Jerusalems arabiske indbyggere
Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-05 08:05

I en tv-udsendelse på DR om Mellemøstkonflikten, hvor bl.a. den
konservative politker Gitte Seeberg medvirkede, fremgik det at de
palæstinensiske indbyggere i Østjerusalem, der efter Seksdageskrigen i
1967 blev annekteret af Israel, /ikke/ blev tilbudt israelsk
statsborgerskab. Noget der strider mod hvad jeg kan huske.

Men en søgning på google afslørede følgende:

http://encarta.msn.com/encyclopedia_761572316_2/Jerusalem.html

Early in the Six-Day War of 1967, Jordanian forces in Jerusalem began to
shell the Jewish side of the city. In the ensuing warfare, Israel gained
control of all of Jerusalem and the adjacent West Bank territory. The
boundaries of the city were redrawn to expand its size by more than 200
percent, and in 1980 the Knesset passed a law declaring reunited
Jerusalem to be Israel's eternal capital. The new municipal boundary
added a number of Palestinian villages and the Atarot airport.
Palestinian residents of the city were offered Israeli citizenship, but
the offer was largely declined. Since many Palestinians retained
Jordanian citizenship, the city took on a new political reality, with
Palestinians and Israelis voting in the same municipal elections, but in
different national elections (Jordanian and Israeli, respectively).
Functionally, the city operated as a unit, with shared infrastructure,
services, and taxation. Nevertheless, deep social divisions remained.
===

Så disse indbyggere /er/ altså tilbudt israelsk statsborgerskab. Og
deres holdning til om de vil forblive i Israel eller blive en del af en
fremtidig palæstinaarabisk stat, fremgår vist af det nylige,
palæstinensiske valg. Under 200 stemte i Østjerusalem.

De sidste tal jeg har set for indbyggerantallet i Østjerusalem, der er
knap 10 år gamle, viste at der boede 140.000 arabere og 145.000 jøder.
Jeg går ud fra at den endelige fredsaftale gør det udelte Jerusalem til
israelsk, og at de 140.000 arabere endeligt accepterer israelsk
statsborgerskab.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 08-02-05 10:08

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> fremtidig palæstinaarabisk stat, fremgår vist af det nylige,
> palæstinensiske valg. Under 200 stemte i Østjerusalem.

Ja, det er almen viden at de palæstinensiske indbyggere i Jersusalem blev
tilbudt statsborgerskab, ligesom det skete for indbyggerne i Jaffa, og i
Gallileon regionen.
Desværre så jeg ikke den pågældende udsendelse, men det undrer mig ikke det
mindste, hvis der blev afgivet urigtige oplysninger.

Husk på, at Israelerne pr. definition er de onde, mens Palæstinenserne er de
gode.

> [...]
> Jeg går ud fra at den endelige fredsaftale gør det udelte Jerusalem til
> israelsk, og at de 140.000 arabere endeligt accepterer israelsk

Det sidste du skriver vil nok ikke forekomme. Men jeg er enig med dig i at
Jerusalem sandsynligvis forbliver udelt. Flertallet af den jødiske
befolkning vil næppe acceptere at Østjerusalem kommer under palæstinensisk
kontrol, forståeligt nok.

JvA.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-05 10:19

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det sidste du skriver vil nok ikke forekomme.

Tror du virkelig ikke at de vil acceptere fordelene ved israelsk
statsborgerskab, når en endelig fredsaftale gør det udelte Jerusalem
israelsk?

Så kan palæstinenserne altid gøre en af de arabiske forstæder, som ikke
ligger i Jerusalem, til deres hovedstad, og kalde den »al-Quds«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 08-02-05 17:25

> Tror du virkelig ikke at de vil acceptere fordelene ved israelsk
> statsborgerskab, når en endelig fredsaftale gør det udelte Jerusalem
> israelsk?

Nej, dertil er hadet mod den jødiske stat for stærkt og det vil en evt.
skrøbelig fredsaftale ikke ændre en tøddel ved, desværre.

JvA

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-05 18:23

> [...]

