Et parti som ikke kommer ind
Fra : Koeffe

Dato : 07-02-05 20:41

Jeg har tænkt mig nok at stemme på et parti som formegentlig ikke kommer
ind.
Hvad får jeg ud af det?

- Jeg viser partiet min tillid, men hvad ellers?

Gavner det overhovedet den fløj partiet er på?

--
Koeffe
http://www.graphicmuse.frac.dk

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 07-02-05 20:53

"Koeffe" wrote

> [...]
> Hvad får jeg ud af det?
>

> - Jeg viser partiet min tillid, men hvad ellers?
>
> Gavner det overhovedet den fløj partiet er på?

Nej! Din stemme vil i givet fald være spildt (i hvert fald hvis du tænker på
liste M).

- Jensby

Fra : Carsten Agger

Dato : 07-02-05 22:09

"Jan Bang Jensby" <jensbyFJERN@lite.dk> skrev i en meddelelse

> "Koeffe" wrote

> Nej! Din stemme vil i givet fald være spildt (i hvert fald hvis du tænker

> liste M).

hvis du stemmer på liste M, vil du føle glæden over at se partiet brage ind
som valgets nr. 1 overraskelse sammen med alle de mange andre som stemmer
på dette parti ...

men herudover tror jeg nok, at det er forkert at tale om, at en stemme kan
være "spildt". Det handler vel om at lade din stemme tale så godt som muligt
for det synspunkt, netop du står for ... man kan sætte sagen på spidsen ved
at tænke på et præsidentvalg: Er alle stemmer på den, der ikke vinder, nu
"spildt"?
Nej, de fortæller noget om, hvor stort et mindretal, der foretrak den anden
kandidat -
og fortæller hermed noget om, hvad der rører sig i folk.

Fra : Bo Madsen

Dato : 07-02-05 22:08

"Carsten Agger" skrev i en meddelelse

> [...]
stemmer på den, der ikke vinder, >nu"spildt"?
> Nej, de fortæller noget om, hvor stort et mindretal, der >foretrak den

Eller nogen gange i USA noget om hvor stort et flertal der foretrak den
anden kandidat.

mvh
Bo

Fra : Hans Houmøller

Dato : 06-02-05 22:09

Sikke en gang vrøvl at det er spild!!!!!
Det er præcis sådan den nuværende regering aller heltst vil have
udviklingen: det er jo vejen til et 2-parti system som i USA, og hvor godt
er lige det? Der komme blandt andet til at mangle variationen som vi i
vores land heldigvis har været vant til.
Stem på præcis det lille parti du har hjerte og lyst til og vær ligeglad med
de der vil skræmme dig væk fra det du inderst inde har lyst til!
) Hans
PS! Jeg kan nævne andre partier det er spildt at stemme på, men det er en
anden historie!

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 07-02-05 22:14

"Hans Houmøller" wrote

> Sikke en gang vrøvl at det er spild!!!!!

Undskyld! Jeg udtrykte mig ikke klart. Det er naturligvis kun matematisk, at
stemmen vil være spildt.

- Jensby

Fra : Allan Riise

Dato : 07-02-05 22:16

Jan Bang Jensby wrote:
> "Hans Houmøller" wrote

> Undskyld! Jeg udtrykte mig ikke klart. Det er naturligvis kun
> matematisk, at stemmen vil være spildt.
>
> - Jensby

Det er den heller ikke, den bliver opdelt, % vis, efter valgets resultat!

Allan Riise

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 08-02-05 08:07

"Allan Riise" wrote

> Det er den heller ikke, den bliver opdelt, % vis, efter valgets resultat!

Kan du forklare det nærmere?

Hvis "spildte" stemmer fordeles relativt mellem de øvrige partier, svarer
det jo netop til et matematisk spild.

- Jensby

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 08-02-05 16:20

Jan Bang Jensby wrote:
> Undskyld! Jeg udtrykte mig ikke klart. Det er naturligvis kun matematisk, at
> stemmen vil være spildt.

Lidt afhængig af hvad man definerer som "spildt".

Men derudover ville det med vores nuværende system være fordelagtigt
(måske?) for disse små partier hvis man indførte em slags "2.
prioritet"; dvs. man stemmer på dem man er mest enig med, og derefter er
der mulighed for også at sætte et kryds ved et andet parti; dette kryds
vil dermed blive brugt hvis ens første prioritet ikke kommer ind... Der
vil nok være nogle praktiske problemer med i hvilken rækkefølge man skal
fordele stemmerne (kan forestille mig at man stemmer på to partier der
er _lige_ ved at komme ind)...

Jeg tror at der godt kan være mange der ikke stemmer på det parti de er
mest enige i, pga. at dette parti ikke har stor chance for at komme ind.

