fordel hvis folketingets medlemmer ikke
> opgiver deres hverv/job.
>
> Det ville IMHO give tinget større troværdighed at, de ikke helt slipper

Det er fuldt lovligt, at arbejde lige så tosset man vil ved siden af
folketingsarbejdet. Der er ingen regler for, hvor tit man skal være til
stede ved samlingerne og hyren, der udbetales er lige så stor for en
politiker, der har været til 90% af møderne som for en, der har været
til 10% af møderne.

/michael

Fra : Hobert Idiart

Dato : 11-02-05 01:17

Michael wrote:

> [...]
> stede ved samlingerne og hyren, der udbetales er lige så stor for en
> politiker, der har været til 90% af møderne som for en, der har været

Ok, jeg vil ansøge om at få et skånejob som politiker i folketinget.

Fra : GO

Dato : 10-02-05 19:59

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-05 19:58

Flemming Oppfeldt har i mange år haft Farum Avis og Alverdens vine ligeledes
i Farum
Nu har han nok ikke så meget, men det er så en anden diskussion.

Du kan finde de enkelte politikeres hjemesider - der er ofte et cv hvor de
skriver det.

PN