Hvordan laver man en ODBC driver fra Java
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 24-05-01 07:40

Jeg har et java program der skal oprettet en forbindelse til en MS Access
database på en placering er er givet i en konfigurationsfil. Altså skal det
ikke sættes op i Windows ODBC kilder - men via et kald fra Java.
HVORDAN?????

Mvh
Thomas Mouritsen

Fra : Jacob Vandborg

Dato : 24-05-01 23:59

> HVORDAN?????

[SNIP]

Hvis du vil bruge JDBC til at hente data fra Access filen, er din eneste
mulighed at oprette en ODBC forbindelse.....JDBC er en bridge mellem Java og
ODBC.

BTW. MS Access er ikke en database, men en tabulator separeret
tekst-fil....

Mvh. Jacob

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 25-05-01 08:08

"Jacob Vandborg" <fireman@linux.eucsyd.dk> wrote in message

> [...]
> mulighed at oprette en ODBC forbindelse.....JDBC er en bridge mellem Java

Altså ved at oprette ODBC kilder på skrivebordet.

> BTW. MS Access er ikke en database, men en tabulator separeret
> tekst-fil....

Formoder jeg rigtigt hvis jeg siger at du ikke er på MS Access Team'et?

Mvh
Thomas Mouritsen

Fra : Niels Bech Nielsen

Dato : 25-05-01 11:01

> [SNIP]
>
> JDBC er en bridge mellem Java og
> ODBC.
Niks, Jdbc.Odbc.JdbcOdbcDriver er en bridge mellem java og odbc.
JDBC kan tilgå databaser uden om ODBC, hvis databaseleverandøren ellers
laver en driver.
Oracle har f.eks. to type drivere til deres DB, ingen af dem anvender odbc.
MS-Access har ingen direkte JDBC driver, og derfor skal man bruge den bridge
som sun har lavet (eller en anden, hvis den findes).

Men til det oprindelige spørgsmål.. Så ja, du bliver nødt til at have en
odbc datakilde.

--
/Niels Bech Nielsen -- Logical
SCJ2P - ** Sun Certified Java 2 Programmer **

Fra : Peter Lind

Dato : 25-05-01 10:22

"Thomas Mouritsen" <tmouritsen@vip.cybercity.dk> wrote
> [...]
det
> ikke sættes op i Windows ODBC kilder - men via et kald fra Java.

Jo, du skal faktisk oprette en ODBC kilde i windows.
Hvis du i ODBC Data Source Administrator dialogvinduet, opretter en System
DSN til din Access database fil, og kalder den "mindatabase", så kan du
forbinde til den med følgende java-kode:

import java.net.URL;
import java.sql.*;

try
{
// Load jdbc-odbc bridge driveren
Class.forName ("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");

// Forbind til databasen med tomt brugernavn og password
Connection con = DriverManager.getConnection ( "jdbcbc:mindatabase",
"", "" );
}
catch( SQLException ex )
{