Ellers lad os da få 100% demokrati, og lad vælgerne bestemme i hvert
enkelt forslag i folketinget...

Med venlig hilsen Preben

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 07-02-05 21:03

"Koeffe" <graphic.muse@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har tænkt mig nok at stemme på et parti som formegentlig ikke kommer
> ind.
> Hvad får jeg ud af det?
>

> - Jeg viser partiet min tillid, men hvad ellers?

Du støtter dit parti økonomisk.

http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,854184&_dad=portal&_schema=PORTAL

...." Partistøtte ved folketingsvalg
Partiet eller den partiløse kandidat skal have fået mindst 1000
stemmer ved det seneste valg for at få statsstøtte.
Partistøtten er på 23,75 kr. (2005) om året for hver stemme"...

Samtidig giver du en stor moralsk opbakning til alle dem der
har gjort en indsats ved at samle underskrifter.

- - -

Desværre gavner du ikke den fløj dit parti stiller op på.
Fløjens manglende stemmer kan have fatale konsekvenser.
Men sådan er reglerne. Man laver ikke valgforbund ved
folketingsvalg, som man gør ved kommunalvalg (og
amtsrådsvalg før i tiden).

Fra : Michael

Dato : 07-02-05 21:04

Koeffe wrote:
> [...]
> Hvad får jeg ud af det?
>

> - Jeg viser partiet min tillid, men hvad ellers?
>
> Gavner det overhovedet den fløj partiet er på?

Nej. Stemmer du på Minoritetspartiet, Kristendemokraterne eller CD er
der sandsynlighed for, at din stemme er spildt.

/michael

Fra : Croc®

Dato : 07-02-05 22:37

On Mon, 07 Feb 2005 21:03:49 +0100, Michael <michael-25@ofir.dk>
wrote:

>Nej. Stemmer du på Minoritetspartiet, Kristendemokraterne eller CD er
>der sandsynlighed for, at din stemme er spildt.

Demokrati er vist et fremmedord.

Regards Croc®

Fra : Jim

Dato : 07-02-05 23:56

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Demokrati er vist et fremmedord.

Jeg har prøvet at slå ordet op i min fremmedordbog, men der stod kun ord
som "asyl", "kontanthjælp", "Penge", "Sandholmlejren" og
"opholdstilladelse".
Desuden var der vendinger som; "Giv mig pengene dit hvide svin, eller
jeg stikker dig ned", "hvor ligger Sandholmlejren" og "hvilken vej til
kommunekontoret?".

Og så var det, at det gik op for mig, at jeg stod med en særudgave af
"fremmed-ordbogen".

Fra : Croc®

Dato : 08-02-05 12:47

On Mon, 7 Feb 2005 23:56:11 +0100, "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk>
wrote:

> [...]
>kommunekontoret?".
>
>Og så var det, at det gik op for mig, at jeg stod med en særudgave af

Ja du tog fejl og åbnede jeres bibel.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 08-02-05 12:49

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Ja du tog fejl og åbnede jeres bibel.

Det var nok nærmere bare dagens avis.

Tim

Fra : Gukker

Dato : 08-02-05 17:54

"Michael" <michael-25@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Stemmer du på Minoritetspartiet, Kristendemokraterne eller CD er der
> sandsynlighed for, at din stemme er spildt.

Der er ikke noget der hedder stemmespild - man stemmer efter sin
overbevisning -og via den kan man så se, hvor mange der deler ens
synspunkter - man bør altid stemme efter sin overbevisning og ikke lade sig
kue p.g.a. påstande om stemmespild, idet det jo aldrig er spild at stemme og
give udtryk for sin opfattelse. Nogle stemmer også blank for at
demonstrere - nej, hold op med den stemmespildspropaganda

Gukker

Fra : Rune

Dato : 07-02-05 22:12

> [...]
> Hvad får jeg ud af det?
>

> - Jeg viser partiet min tillid, men hvad ellers?
>
> Gavner det overhovedet den fløj partiet er på?
Nej. Jeg er overbevist om at demokratiet kræver vi stemmer efter
overbevisning ikke strategiske hensyn. De eneste stemmer der er spilte er
sofa-stemmerne.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-02-05 22:26

"Koeffe" skrev
> [...]
> Hvad får jeg ud af det?
>

> - Jeg viser partiet min tillid, men hvad ellers?
>
> Gavner det overhovedet den fløj partiet er på?
[snip]

Hvilket parti er det?

Mvh. Hans

Fra : Koeffe

Dato : 07-02-05 23:36

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse

> Hvilket parti er det?

CD.
Al magt til midten, og ingen magt til (potentielle) fundamentalister!!

--
Koeffe

Fra : Jim

Dato : 07-02-05 23:51

> [...]
>

> CD.
> Al magt til midten, og ingen magt til (potentielle) fundamentalister!!