> Nej, dertil er hadet mod den jødiske stat for stærkt og det vil en evt.
> skrøbelig fredsaftale ikke ændre en tøddel ved, desværre.

Det er tidligere fremgået, at Østjerusalems arabiske indbyggere slet
ikke havde lyst til at komme til at blive en del af en palæstinaarabisk
stat. En valgdeltagelse på omkring 150 personer peger i retning af
isarelsk statsborgerskab.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 08-02-05 18:48

> [...]
> ikke havde lyst til at komme til at blive en del af en palæstinaarabisk
> stat. En valgdeltagelse på omkring 150 personer peger i retning af

??

Hvad kan jeg sige andet end at man lærer så længe man lever

JvA

Fra : Croc®

Dato : 09-02-05 00:42

On Tue, 8 Feb 2005 17:25:20 +0100, "Joakim von And"
<ncm_ab@hotmail.com> wrote:

>til

>Nej, dertil er hadet mod den jødiske stat for stærkt og det vil en evt.
>skrøbelig fredsaftale ikke ændre en tøddel ved, desværre.

I er sgu' utrolige I to. Her sidder i og tildeler Israel Jerusalem, og
gør samtidig klar til at fordømme de nok utaknemmelige palæstinensere
der har en anden mening, og som endda har resolutioner at støtte sig
til. Er tildelingen af hele Jerusalem da virkelig vigtigere for jer,
end den chance der måske er for fred i området?

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 13-02-05 17:30

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> [...]
> til. Er tildelingen af hele Jerusalem da virkelig vigtigere for jer,
> end den chance der måske er for fred i området?

Er du slet ikke klar over, at en endelig fred i området også må medføre
at palæstinenserne opgiver område?
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 13-02-05 17:59

> Er du slet ikke klar over, at en endelig fred i området også må medføre
> at palæstinenserne opgiver område?

Det siger Israelerne, men ikke FN og Palæstinenserne..

Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 13-02-05 18:29

Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det siger Israelerne, men ikke FN og Palæstinenserne..

Enhver sund fornuft siger, at man ved en endelig fred må tage
udgangspunkt i de militære, politiske og demografiske realiteter. Som
også Clinton gjorde det.

Og hvorfor forlanger du ikke at de tabte tyske østområder returneres til
Tyskland?
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 13-02-05 18:41

> Enhver sund fornuft siger, at man ved en endelig fred må tage
> udgangspunkt i de militære, politiske og demografiske realiteter. Som
> også Clinton gjorde det.

Nej, jeg er ikke enig, hverken med dig eller Clinton.

> Og hvorfor forlanger du ikke at de tabte tyske østområder returneres til
> Tyskland?

Det skulle da vidst være Tyskerne der skulle forlange det, og det gør de
ikke, så hvorfor skulle jeg så advokere for det.
Men klart, hvis Tyskerne så det i deres interesse, så kan man da sagtens
argumentere for at det burde ske.

Allan Riise

Fra : Croc®

Dato : 13-02-05 18:07

On Sun, 13 Feb 2005 17:29:32 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Er du slet ikke klar over, at en endelig fred i området også må medføre
>at palæstinenserne opgiver område?

I din snævre opfattelse af verden jo, men som det er støttet af
konventioner, har indbyggere ret til at genoptage ophold i områder de
er fjernet fra. Hvad Jerusalem angår er sagen soleklar.

Regards Croc®

Fra : manse

Dato : 08-02-05 15:04

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jerusalem sandsynligvis forbliver udelt. Flertallet af den jødiske
> befolkning vil næppe acceptere at Østjerusalem kommer under palæstinensisk

Alle fornuftige mennesker ved jo at israelerne er de dumme og de ikke er til
at stole på
Så det er jo ikke noget nyt

Fra : Joakim von And

Dato : 08-02-05 17:26

"manse" <bamsefarr@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Alle fornuftige mennesker ved jo at israelerne er de dumme og de ikke er
til
> at stole på
> Så det er jo ikke noget nyt

ok manse