Altså her en modstander af demokratiet.
Du ønsker ikke, at landets 200000 muslimer skal have indflydelse på
dansk politik?

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-02-05 01:57

Koeffe skrev den 07-02-2005 23:36:

> CD.
> Al magt til midten, og ingen magt til (potentielle) fundamentalister!!

Uanset hvad du vælger, så bør du stemme efter din overbevisning.

Prøv at lukke øjnene; Se igennem retorikken; Glem råberiet og
marketingstiltagene (busser mv.); Find budskaberne; Forstå værdierne i
det der siges hhv. gøres; Føl med hjertet; tænk med hovedet.
Dan din egen mening.

Luk nu øjnene op: Det parti som nu er mest i overensstemmelse med din
egen mening. Det parti skal du stemme på.

Ovenstående duer dog ikke. Husk på, at magt kuruperer. Når midten har
fået al magt, så risikerer man bare at det også bliver kurupt med risiko
for, at fundamentalisme får sin grobund.
magt skal deles. Helst i tre dele som vi kender i ved statsmagtens
tredeling
men ja, jeg ved godt, at du snakker om politisk magt.... men det gør vel
ikke noget at man bliver lidt filosofisk.

Husk, at når man er kommet op over spæregrænsen, så har de sidste
marginale stemmer faktisk haft mere at sige, end hvis du bare smider din
stemme efter en af "præsidentkandidaterne".

Forstil dig, at din stemme er afgørende om en af følgende partier får
ekstra mandat i folketinget
CD;
enhl.;
Radikale
ELLER
Socialdemokratiet

Så giver din stemme til CD adgang for 4 mandater (da de ingen har i
forvejen og som parti skal man have 4 mandater for at få adgang)
Hvor imod hvis du stemmer på en af de partier som er sikker på at komme
ind, så giver det kun 1 mandat.

jeg håber, at du læser dette inden du sætter dit kryds.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Koeffe

Dato : 08-02-05 17:31

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Luk nu øjnene op: Det parti som nu er mest i overensstemmelse med din
> egen mening. Det parti skal du stemme på.

*min indre stemme* CD....SF....CD.....SF......CD!! *min indre stemme* ;c)

> Ovenstående duer dog ikke. Husk på, at magt kuruperer. Når midten har
> fået al magt, så risikerer man bare at det også bliver kurupt med risiko
> for, at fundamentalisme får sin grobund.

I know, det var måske et lidt hurtigt og uovervejet udråb *g*.

> [...]
> forvejen og som parti skal man have 4 mandater for at få adgang)
> Hvor imod hvis du stemmer på en af de partier som er sikker på at komme

Jep, det har også været en af tingene der talte for at jeg nu går op og
stemmer CD. Hvis først de kommer over hegnet, så har de den store kølle med,
til at vælte de blå :c) ...(dvs tage op til fire mandater fra de borgerlige
..... eller er det to? Det kan jeg ikke lige overskue?)

> jeg håber, at du læser dette inden du sætter dit kryds.

Hehe, nu kan jeg se du selv stemte CD, så du håber på du kan få mig til det
samme *s*. Ja, jeg stemmer også CD, hvilket jeg også havde besluttet mig for
inden jeg læste dette indlæg *g*.

--
Koeffe

Fra : Jim

Dato : 07-02-05 23:57

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse
> "Koeffe" skrev

> [snip]
>
> Hvilket parti er det?

Socialdemokratiet.

Fra : René Løweneck

Dato : 08-02-05 00:52

Hej !

"Koeffe" <graphic.muse@gmail.com> wrote in message

> Jeg har tænkt mig nok at stemme på et parti som formegentlig ikke kommer
> ind.
> Hvad får jeg ud af det?

Glæden og en indre ro ved, at du som vælger har gjort det du kunne. Nemlig
at stemme efter din overbevisning.

> - Jeg viser partiet min tillid, men hvad ellers?

Jeg tror, at jo mindre partiet er, jo vigtigere er den tillid et parti
bliver vist, ved at stemme på det. Så jeg tror din stemme vil være meget
vigtig for partiet.

> Gavner det overhovedet den fløj partiet er på?

Hvis partiet ikke bliver valgt ind i folketinget, vil din stemme nok ikke
gavne fløjen. Men din stemme vil på ingen måde være spildt, da den vil virke
som et skulderklap og en hjertevarmer hos partiet. Så vil partiet være
ansporet til at forsætte og prøve at komme ind næste gang, i stedet for at
give op og bukke under.

Det værste man som vælger i et demokrati kan gøre, er at være sofavælger
eller stemme blankt. Hvis du stemmer på dit foretrukne parti, vil din stemme
aldrig være spildt.

Jeg ønsker dig et godt valg.

René Løweneck
www.loweneck.dk